Aanmelden




Laden…

Even geduld...

SUBPALG0LST210247-13TM Leerondersteuning: je cursusmateriaal verrijken met QR-codes

Teamgerichte sessie over hoe je een cursus kan verrijken met QR-codes. Achter de vierkante code stop je bijkomende ondersteunende informatie voor de leerling. Door gebruik te maken van QR-codes ondersteun je de onderwijsbehoeften van de leerling en versterk je het eigen pedagogisch-didactisch handelen.

Doelstellingen:

Na deze sessie:

  • kan je zelf QR-codes maken en scannen;
  • ken je de aandachtspunten in functie van het gebruik van QR-codes;
  • heb je inspiratie om je cursus of opdrachten te verrijken met QR-codes;
  • gebruik je QR-codes als hulpmiddel voor differentiatie;
  • voorzie je eenvoudige digitale hulpmiddelen om het leerproces te ondersteunen.
Doelgroep:
  • Lerarenteams secundair onderwijs

Enkel toegankelijk voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het thema van dit traject is: Zelf samen doen!
Tijdens de sessie gaan we aan de slag met het eigen lesmateriaal van de deelnemers. Hoe kunnen we dit verrijken met extra hulpmiddelen die via QR-codes toegankelijk zijn voor de leerlingen? We wisselen ideeën en praktijkvoorbeelden uit. We gaan samen op zoek naar digitale toepassingen die ons kunnen helpen. De ideeën komen vanuit de groep. De deelnemers gaan met de concrete ideeën aan de slag in hun eigen lespraktijk.

Strategie en methode:

Vooraf:

Sessie:

De sessie gaat online door.

We bekijken eerst de technische aspecten van de QR-codes en maken zelf al eens een QR-code aan.
Daarna bekijken we een cursus van één van de deelnemers en gaan na waarvoor we QR-codes kunnen gebruiken aan de hand van enkele vragen:

  • Welke begeleidende informatie kan een leerling gebruiken als hij met een opdracht aan het werk gaat?
  • Wat gaat soms fout als leerlingen hier aan het werk zijn en waar kunnen we hulpmiddelen inbouwen?
  • Welke extra ondersteuning kunnen we in deze cursus inbouwen voor leerlingen die het moeilijk hebben?
  • Welke herhalingsinfo kunnen we voorzien voor leerlingen?

We maken enkele QR-codes aan bij concrete situaties en geven ze een plaatsen ze in de cursus.
Na deze sessie gaan de deelnemers verder aan de slag.
Je krijgt als opdracht om ideeën uit te proberen en uit te werken voor je eigen cursus / opdrachten.

Daarna:

We voorzien een kort online terugkommoment.
Je presenteert een voorbeeld van wat je in je eigen cursus hebt toegevoegd aan leerondersteuning voor de leerlingen met behulp van QR-codes.
We kijken waar er nog extra ondersteuning nodig zou kunnen zijn:

  • Wat liep goed?
  • Wat lukte niet goed?
  • Wat heb je nog nodig om hier verder mee aan de slag te gaan?
  • Moeten we nog verdere stappen ondernemen: nascholing, verdere begeleiding, bijkomende sessie, …?

 

Aanvullende informatie:
Naast dit algemene traject zijn er nog enkele andere specifieke trajecten rond QR-codes.

Bijkomende info:

Deze sessie laten we online doorgaan.
Het is een werksessie waarbij we proberen op het moment zelf een cursus te verrijken met QR-codes.
We voorzien voor deze sessie ongeveer 1,5 uur.

De datum van de sessie leggen we vast in overleg.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Dit initiatief is gericht op een lerarenteam.


Voor dit initiatief mogen maximum 10 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (4 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.