Wij zijn als leerkracht snel geneigd om onmiddellijk te hulp te schieten tijdens zelfstandig werk. Anderzijds geraken leerlingen snel gefrustreerd omdat je niet altijd meteen vragen kunt beantwoorden (bijvoorbeeld tijdens het observeren of bij extra instructie aan een groepje leerlingen). Dit brengt het klasmanagement in gevaar. Tijdens deze sessie ligt de focus op de didactische inzet van ICT-tools bij uitgestelde aandacht.
Hoe kun je de leerlingen minder afhankelijk maken van de leerkracht? Hoe kun je met het gebruik van hedendaagse tools het zelfstandig werk binnen de klas organiseren en plannen, waarbij de sterkere leerlingen uitgedaagd worden en de zwakkere leerlingen geholpen worden?
We gaan aan de slag met hyperdocs (eigenlijk een document met links), tools om vorm te geven, formatief te evalueren en makkelijk aan screencasting te doen (zowel jij als je leerling).
Met deze nascholing werk je aan de doelen van het gemeenschappelijk leerplan ICT (GLI).
Alle nascholingen zijn opgebouwd volgens het kader van DigCompEdu. Dit is een referentiekader ontwikkeld door de Europese Commissie. DigCompEdu beschrijft 24 competenties, georganiseerd in 6 gebieden, waarover een leerkracht moet beschikken. Volgende competenties komen aan bod tijdens deze nascholing:
DOMEIN 1 : Professioneel engagement: reflectie op de eigen praktijk, professionalisering
DOMEIN 2 :Digitale leermiddelen: selecteren, creëren en aanpassen van digitale leermiddelen, beheren-beveiligen-delen
DOMEIN 3 : Lesgeven en leren:lesgeven, begeleiden, collaboratief leren, zelfsturend leren
DOMEIN 5 : Leerlingen ondersteunen: toegankelijkheid en inclusie, differentiatie en personalisatie, actieve betrokkenheid