Eerste sessie: we maken kennis met elkaar, formuleren onze eigen (en/of gedeelde) leervra(a)g(en).
We gaan in dialoog met elkaar en delen, verkennen, spiegelen onze eigen (zowel positieve en negatieve) ervaringen en visie (en die van anderen) in het omgaan met diversiteit. We maken kennis met een aantal concepten en denkkaders omtrent diversiteit die ons handelen kunnen ondersteunen, de focus ligt op het werken vanuit de denkkaders (en minder op de theoretische onderbouwing).
Tot slot verkennen we een aantal didactische werkvormen die je in staat kunnen stellen om in je lessen om te gaan met "heikele" thema's. Tussen de twee sessies in ga je in je klas aan de slag met een didactische werkvorm die je zelf kiest én maak je in duo’s een korte reflectieoefening ter voorbereiding van sessie twee.
Tweede sessie: we komen kort terug bij elkaar en wisselen uit: welke werkvorm heb je uitgeprobeerd in je les(sen), welk effect stel je vast en wat leer je van je eigen ervaring en van de ervaring van anderen?
We verkennen aan de hand van een concrete reflectie-oefening hindernissen en hefbomen voor goed onderwijs (en dus optimaal leerwinst boeken) in je superdiverse klas. Welke aspecten zijn van belang en vragen aandacht? Maar ook: welke aspecten vragen ondanks de verschillen die je tussen je leerlingen vaststelt net géén aandacht i.f.v. goed onderwijs? M.a.w.: hoe versterken we onze dagelijkse superdiverse lespraktijk, onze brede basiszorg of krachtige leeromgeving voor al onze leerlingen?
Tot slot maken we een aanzet tot een persoonlijk "actieplan" vanuit de specifieke focus in jouw context. Indien gewenst wordt een vervolgbegeleiding op maat gepland. Onderweg leggen we een "mosterdpot" (bronnenlijst) aan die we delen om elkaar te inspireren. We streven ook naar maximale uitwisseling zowel tussen de twee sessies in als na de sessies. Indien je het nodig acht kan er ook nadien verdere begeleiding geboden worden in je eigen schoolcontext via een professionele leergemeenschap.