Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO9LSO220370 Tweedaagse van de beleidsmedewerker OVL

Doelstellingen:

Tijdens dit congres bieden we de deelnemende beleidsmedewerkers:

  • inhoudelijk input op basis van de focus van het congres
  • uitwisseling van kennis en expertise
  • verbindend informeel en formeel contact tussen scholen onderling en tussen PB en scholen
Doelgroep:

Beleidsmedewerkers Regio Oost-Vlaanderen: graadcoördinatoren, leerlingbegeleiders, technisch adviseurs, kwaliteitscoördinatoren, gokcoördinatoren, ICT-coördinatoren, mentoren,...

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Klik hier om het programma te bekijken.

Maandag 13 en dinsdag 14 februari 2023 in Vayamundo Oostende, Zeedijk 290-330, 8400 Oostende.
Tel.: 078 15 61 00 - Fax.: 059 55 27 59.

Workshops: Workshops Reeks 1 op lesplaats Vayamundo Oostende
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
maandag 13 februari 2023 van 16:00 tot 17:30
Vanuit brede basiszorg werken aan een duurzame en kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding
Spreker: Kris Loobuyck

Kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bevordert de totale ontwikkeling van alle leerlingen én situeert zich op vier domeinen (de onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg). Als school stimuleren we deze ontwikkeling vanuit een geïntegreerde benadering én vanuit een continuüm van zorg. Binnen de brede basiszorg zetten we daarom in op een krachtige leeromgeving. In deze werkwinkel maak je kennis met de basisbeginselen van het decreet leerlingenbegeleiding vanuit het perspectief van brede basiszorg. We bieden je ook een kader aan om brede basiszorg op je school concreet uit te werken.

Onderzoekend en data-geïnformeerd werken
Spreker: Griet Van Acker

Wil je kennismaken met de DataWijzer van de onderwijsinspectie? 

Dan biedt deze werkwinkel je de mogelijkheid tot een eerste verkenning. Je verneemt de basisinfo en leert de structuur en de werking ervan kennen. Ook krijg je een aantal reflectieve vragen mee als aanzet om verder aan de slag te kunnen met deze waardevolle info in het kader van kwaliteitsontwikkeling.

Digitale didactiek
Spreker: Nathalie Meul

In deze sessie tonen we de meerwaarde die digitale didactiek kan toevoegen aan de verschillende fases van een les. We verkennen enkele didactische modellen en laten jullie kennismaken met een aantal inspirerende, gebruiksvriendelijke tools die doelgericht en efficiënt onderwijs kunnen ondersteunen.

Basisgeletterheid
Spreker: Guy Reyntjens

Basisgeletterdheid maakt het mogelijk dat leerlingen op het einde van de eerste graad kunnen participeren aan de maatschappij. Hoe kun je als vakgroep/school omgaan met de doelen basisgeletterdheid in de leerplannen wiskunde?

Tijdens deze workshop lichten we enerzijds het belang toe om voldoende aandacht te schenken aan deze doelen en anderzijds willen we leraren/scholen geruststellen over de haalbaarheid. We bespreken enkele van de doelen basisgeletterdheid wiskunde en plaatsen ze naast de bijhorende leerplandoelen uit de leerplannen wiskunde a- en b-stroom. Met een aantal concrete voorbeelden maken we duidelijk hoe deze doelen aangeleerd en geëvalueerd kunnen worden in een betekenisvolle context.

We geven ook toelichting bij de visie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de visie van de onderwijsinspectie.

Doelgericht evalueren in praktijk
Spreker: Luc De Coninck en Filip Molders

Hoe breng je het leerproces van de leerlingen in kaart? We bespreken twee inspirerende voorbeelden uit de A-finaliteit die als doel hebben de leerlingen gestructureerd te ondersteunen en die doelmatig zijn voor de inspectie.  

How to i-Learn
Spreker: Birja Steeno

Elke leerling verdient onderwijs op maat. Al in 2011 onderlijnde de Europese Commissie het belang van gepersonaliseerd leren. Onze kinderen moeten hun weg kunnen vinden in deze snel veranderende (digitale)maatschappij.
Leren op maat is de toekomst. De Vlaamse overheid initieerde daarom in 2019 i-Learn, een project rond digitaal gepersonaliseerd leren in het lager en secundair onderwijs. Wil je graag meer info over i-Learn, maar weet je niet goed waar te beginnen? Tijdens deze sessie geven we je met plezier een snelcursus i-Learn. Voor deze werkwinkel breng je best de laptop mee.

TA: UDL in schoolinfrastructuur
Spreker: Johan Lambrecht en Dirk De Smet

Schoolinfrastructuur moet telkens weer ons pedagogisch team uitnodigen, uitdagen en inspireren om de talenten van onze leerlingen voluit kansen te geven om zich creatief te ontwikkelen binnen een steeds evoluerende maatschappelijke context. 

  • Hoe ontwikkelen we een universeel duurzame infrastructuur met het pedagogisch DNA van de school ten dienste van leraar en leerling?
  • Hoe creëren we een flexibele leeromgeving met competentiecentra die de dynamiek van onze steeds evoluerende didactische processen kan volgen.
  • Hoe realiseren we een multifunctionele vormgeving van zowel binnen- als buitenruimtes voor een kwaliteitsvol en heilzaam leerproces.
  • Hoe doorstaan onze gebouwen op lange termijn ons innovatief pedagogisch denken met steeds wisselende en nieuwe onderwijsvormen? 
  • Hoe implementeren we levenslang leren en brengen we een steeds wijzigende maatschappelijke context binnen in ons schoolgebouw dat ook open staat voor meer dan onderwijs alleen. 
Ik neem niet deel aan een werkwinkel
Spreker: .

.

Aanbod workshops sessie 3 deel 2
dinsdag 14 februari 2023 van 09:00 tot 10:30
Taalbeleid
Spreker: Barbara Axters en Christel Arens

Tijdens deze workshop vertrekken we vanuit ons eigen taalbeleid op school. We delen praktijkvoorbeelden en reflecteren over ons taalbeleid en dat van andere scholen. We gaan na hoe we taalrijk lesgeven schoolbreed kunnen implementeren in alle vakken om zo voor meer leerlingen meer kansen op studiesucces te creëren. We maken ook kennis met de toolbox taalrijk lesgeven en de taalwaaier die jullie leraren kunnen ondersteunen in hun ambitie om hun lessen toegankelijker te maken voor leerlingen die taal als struikelblok ervaren. Jullie ontdekken ook welke ondersteuning op schoolniveau hiervoor vanuit de begeleiding mogelijk is. 

Effectieve didactiek
Spreker: Martine Van Overmeiren en Wessel Stet

‘Effectieve didactiek, what’s in the name?’ 
Wat moet een basisbekwame leraar echt weten en hoe kunnen wij ze daarbij helpen?

Je kiest voor de werkwinkel ‘Effectieve didactiek’ wanneer je nadenkt over;

  • De meerwaarde van effectieve didactiek
  • De eigenlijke inhoudelijke betekenis van effectieve didactiek
  • Met kans op slagen effectieve didactiek binnen te brengen in jouw school
  • Jouw collega’s te ondersteunen rondom effectieve didactiek

Deze werkwinkel kan een start zijn om ook zij-instromers op weg te helpen naar effectieve didactiek.

Digitaal leren
Spreker: Bram Bruggeman

Iedereen is het eens over het belang van een gemeenschappelijke visie. Bovendien zijn ICT en technologie niet meer weg te denken uit onderwijs. Dus ook een visie op digitaal leren is cruciaal. We weten echter uit literatuur dat het moeilijker is om de visie gedragen te krijgen en praktisch uit te rollen tot op online leeromgeving niveau, of de klasvloer. In deze evidence-informed workshop werk je aan een visie op digitaal leren en krijg je heel wat inspiratie mee over verandering en hoe een visie gedragen te krijgen. Al gehoord van het “dead cat in a sack” syndroom? Je komt het te weten in deze workshop.

Groepsdynamieken
Spreker: Geert Van de Vijver

Als een groep wordt gevormd, maakt die altijd een aantal fases door. Deze fases van groepsvorming vinden ook plaats in de klas. In deze fases bepalen de groepsleden bewust en onbewust hoe de groep zich zal gaan gedragen, wie de leiders worden, hoe de groepsleden met elkaar willen omgaan….,  of er een zondebok aangewezen wordt. Als je niet zou ingrijpen, volgt dat verloop de wetten van de groepsdynamica. Door te anticiperen op het verloop, kun je het proces ombuigen ten gunste van een goed groepsklimaat. Dat laatste is handig, want dat betekent dat je na een tijdje een gezellige, goed werkende groep hebt. Een ander voordeel is dat je in een goed werkende groep met een fijne sfeer minder kans hebt op probleemgedrag. In deze sessie zoomen we in op het proces en bieden we handvatten om mee aan de slag te gaan

De leermotivatie van leerlingen versterken
Spreker: Sofie Van der Eecken

Leerlingen motiveren, blijft één van de grootste uitdagingen waar we als
school voor staan in onze klaspraktijk. Hoe geven we onze leerlingen weer goesting om te leren? Hoe verkrijgen we bij onze leerlingen de energie die nodig is om doelen te behalen? Hoe kunnen we daarop inzetten van bij de start van het schooljaar?

 

Modernisering secundair onderwijs
Spreker: Cindy Lammens

Tijdens deze sessie komen de meest actuele ontwikkelingen op curriculumvlak in het kader van de modernisering so aan bod. We gaan dieper in op deelaspecten en de impact op de schoolorganisatie en waar relevant toetsen we mogelijke invalshoeken af. Er is ruim de gelegenheid voor vragen en dialoog.

iSTEM inkleuren
Spreker: Stijn Ceuppens

Stijn Ceuppens is projectmedewerker "iSTEM inkleuren" bij KU Leuven, ESAT-MICAS. Hij brengt inzichten van dit onderzoeksproject.

Ik neem niet deel aan een werkwinkel
Spreker: .

.

Aanbod workshops sessie 3 deel 3
dinsdag 14 februari 2023 van 11:00 tot 12:30
Pedagogisch didactisch aan de slag met ICT op school
Spreker: Kristine Impens

Pedagogisch didactisch aan de slag met ICT op school: een panelgesprek over digitale didactiek

Werken met ICT heeft het afgelopen jaar een hoge vlucht genomen. Activeren, motiveren, differentiëren, anders organiseren, … we weten ondertussen met zijn allen dat ICT op al deze vlakken heel wat mogelijkheden biedt voor het onderwijs. Toch zijn een vlotte uitrol en het blijvend gedragen innoveren grote uitdagingen voor vele scholen.

In deze werkwinkel gaan vier ervaringsdeskundigen in gesprek met elkaar en met de deelnemers over alle facetten van ICT-gebruik in de lessen.

Heb je nu al vragen die je zeker aan bod wil laten komen, stuur ze dan zeker tegen 7 februari via mail naar kristine.impens@katholiekonderwijs.vlaanderen  met ‘Hoe concreter hoe beter’ als onderwerp.

Een taalbeleid voor eerlijke onderwijskansen
Spreker: Barbara Axters en Christel Arens

Tijdens deze workshop vertrekken we vanuit ons eigen taalbeleid op school. We delen praktijkvoorbeelden en reflecteren over ons taalbeleid en dat van andere scholen. We gaan na hoe we taalrijk lesgeven schoolbreed kunnen implementeren in alle vakken om zo voor meer leerlingen meer kansen op studiesucces te creëren. We maken ook kennis met de toolbox taalrijk lesgeven en de taalwaaier die jullie leraren kunnen ondersteunen in hun ambitie om hun lessen toegankelijker te maken voor leerlingen die taal als struikelblok ervaren. Jullie ontdekken ook welke ondersteuning op schoolniveau hiervoor vanuit de begeleiding mogelijk is. 

Effectieve didactiek
Spreker: Martine Van Overmeiren en Wessel Stet

‘Effectieve didactiek, what’s in the name?’ 
Wat moet een basisbekwame leraar echt weten en hoe kunnen wij ze daarbij helpen?

Je kiest voor de werkwinkel ‘Effectieve didactiek’ wanneer je nadenkt over;

  • De meerwaarde van effectieve didactiek
  • De eigenlijke inhoudelijke betekenis van effectieve didactiek
  • Met kans op slagen effectieve didactiek binnen te brengen in jouw school
  • Jouw collega’s te ondersteunen rondom effectieve didactiek

Deze werkwinkel kan een start zijn om ook zij-instromers op weg te helpen naar effectieve didactiek.

Groepsdynamieken
Spreker: Geert Van de Vijver

Als een groep wordt gevormd, maakt die altijd een aantal fases door. Deze fases van groepsvorming vinden ook plaats in de klas. In deze fases bepalen de groepsleden bewust en onbewust hoe de groep zich zal gaan gedragen, wie de leiders worden, hoe de groepsleden met elkaar willen omgaan….,  of er een zondebok aangewezen wordt. Als je niet zou ingrijpen, volgt dat verloop de wetten van de groepsdynamica. Door te anticiperen op het verloop, kun je het proces ombuigen ten gunste van een goed groepsklimaat. Dat laatste is handig, want dat betekent dat je na een tijdje een gezellige, goed werkende groep hebt. Een ander voordeel is dat je in een goed werkende groep met een fijne sfeer minder kans hebt op probleemgedrag. 

In deze sessie zoomen we in op het proces en bieden we handvatten om mee aan de slag te gaan 

Lerarentekort
Spreker: Jeroen Franssen

Jeroen Franssen is talent -  en arbeidsmarktexpert bij technologiefederatie Agoria, hij is ook projectleider van ‘Be the change’. Dit project wil vooruitblikken en inzichten geven van hoe we kunnen anticiperen op de arbeidsmarkt van de toekomst.

De leermotivatie van leerlingen versterken
Spreker: Sofie Van der Eecken

Leerlingen motiveren, blijft één van de grootste uitdagingen waar we als
school voor staan in onze klaspraktijk. Hoe geven we onze leerlingen weer goesting om te leren? Hoe verkrijgen we bij onze leerlingen de energie die nodig is om doelen te behalen? Hoe kunnen we daarop inzetten van bij de start van het schooljaar?

iSTEM inkleuren (deel 2)
Spreker: Stijn Ceuppens

Stijn Ceuppens is projectmedewerker "iSTEM inkleuren" bij KU Leuven, ESAT-MICAS. Hij brengt inzichten van dit onderzoeksproject.

Ik neem niet deel aan een werkwinkel
Spreker: .

.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 320,00 Euro
Lesgever: De Jonge Chloë
Van der Eecken Sofie
Mertens Greet
Decavel Marijke
Loobuyck Kris
Van Acker Griet
Reyntjens Guy
Lambrecht Johan
Willems Peter
Impens Kristine
Axters Barbara
Hertveldt Veerle
Arens Christel
De Smet Dirk
Steeno Birja
Van Overmeiren Martine
Van de Maele Nele
Van De Vijver Geert
Stet Wessel
De Coninck Luc
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende (Inschrijven afgesloten)
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 13 februari 2023 van 09:00 tot 19:30
    • dinsdag 14 februari 2023 van 07:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.