Vooraf:
- Leraren en teams kunnen inschrijven op verschillende nascholingen rond digitale didactiek. Een overzicht vind je in de op de pro-site.
- Het begeleidingstraject voor de school kan aangepast worden aan het thema van de gevolgde nascholingen en wordt op maat uitgewerkt.
Sessie 1:
- We vertrekken vanuit het concreet lesmateriaal van de deelnemers zelf.
- We nemen het onder de loep en gaan na hoe we digitale didactiek kunnen integreren.
- We voorzien ondersteunende fiches
- De deelnemers kunnen individueel werken of in kleine groepjes
Op het einde van de sessie krijgen de deelnemers de opdracht om deze les ook effectief te geven zodat we tijdens een volgende bijeenkomst kunnen reflecteren over het resultaat. Ze zorgen ervoor dat ze ook voor de volgende sessie een lesonderwerp meebrengen waarmee ze aan de slag willen gaan.
Sessie 2:
De deelnemers brengen verslag uit van de les die ze hebben gegeven.
- Wat liep goed?
- Welke tips kunnen ze aan anderen geven?
- Waar liepen ze op vast?
- Welke ondersteuning hebben ze nog nodig?
Daarna werken we samen een tweede les uit volgens dezelfde methodiek.
Op het einde van de sessie krijgen de deelnemers de opdracht om de les weer effectief te geven zodat we tijdens een derde bijeenkomst opnieuw kunnen reflecteren.
Sessie 3:
De deelnemers brengen verslag uit van de les die ze hebben gegeven.
- Wat liep goed?
- Welke tips kunnen ze aan anderen geven?
- Waar liepen ze op vast?
- Welke ondersteuning hebben ze nog nodig?
- Wat ging al beter dan de vorige les?
Daarna bekijken welke noden er nog zijn voor de toekomst.
- Wat heb je nog nodig om hier verder mee aan de slag te gaan?
- Moeten we nog verdere stappen ondernemen: nascholing, verdere begeleiding, bijkomende sessie, andere manieren om uit te wisselen onder de deelnemers, …?"