Sessie 1:
Deze aanvangsbegeleiding bevat essentiële informatie die elke nieuwe ondersteuner moet verwerven of bezitten. Visie op inclusie en inclusieve grondhouding is het uitgangspunt en het fundament waarop het werk van de ondersteuner gebaseerd is. Deze visie op inclusie kadert binnen een maatschappelijke evolutie die omgezet is in regelgeving. Wat daar aan vooraf gaat is echter het feit dat inclusie een inherent deel uitmaakt van onze katholiek identiteit. Dit wordt vertaald in het begrip Katholiek Dialoogschool als generiek gegeven maar per school wordt dit in het pedagogisch project in de verf gezet: alle kinderen/jongeren zijn welkom en men streeft ernaar elke leerling maximale ontwikkelingskansen te bieden. Het is de taak van de ondersteuner om samen met de leerkrachten en het schoolteam inclusie te realiseren voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Sessie 2:
Deze aanvangsbegeleiding bevat essentiële informatie die elke nieuwe ondersteuner moet verwerven of bezitten. Inclusie realiseren voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs is een opdracht voor gewone scholen volgens de regelgeving en volgens de kwaliteitsverwachtingen van de inspectie. De gewone school kan daarvoor rekenen op de hulp van ondersteuners. Deze opdracht is niet altijd eenvoudig en het is soms een hele uitdaging om tot resultaat te komen zoals bv. een veilig en inclusief klas- en schoolklimaat of leerwinst genereren voor elke leerling. Het samen-verhaal van ondersteuner, ouders en leerling, leerkracht en schoolteam moet vertrekken vanuit verbinding, respect voor autonomie en maximaal inzetten op competenties. Communicatie over noden, behoeften en de feitelijke neerslag hoe daaraan tegemoet te komen met handelingsgericht werken, is essentieel voor daadwerkelijke ondersteuning.