Onder de noemer ""duurzaam digitaal"" brengen we Vlaanderenbreed op 4 locaties en aan de hand van 3 sessies, leraren basisonderwijs samen die hun bezorgdheden, ervaringen en expertise willen delen over hoe zij hun digitaal didactisch handelen in hun klaspraktijk versterken. Aan de hand van 3 topics brengen we het gesprek en deelmomenten op gang en reflecteren over hoe we vanuit het leerplan ZILL, op een doordachte manier een digitale transfer naar de eigen klaspraktijk kunnen maken.
Sessie 1 : Gedifferentieerd en zelfsturend digitaal op pad
De uitdagingen voor leraren basisonderwijs zijn groot. Door de diversiteit aan problematieken zien leraren vaak door het bomen het bos niet meer. In deze sessie wisselen we ervaringen uit over hoe je als leraar een sterk gedifferentieerde werking kunt uitbouwen en leerlingen zelfsturend op weg kan zetten.Aan de hand van een aantal handvatten maken we de transfer naar een digitale omgeving en bekijken vanuit de eigen klaspraktijk hoe doordacht digitaliseren een gedifferentieerde klaswerking hierbij kan ondersteunen en leerlingen zelfsturend op weg kan zetten.
Sessie 2 : Digitaal...toegankelijk of ...een redelijke aanpassing
In een gedifferentieerde klaswerking, zijn vaak wat heel wat redelijke aanpassingen nodig. Hoe bewaar ik hierbij als leraar het overzicht ? Wat zijn hierbij jouw ervaringen als leraar en welke valkuilen ervaar je ? Aan de hand van een aantal handvatten maken we in deze tweede sessie, de transfer naar een digitale omgeving en jouw eigen klaspraktijk en bekijken hoe aantal standaard ingebouwde technologieën, je als leerkracht op weg zet om de gepaste en haalbare redelijke aanpassing voor jouw leerling te vinden.
Sessie 3 : Digitaal ...een doel op zich of een ondersteunende motivator
Hoe blijf jij als leraar jouw leerlingen motiveren ? Wat zijn jouw ervaringen, bezorgdheden en valkuilen ? Kan een transfer naar een digitale omgeving hierbij een ondersteuning bieden ? Aan de hand van een aantal (digitaal) didactische vaardigheden reflecteren we in deze laatste sessie over onze eigen klaspraktijk en hoe we met ondersteuning van digitale tools, de motivatie van onze leerlingen kunnen verhogen.