Dag 1:
Na een korte verwelkoming, maken we kennis met het nieuwe ‘referentiekader voor kwaliteit van wonen, zorg en leven voor personen met dementie’, een leidraad voor goede zorg. In de namiddag bekijken we samen aan de hand van een kader hoe we het gesprek kunnen aangaan met leerlingen, ouders, ... rond bieden van zorg in bepaalde situaties waar we ons niet comfortabel bij voelen.
Na beide workshops volgt een reflectie hoe we met de deze inhouden aan de slag kunnen gaan in de les- en onderwijspraktijk. We situeren de impact van de onderwijsvernieuwing op onze opleidingen tot verzorgende/zorgkundige.
‘s Avonds is er tijd voorzien voor netwerking, mogelijkheid kennis te maken met informatieve gezelschapspelen of een reflectieve avondwandeling.
Dag 2:
We starten de dag met een korte toelichting door Erik Hellinck rond modernisering.
Daarna bieden we enkele workshops aan waar leraren kunnen kiezen uit het aanbod.
In de namiddag zoomen we in kleine groepjes in op onze onderwijspraktijk. We vragen elke aanwezigen een voorbeeld van goede praktijk mee te brengen die hij bereid is te delen. Nadien kunnen leraren in gesprek gaan over een thema naar keuze. We bieden een intervisie aan rond volgende themata:
- Coachen van leerlingen op stage, inspiratie en reflectie
- Intervisie: hoe integreer je de bijkomende zorgkundige handelingen in de les- en stagepraktijk? Wat zijn kansen en bedreigingen en hoe ga je daarmee om?
- Indirecte zorg: meer dan koken, wassen, plassen, strijken, ….
- Het WZC is succesvol indien “…de persoon even uniek is bij zijn overlijden als op het moment dat hij naar het WZC verhuisde”
- Spraakwater: Laat je inspireren in korte, snelle deelmomenten.
Programma
07/06/2021
- 09.00: Onthaal
- 09.30 - 10.00: Onthaal in de grote zaal
- 10.00 - 12.45: Keuze uit 2 werkwinkels (met pauze)
- 12.45: Inchecken in de kamers
- 13.00 - 14.30: Broodjeslunch en ontspanning
- 14.30 - 17.00: Keuze uit 2 werkwinkels (met pauze)
- 17.00 - 17.30: Reflectie en afsluiting van de dag
- 18.30 - 19.30: Warm avondmaal
- 20.00 - 21.30: Avondprogramma
08/06/2021
Je hebt ontbeten en de kamer is leeg om 9 uur.
- 08.00 - 09.00: Ontbijt
- 09.00 - 09.30: Modernisering door Erik Hellinckx
Leerkrachten inhoudelijk informeren over de opleiding om op die manier de eventuele overgangen beter te duiden, kan eigenlijk nooit verkeerd zijn. Er leeft toch vaak ook nogal wat verwarring over wat er overlapt, wanneer men al dan niet kan overstappen,… De mix tussen schoolinterne afspraken (vaak als criteria bedoeld voor toelatingsklassenraden) en de overgangen die mogelijk zijn, maken het niet altijd zo overzichtelijk.
- 09.45 - 10.45: Keuze uit 3 werkwinkels
- 11.00 - 12.00: Keuze uit 3 werkwinkels
- 12.00 - 13.30: Dagschotel
- 13.30 - 15.30: Intervisie rond bepaald thema met als doel dat leraren gericht met elkaar in gesprek gaan en materiaal uitwisselen.
Door de gekozen werkvorm en bijbehorend doorschuifsysteem kan je diverse tafels bezoeken en met collega's in gesprek gaan.
- 15.30 - 16.00: Pedagogisch documenteren - gezamenlijke afsluiter