Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0AAN220181-01 Aanvangsbegeleiding ondersteuners basissokkel: visie op inclusie en inclusieve grondhouding & verbindend communiceren en samenwerken/visie op ondersteuning

Tijdens dit initiatief maak je kennis met de visie op inclusie en de inclusieve grondhouding en je toets deze aan de eigen visie: we zullen het hebben over de blik op inclusie, het wettelijk kader, het wetenschappelijk onderzoek en de inclusieve grondhouding.

Doelstellingen:
  • Je versterkt je competenties door zelfreflectie: Hoe kijk ik zelf naar inclusie?
  • Je verdiept kennis over de inclusieve waarden en krijgt inzicht in de evolutie van het concept inclusie.
  • Je verdiept je kennis over de invulling van het begrip inclusie en over het wettelijk kader waarbinnen we kunnen en mogen handelen.
  • Je verkent wat wetenschappelijk onderzoek ons vertelt over inclusie / inclusief onderwijs.
  • Je oefent de inclusieve grondhouding door trouw te blijven aan inclusieve waarden binnen de verschillende rollen die je als ondersteuner opneemt.
  • Je wordt je bewust van je mindset en zet die die ook in ten gunste van je ondersteuningswerk.
Doelgroep:
  • Startende ondersteuners van de brede ondersteuningsnetwerken en ondersteuningsteams 467 van de regio Mechelen-Brussel
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Sessie 1:

Deze aanvangsbegeleiding bevat essentiële informatie die elke nieuwe ondersteuner moet verwerven of bezitten. Visie op inclusie en inclusieve grondhouding is het uitgangspunt en het fundament waarop het werk van de ondersteuner gebaseerd is. Deze visie op inclusie kadert binnen een maatschappelijke evolutie die omgezet is in regelgeving. Wat daar aan vooraf gaat is echter het feit dat inclusie een inherent deel uitmaakt van onze katholiek identiteit. Dit wordt vertaald in het begrip Katholiek Dialoogschool als generiek gegeven maar per school wordt dit in het pedagogisch project in de verf gezet: alle kinderen/jongeren zijn welkom en men streeft ernaar elke leerling maximale ontwikkelingskansen te bieden. Het is de taak van de ondersteuner om samen met de leerkrachten en het schoolteam inclusie te realiseren voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Sessie 2:

Deze aanvangsbegeleiding bevat essentiële informatie die elke nieuwe ondersteuner moet verwerven of bezitten. Inclusie realiseren voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs is een opdracht voor gewone scholen volgens de regelgeving en volgens de kwaliteitsverwachtingen van de inspectie. De gewone school kan daarvoor rekenen op de hulp van ondersteuners. Deze opdracht is niet altijd eenvoudig en het is soms een hele uitdaging om tot resultaat te komen zoals bv. een veilig en inclusief klas- en schoolklimaat of leerwinst genereren voor elke leerling. Het samen-verhaal van ondersteuner, ouders en leerling, leerkracht en schoolteam moet vertrekken vanuit verbinding, respect voor autonomie en maximaal inzetten op competenties. Communicatie over noden, behoeften en de feitelijke neerslag hoe daaraan tegemoet te komen met handelingsgericht werken, is essentieel voor daadwerkelijke ondersteuning.

Strategie en methode:

We kiezen ervoor deze aanvangsbegeleiding live te laten doorgaan om maximale participatie na te streven en om de ondersteuners zoveel mogelijk in gesprek te laten gaan over de "why" van hun werk: waarom doen we de dingen die we doen?

Bijkomende info:

Breng je laptop mee a.u.b.!

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Neem vooraf de tijd om voor te bereiden door te lezen op onze PRO-site.


Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: Bosman Luc
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 22 september 2022
      DPCM Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 29 september 2022
      Vrije Gesubsidieerde School Buitengewoon Secundair Onderwijs Sint-Janshof Nekkerspoelstraat 358_B 2800 Mechelen (kaart)
      van 08:45 tot 11:45
DPCM (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 3: (Voorbij)
    • donderdag 9 februari 2023 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 2 maart 2023 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.