Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL220243-05 Info en overleg IAC: inbreng in/leiden van een overleg en de rollen van de ondersteuner (kleuter- en lager onderwijs)

Tijdens dit initiatief krijg je aandachtspunten en tips mee om de rollen die de verschillende partners op een overleg hebben, helder te krijgen. We zullen het vooral ook hebben over de verschillende rollen die je als ondersteuner kan opnemen. Daarna ga je hierover in overleg met collega’s. Je krijgt ook de kans om (bij voorkeur op voorhand) een casus aan te brengen.

Doelstellingen:
  • Je houdt expertise met betrekking tot IAC vast.
  • Je werkt aan (basis)competenties.
  • Je richt je via casuïstiek en het aangeven van barrières op je professionele grondhouding en het concreet toepassen van de visie op inclusie.
  • Je deelt ervaringen en bezorgdheden met collega’s over het thema ‘ overleg en de ro(llen) van een ondersteuner’.
Doelgroep:
  • Ondersteuners van netwerken kleine types en ONW
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het verloop van een overleg over een leerling met een verslag (van uitnodiging tot de opmaak van het verslag van het overleg) verschilt heel sterk van school tot school. In sommige scholen is het de zorgcoördinator of de leerlingenbegeleider die alle teamleden uitnodigt, soms ook de CLB-medewerker; in andere scholen wordt daarvoor gekeken in de richting van de ondersteuner. Wat is de rol van een ondersteuner op een overleg of kan een ondersteuner verschillende rollen opnemen? Met welke zaken/gevoeligheden moet je rekening houden? De antwoorden op deze vragen zullen zeker ook afhangen van de schoolcultuur; er zal dus niet op alle vragen een pasklaar antwoord zijn. Toch zijn er een aantal aandachtspunten en ideeën die we kunnen meegeven en ervaringen die we kunnen delen om die rollen duidelijker te krijgen.

Strategie en methode:

Tijdens deze sessie is er een halfuur voorzien voor het meegeven van informatie over dit thema. Daarna hebben we een uur voor het delen van ervaringen en voor overleg met collega’s. Er zijn 8 deelnemers per groep om iedereen de kans te geven een vraag te stellen of een ervaring te delen.

Bijkomende info:

Wie dat wenst kan de lesgever enkele dagen vooraf een casus bezorgen.

 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

De deelnemers moeten geen ervaring hebben met het thema. Er wordt geen specifieke eigen inbreng verwacht; wel een actieve deelname aan het overleg (bijvoorbeeld door het stellen van vragen).


Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Meire Annemarie
Uyttendaele Erika
Van De Vijver Geert
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 12 oktober 2022 van 08:45 tot 10:15
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • donderdag 16 februari 2023 van 15:00 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.