Vooraf:
Sessie 1:
We vertrekken vanuit een gezamenlijke definitie van digitale didactiek en leren een basiskader kennen waarmee we aan de slag kunnen om digitale didactiek te integreren in onze lessen. Hierbij blijft goed onderwijs centraal staan en is digitale didactiek een middel om dit te ondersteunen.
De deelnemers focussen zich nadien op 1 thema binnen het basiskader en wisselen ervaringen en expertise uit. Enkele mogelijke thema’s zijn:
- Voorkennis activeren
- Leerstof testen
- Samenwerken
- Feedback geven
- Differentiëren
- …
Op het einde van de sessie vertrekken de deelnemers naar huis met het basiskader en enkele ondersteunende fiches die ze kunnen gebruiken in de eigen lespraktijk. Ze krijgen de concrete opdracht om gedurende de komende periode tijdens 1 concrete les hun didactiek digitaal te versterken en hierover verslag uit te brengen tijdens de volgende bijeenkomst.
Sessie 2:
De deelnemers brengen verslag uit van de zaken die ze de voorbije periode hebben ondernomen.
- Wat liep goed?
- Welke tips kunnen ze aan anderen geven?
- Waar liepen ze op vast?
- Welke ondersteuning hebben ze nog nodig?
Daarna kiezen de deelnemers een nieuw thema uit het basiskader en wisselen uit in groepjes.
Opnieuw gaan de deelnemers naar huis met de concrete opdracht om een les digitaal te verrijken en hierover verslag uit te brengen tijdens de 3de bijeenkomst.
Sessie 3:
De deelnemers brengen verslag uit van de les die ze hebben gegeven.
- Wat liep goed?
- Welke tips kunnen ze aan anderen geven?
- Waar liepen ze op vast?
- Welke ondersteuning hebben ze nog nodig?
- Wat ging al beter dan de vorige les?
We zetten ons terug in groepjes om expertise te delen rond de thema’s vanuit het basiskader.
Daarna bekijken we met de grote groep welke noden er nog zijn voor de toekomst.
- Wat heb je nog nodig om hier verder mee aan de slag te gaan?
- Moeten we nog verdere stappen ondernemen: nascholing, verdere begeleiding, bijkomende sessie, andere manieren om uit te wisselen onder de deelnemers, …?