Aanmelden




Laden…

Even geduld...

SUBPALG0LST210247-18 Leerondersteuning digitale didactiek: Goed onderwijs digitaal versterken (lerend netwerk)

Als we ervoor kiezen om digitale toepassingen in te schakelen in een les, vertrekken we altijd vanuit het doel dat we willen bereiken. Digitale didactiek kan goed onderwijs versterken. In dit lerend netwerk nemen we de deelnemers hun basisdidactiek onder de loep en gaan we na hoe ze hun digitaal didactisch handelen kunnen versterken. 

Doelstellingen:

Na dit traject:

  • schakel je digitale toepassingen in om te differentiëren;
  • schakel je digitale toepassingen in om je eigen didactisch proces te versterken
  • schakel je digitale toepassingen in om de leerwinst te vergroten;
  • beschik je over tools en hulpmiddelen om je eigen lessen onder de loep te nemen.
Doelgroep:
  • Leraren secundair onderwijs

Enkel toegankelijk voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In een lerend netwerk brengen we mensen samen gedurende 3 bijeenkomsten om ervaringen uit te wisselen en expertise te delen over digitale didactiek in de eigen lespraktijk. Aan de hand van een basiskader digitale didactiek onderzoeken de deelnemers hoe ze hun eigen didactiek kunnen versterken door hun onderwijs digitaal te ondersteunen. De deelnemers kunnen kiezen uit thema’s zoals voorkennis bepalen, evaluatie en feedback, differentiatie, samenwerkend leren, zelfsturend leren, … In kleine groepjes delen de deelnemers eigen ervaringen en wisselen digitale didactische vaardigheden uit. We vertrekken hierbij vanuit het eigen lesmateriaal van de deelnemers.

Strategie en methode:

Vooraf:

Sessie 1:

We vertrekken vanuit een gezamenlijke definitie van digitale didactiek en leren een basiskader kennen waarmee we aan de slag kunnen om digitale didactiek te integreren in onze lessen. Hierbij blijft goed onderwijs centraal staan en is digitale didactiek een middel om dit te ondersteunen.

De deelnemers focussen zich nadien op 1 thema binnen het basiskader en wisselen ervaringen en expertise uit. Enkele mogelijke thema’s zijn:

  • Voorkennis activeren
  • Leerstof testen
  • Samenwerken
  • Feedback geven
  • Differentiëren

Op het einde van de sessie vertrekken de deelnemers naar huis met het basiskader en enkele ondersteunende fiches die ze kunnen gebruiken in de eigen lespraktijk. Ze krijgen de concrete opdracht om gedurende de komende periode tijdens 1 concrete les hun didactiek digitaal te versterken en hierover verslag uit te brengen tijdens de volgende bijeenkomst.

Sessie 2:

De deelnemers brengen verslag uit van de zaken die ze de voorbije periode hebben ondernomen.

  • Wat liep goed?
  • Welke tips kunnen ze aan anderen geven?
  • Waar liepen ze op vast?
  • Welke ondersteuning hebben ze nog nodig?

Daarna kiezen de deelnemers een nieuw thema uit het basiskader en wisselen uit in groepjes.
Opnieuw gaan de deelnemers naar huis met de concrete opdracht om een les digitaal te verrijken en hierover verslag uit te brengen tijdens de 3de bijeenkomst.

Sessie 3:

De deelnemers brengen verslag uit van de les die ze hebben gegeven.

  • Wat liep goed?
  • Welke tips kunnen ze aan anderen geven?
  • Waar liepen ze op vast?
  • Welke ondersteuning hebben ze nog nodig?
  • Wat ging al beter dan de vorige les?

We zetten ons terug in groepjes om expertise te delen rond de thema’s vanuit het basiskader.
Daarna bekijken we met de grote groep welke noden er nog zijn voor de toekomst.

  • Wat heb je nog nodig om hier verder mee aan de slag te gaan?
  • Moeten we nog verdere stappen ondernemen: nascholing, verdere begeleiding, bijkomende sessie, andere manieren om uit te wisselen onder de deelnemers, …?
Bijkomende info:

Mee te brengen:

  • Een eigen laptop per deelnemer van het team
  • Eigen concrete voorbeelden van hoe men al digitaal aan de slag gaat

Wie wenst aan te sluiten nadat sessie 1 reeds gepasseerd is, dient vooraf contact op te nemen met de dienst nascholing.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
  • Leraars die aansluiten in dit lerend netwerk gaan het engagement aan om tussen de verschillende sessies ook nieuwe zaken uit te proberen en hierover verslag uit te brengen.

Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand inschrijven en tot 1 dag op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 15,00 Euro
Lesgever: De Cleyn Inge
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Theologisch en Pastoraal Centrum (Afgelast)
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • dinsdag 16 november 2021 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 31 januari 2022 van 13:00 tot 16:00
    • dinsdag 24 mei 2022 van 09:00 tot 12:00
DPCM (Afgelast)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • dinsdag 26 oktober 2021 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 25 januari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 18 mei 2022 van 09:00 tot 12:00
Centrum d'Abdij (Afgelast)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 3: (Afgelast)
    • donderdag 28 oktober 2021 van 13:00 tot 16:00
    • donderdag 20 januari 2022 van 13:00 tot 16:00
    • dinsdag 10 mei 2022 van 13:00 tot 16:00
Diocesaan Onderwijsbureau (Afgelast)
Marialand 31
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 4: (Afgelast)
    • donderdag 21 oktober 2021 van 13:00 tot 16:00
    • donderdag 13 januari 2022 van 13:00 tot 16:00
    • dinsdag 3 mei 2022 van 13:00 tot 16:00
DOd Hasselt (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 5: (Afgelast)
    • donderdag 25 november 2021 van 13:00 tot 16:00
    • dinsdag 8 februari 2022 van 13:00 tot 16:00
    • dinsdag 31 mei 2022 van 13:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.