Aanmelden




Laden…

Even geduld...

SUBPALG0LST210247-11 Leerondersteuning: Opstart lerend netwerk "Duurzaam Digitaal"

Onder de noemer "duurzaam digitaal" brengen we Vlaanderenbreed op 4 locaties en aan de hand van 3 sessies, leraren basisonderwijs samen die hun bezorgdheden, ervaringen en expertise willen delen over hoe zij hun digitaal didactisch handelen in hun klaspraktijk versterken. Aan de hand van 3 topics brengen we het gesprek en deelmomenten op gang en reflecteren over hoe we vanuit het leerplan ZILL, op een doordachte manier een digitale transfer naar de eigen klaspraktijk kunnen maken. 

Doelstellingen:
  • Je deelt jouw ervaringen en goede praktijkvoorbeelden over hoe je als leraar een gedifferentieerde klaswerking kunt uitbouwen en leerlingen zelfsturend op weg kan zetten.
  • Je reflecteert vanuit jouw eigen klaspraktijk over hoe jouw digitaal didactisch handelen, de uitbouw van een gedifferentieerde klaswerking hierbij kan ondersteunen en leerlingen zelfsturend op weg kan zetten.
  • Je deelt jouw ervaringen en goede praktijkvoorbeelden over hoe je leerlingen met een redelijke aanpassingen kan ondersteunen.
  • Je reflecteert vanuit jouw eigen klaspraktijk over hoe je op een doordachte manier de transfer kunt maken naar een digitale omgeving en digitale tools op een heel toegankelijke manier als ondersteunende meerwaarde als redelijke aanpassing in de klaspraktijk kan inzetten.
  • Je deelt jouw ervaringen en goede praktijkvoorbeelden over hoe jij als leraar, jouw leerlingen kan motiveren.
  • Je reflecteert vanuit jouw eigen klaspraktijk over hoe jouw digitaal didactisch handelen ook jouw leerlingen kan motiveren.
Doelgroep:
  • Leraren basisonderwijs

Enkel toegankelijk voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Onder de noemer ""duurzaam digitaal"" brengen we Vlaanderenbreed op 4 locaties en aan de hand van 3 sessies, leraren basisonderwijs samen die hun bezorgdheden, ervaringen en expertise willen delen over hoe zij hun digitaal didactisch handelen in hun klaspraktijk versterken. Aan de hand van 3 topics brengen we het gesprek en deelmomenten op gang en reflecteren over hoe we vanuit het leerplan ZILL, op een doordachte manier een digitale transfer naar de eigen klaspraktijk kunnen maken.

Sessie 1 : Gedifferentieerd en zelfsturend digitaal op pad

De uitdagingen voor leraren basisonderwijs zijn groot. Door de diversiteit aan problematieken zien leraren vaak door het bomen het bos niet meer. In deze sessie wisselen we ervaringen uit over hoe je als leraar een sterk gedifferentieerde werking kunt uitbouwen en leerlingen zelfsturend op weg kan zetten.Aan de hand van een aantal handvatten maken we de transfer naar een digitale omgeving en bekijken vanuit de eigen klaspraktijk hoe doordacht digitaliseren een gedifferentieerde klaswerking hierbij kan ondersteunen en leerlingen zelfsturend op weg kan zetten.

Sessie 2 : Digitaal...toegankelijk of ...een redelijke aanpassing

In een gedifferentieerde klaswerking, zijn vaak wat heel wat redelijke aanpassingen nodig. Hoe bewaar ik hierbij als leraar het overzicht ? Wat zijn hierbij jouw ervaringen als leraar en welke valkuilen ervaar je ? Aan de hand van een aantal handvatten maken we in deze tweede sessie, de transfer naar een digitale omgeving en jouw eigen klaspraktijk en bekijken hoe aantal standaard ingebouwde technologieën, je als leerkracht op weg zet om de gepaste en haalbare redelijke aanpassing voor jouw leerling te vinden.

Sessie 3 : Digitaal ...een doel op zich of een ondersteunende motivator

Hoe blijf jij als leraar jouw leerlingen motiveren ? Wat zijn jouw ervaringen, bezorgdheden en valkuilen ? Kan een transfer naar een digitale omgeving hierbij een ondersteuning bieden ? Aan de hand van een aantal (digitaal) didactische vaardigheden reflecteren we in deze laatste sessie over onze eigen klaspraktijk en hoe we met ondersteuning van digitale tools, de motivatie van onze leerlingen kunnen verhogen.

Strategie en methode:
  • We bouwen deze sessies interactief op, waarbij we verschillende interactieve werkvormen hanteren.
  • We gaan steeds op zoek naar de linken met het leerplan Zin in leren! Zin in leven!
  • Na elke sessie krijgt elke deelnemer een opdracht om in de klaspraktijk mee aan de slag te gaan en de brug te maken naar de volgende sessie.
  • Tussen de sessies door plannen we onder de noemer ""de digitale koffiekamer"", een online feedbackmoment, waarop alle deelnemers vrijblijvend kunnen aansluiten.
Bijkomende info:

Basiskennis van de krachtlijnen, de leeruitkomsten en de structuur van Zin in leren ! Zin in leven ! Kennis van het ontwerpen van een krachtige leeromgeving. Je bezit een aantal digitale basisvaardigheden. Het werken met een laptop, tablet, het installeren van een app... kent voor jou geen geheimen. 

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Alle deelnemers brengen hun eigen device mee (tablet/laptop/...).


Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 15,00 Euro
Lesgever: Dendooven Joost
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Onderwijsbureau (Afgelast)
Marialand 31
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • donderdag 28 oktober 2021 van 09:00 tot 12:00
    • vrijdag 4 februari 2022 van 13:30 tot 16:30
    • maandag 16 mei 2022 van 09:00 tot 12:00
DOd Hasselt (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • maandag 25 oktober 2021 van 09:00 tot 12:00
    • vrijdag 11 februari 2022 van 13:30 tot 16:30
    • dinsdag 10 mei 2022 van 09:00 tot 12:00
Centrum d'Abdij (Afgelast)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • dinsdag 19 oktober 2021 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 31 januari 2022 van 13:30 tot 16:30
    • donderdag 19 mei 2022 van 09:00 tot 12:00
DPCM (Afgelast)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 3: (Afgelast)
    • donderdag 14 oktober 2021 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 8 februari 2022 van 13:30 tot 16:30
    • maandag 9 mei 2022 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.