Playposit is één van de veel gebruikte tools in onderwijs.
Je leert
- bestaande fragmenten interactief maken;
- hoe je eigen filmpjes kan gebruiken / uploaden;
- welke vraagsoorten er zijn bij de gratis versie + welke andere mogelijkheden er zijn om een fragment interactief te maken;
- de “templates” gebruiken;
- verschillende instellingen;
- feedback toevoegen;
- in welke leerplatformen je Playposit kan integreren
- resultaten opvolgen;
- data: analyse – exportmogelijkheden;
- hoe interactieve fragmenten kunnen ingezet kunnen worden om jouw lessen te versterken, te transformeren en leerlingen op een (inter)actieve en/of creatieve manier aan de slag te laten gaan.
- Tijdens deze nascholing staat het uitwisselen en delen van ervaringen ook centraal. We delen onze “Bulbs” met elkaar. We verkennen op die manier ook wat een leerling ervaart.
We leggen de link met:
- leerplandoelstellingen van het gemeenschappelijk leerplan ICT (GLI)
- de gemeenschappelijke funderende leerplannen
Met deze nascholing scherp je je digitale vaardigheden als leerkracht aan.
We kaderen dit in een visie op digitale didactiek.
Alle nascholingen zijn opgebouwd volgens het kader van DigCompEdu. Dit is een referentiekader ontwikkeld door de Europese Commissie. DigCompEdu beschrijft 24 competenties, georganiseerd in 6 gebieden, waarover een leerkracht moet beschikken. Volgende competenties komen aan bod tijdens deze nascholing:
DOMEIN 2 :Digitale leermiddelen: selecteren, creëren en aanpassen van digitale leermiddelen, beheren-beveiligen-delen
DOMEIN 3 : Lesgeven en leren:lesgeven, begeleiden, zelfsturend leren
DOMEIN 5 : Leerlingen ondersteunen: toegankelijkheid en inclusie, actieve betrokkenheid
DOMEIN 6 : Aanleren van digitale competenties van leerlingen: informatie- en mediageletterdheid, digitale inhoud creëren