Stress en angst zijn triggers die ons verlammen, doen vechten of vluchten. Dit heeft invloed op ons functioneren, nadenken, taalbegrip …
Welbevinden zorgt dan weer voor een goed gevoel, meer veerkracht, meer mogelijkheden …
Zelfregulatie/ co-regulatie (senso-motorische regulatie, emotieregulatie en cognitieve regulatie) geeft ademruimte en energie. Dit geldt voor elke mens.
Dit inzicht doet ons beseffen dat we misschien best eerst inzetten op een goed gevoel en een gevoel van controle over het eigen geluk, waardoor er automatisch meer basisrust komt en leerlingen met autisme beter kunnen functioneren en participeren.
De stress is er, hun autistisch denken zorgt voor uitdagingen, dit ontkennen we niet, maar laat ons ons eerst focussen op wat hen een goed gevoel geeft, hen veerkrachtig maakt… uiteraard autismevriendelijk.
Misschien verminderen de stresstriggers vanzelf.
Peter Vermeulen neemt ons mee in deze mindshift. In kleine groepjes reflecteren we over de inhoud en wat die voor de leerlingen in onze klas of school kan betekenen.