Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO0LSO220358 Leertraject: succesvol en duurzaam verandering begeleiden

Een schoolwerking anno 2022 is constant op zoek naar een evenwicht tussen stabiliteit en verandering. Het bruist vaak van de goede ideeën op scholen, maar verandering of innovatie met duurzaam effect realiseren gaat niet vanzelf. In dit traject staan we stil bij jouw persoonlijke ontwikkeling als begeleider van een veranderproces op jouw school. We focussen op wat nodig is om een veranderingsproces goed op te zetten en te begeleiden.

Doelstellingen:
  • Je staat stil bij de noden en de context van jouw school en maakt op basis daarvan keuzes bij het uittekenen van het veranderproces.
  • Je ontdekt diverse wetenschappelijk onderbouwde theorieën en praktijkgerichte tools die je inspireren om het veranderproces op jouw school verder vorm te geven.
  • Je verdiept je eigen visie op begeleiden van verandering en groeit daardoor in je persoonlijk begeleiderschap.
Doelgroep:

Dit traject is er voor iedereen die in een basis- of secundaire school een veranderingsproces mee draagt. Dit kan een directeur, een leraar, een leerlingenbegeleider, een coördinator … zijn. Ook de inhoud van de verandering kan heel divers zijn, gaande van didactiek tot evaluatiebeleid, van vakgroepwerking tot huiswerkbeleid. Niet de inhoud van de verandering maar de ontwikkeling van jouw vaardigheden als begeleider van het veranderproces staan in deze professionalisering centraal. Elke veranderaar en elk thema is daarom welkom. Als deelnemer is het vooral belangrijk dat je wil bijleren om verandering tot een succes te maken en ben je op zoek naar manieren om dit samen met je collega’s te realiseren.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

8 thematische modules, verdeeld over 4 lesdagen:

  • Module 1: Wat maakt een verandering anders dan continue verbetering? Hoe ziet een volledig veranderproces eruit? Met welke elementen en fases moet ik rekening houden?
  • Module 2: Op welke manier kan ik het veranderproces op onze school strategisch opbouwen? Hoe ontwikkel ik visie en neem ik collega’s hierin mee? Hoe pak ik de verandering planmatig en doelgericht aan?
  • Module 3: Welke impact kan een verandering hebben op de structuur en cultuur van onze school? Hoe kan ik me hier best op voorbereiden?
  • Module 4: Welke strategieën kan ik inzetten om zoveel mogelijk mensen actief te betrekken bij de verandering? Hoe breng ik collega’s samen tot leren en veranderen?
  • Module 5: Op welk manier kan ik collega’s aanmoedigen, ondersteunen en begeleiden bij de verandering? Wat kan ik doen wanneer sommige collega’s het moeilijk hebben met de verandering?
  • Module 6: Wat is mijn rol als (bege)leider van een verandering, is die tijdens het hele proces dezelfde? Welke taken neem ik op en waar liggen kansen om de verandering te dragen samen met anderen?
  • Module 7: Wat is er nodig om de verandering ook effectief te laten bijdragen aan de kwaliteitsontwikkeling van onze school? Hoe pak ik dit concreet aan?
  • Module 8: Welke partners in en rond de school kan ik betrekken bij het veranderproces? Wat kan ik wel of niet verwachten van hen?

Elke module vertrekt vanuit de praktijkervaring van de deelnemers. Tijdens de modules worden actuele en wetenschappelijk onderbouwde theoretische kaders en handige praktijktools op een interactieve manier aangereikt. De deelnemers worden gestimuleerd om op basis van hun specifieke context keuzes te maken uit tools en theorieën.

Gebaseerd op het eerste individuele coachingsgesprek en door middel van reflectieopdrachten tijdens of tussen de verschillende modules zetten we elke deelnemer aan tot ontwikkeling van een eigen visie op het begeleiden van verandering. Dit zal bijdragen tot het zelfvertrouwen van elke deelnemer en helpen om bewustere keuzes te maken tijdens het veranderproces.

Er is tijdens elke module ook voldoende aandacht voor praktijkcases en het delen van goede voorbeelden.

Strategie en methode:

Het traject bestaat uit

  • 4 dagen waarin 8 thematische modules aan bod komen;
  • een individueel coachingsgesprek voor elke deelnemer, voorzien bij de start van het traject;
  • de mogelijkheid om tijdens het traject beroep te doen op individuele coaching of teamcoaching op school door één van de lesgevers van het traject.
Bijkomende info:
  • 4 lesdagen van 9.30 uur tot 16.30 uur
  • Het coachingsgesprek bij de start wordt gepland na inschrijving, de betrokken lesgever neemt hiervoor contact op met de ingeschreven deelnemer.
  • Verdere coaching of teamcoaching wordt op maat bepaald tijdens het traject.
Sessies: 8 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 200,00 Euro
Lesgever: Decroos Nele
Keunen Annick
Baeyens Lore
Van den wouwer Danny
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 17 januari 2023
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 16:30
    • maandag 6 maart 2023
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 16:30
    • donderdag 27 april 2023
      Vrij Technisch Instituut Leuven Brabançonnestraat 18 3000 Leuven (kaart)
      van 09:30 tot 16:30
    • vrijdag 9 juni 2023
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.