Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP220035-P-111 Zelfstandig aan het werk met ict: hoe kunnen leerlingen zelfstandig digitaal aan de slag?

Wil je je leerlingen meer zelfstandig laten werken met ict? Wil je tips en tricks ontdekken om de zelfstandigheid te stimuleren door middel van ict?  Dit vormingsaanbod bied je heel wat inspiratie.

Doelstellingen:

Aan het eind van deze nascholing, kunnen de deelnemers hun leerlingen zelfstandig aan het werk zetten met behulp van verschillende tools en het klasverloop zo te organiseren zonder dat het klasmanagement in gevaar komt.

Doelgroep:

Pedagogische ICT-coördinatoren en alle leraren

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Wij zijn als leerkracht snel geneigd om onmiddellijk te hulp te schieten tijdens zelfstandig werk. Anderzijds geraken leerlingen snel gefrustreerd omdat je niet altijd meteen vragen kunt beantwoorden (bijvoorbeeld tijdens het observeren of bij extra instructie aan een groepje leerlingen). Dit brengt het klasmanagement in gevaar. Tijdens deze sessie ligt de focus op de didactische inzet van ICT-tools bij uitgestelde aandacht.
Hoe kun je de leerlingen minder afhankelijk maken van de leerkracht? Hoe kun je met het gebruik van hedendaagse tools het zelfstandig werk binnen de klas organiseren en plannen, waarbij de sterkere leerlingen uitgedaagd worden en de zwakkere leerlingen geholpen worden?
We gaan aan de slag met hyperdocs (eigenlijk een document met links), tools om vorm te geven, formatief te evalueren en makkelijk aan screencasting te doen (zowel jij als je leerling).

Met deze nascholing werk je aan de doelen van het gemeenschappelijk leerplan ICT (GLI).

Alle nascholingen zijn opgebouwd volgens het kader van DigCompEdu. Dit is een referentiekader ontwikkeld door de Europese Commissie.  DigCompEdu beschrijft 24 competenties, georganiseerd in 6 gebieden, waarover een leerkracht moet beschikken.  Volgende competenties komen aan bod tijdens deze nascholing: 

DOMEIN 1 : Professioneel engagement: reflectie op de eigen praktijk, professionalisering
DOMEIN 2 :Digitale leermiddelen: selecteren, creëren en aanpassen van digitale leermiddelen, beheren-beveiligen-delen
DOMEIN 3 : Lesgeven en leren:lesgeven, begeleiden, collaboratief leren, zelfsturend leren
DOMEIN 5 : Leerlingen ondersteunen: toegankelijkheid en inclusie, differentiatie en personalisatie, actieve betrokkenheid

Strategie en methode:

Onder inspirerende leiding van een ervaren en enthousiaste nascholer leer je hoe je de toepassingen in de klaspraktijk kan inzetten. Zo krijg je tijdens de nascholing heel wat technische aspecten en vaardigheden onder de knie die nodig zijn om de toepassingen te integreren in je klassen. Verder ontvang je een stappenplan, de presentatie en heel wat nuttige tips.

Bijkomende info:

Professionaliseringsinitiatieven van een dag is in de prijs een broodje over de middag inbegrepen bij een live sessie.

Wil je steeds op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, ga dan naar onze facebookpagina
Nascholing ICT
 of volg ons op Twitter @NascholingICT.

De modaliteiten van ICT voor deelname aan dit initiatief, kan je online nalezen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Je bent een basis tot gemiddeld computergebruiker


Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 14 oktober 2022 inschrijven en tot en met vrijdag 7 oktober 2022 uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Van Rooy Roeland
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Theologisch en Pastoraal Centrum (ICT) (Inschrijven afgesloten)
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 17 oktober 2022 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.