Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO1AAN220151-01 Dagen van de startende leraar

Leraar zijn is een fantastisch beroep, maar het is ook een veeleisende job die steeds complexer wordt. Als startende leraar voel je je soms overweldigd door alles wat erbij komt kijken. Er komen plots heel wat verantwoordelijkheden op je schouders te liggen, terwijl je weinig ervaring hebt. Veel starters ervaren een praktijkschok: de overgang tussen de lerarenopleiding en de klasvloer blijkt groter dan gedacht. Vaak vinden jonge leraren zichzelf ook nog niet bekwaam genoeg voor uitdagingen als klasmanagement, contacten met ouders of het omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.
Tijdens dit initiatief reflecteren we in een lerend netwerk over jouw start in het onderwijs. Er is tijd om ervaringen en tips uit te wisselen. We voorzien vorming rond een aantal specifieke thema's waar startende leraren vooral mee worstelen. Je wordt ook geïnformeerd over de pedagogische begeleidingsdienst en haar werking.

Doelstellingen:
  • Kennismaking met Katholiek onderwijs Vlaanderen en de begeleidingsdienst, gesitueerd binnen haar opdracht betreffende het kwaliteitsdecreet.
  • Tijd om stil te staan bij de opstart van het schooljaar en via reflectie en collegiale consulatie handvatten en inzichten verwerven om verder aan de slag te gaan in de eigen school.
  • Gericht professionaliseren via een aanbod uit diverse thematische en actuele werkwinkels.
Doelgroep:
  • Startende leraren basisonderwijs in het schooljaar 2021-2022 en 2022-2023 Regio Mechelen-Brussel
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Met de twee dagen van de startende leraar zetten we in op ontmoeten, professionalisering en reflectie. Tijdens deze ontmoetingsdagen ligt de klemtoon op kennismaking, professionalisering via werkwinkels en tijd om te reflecteren met studiegenoten en andere collega's over jouw start in de onderwijspraktijk.

Er moet enkel voor de eerste dag (29 september) gekozen worden uit werkwinkels.

Workshops: Workshops Reeks 1 op lesplaats AFAS Stadion
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 29 september 2022 van 09:45 tot 11:45
Werkwinkel 1: Van start met ZILL
Spreker: Ariane Vanlulle

Je bent net aan de slag en je wenst wat meer uitleg over ZILL? Of je wenst het leerplan ZILL wat op te frissen of wat meer in de vingers te krijgen?

Dit is je kans om bij te benen. We beginnen van bij het begin en eindigen bij het maken van een onderwijsarrangement. Omdat herhaling vaak de sleutel is tot weten.

Waarover gaat het?

Je maakt kennis met de krachtlijnen van het leerplan en denkt na over het waartoe ervan. We verkennen het ordeningskader inhoudelijk, net zoals de leerplanuitrusting en de ZILL-site. Je gaat aan de slag met het ordeningskader en ontwerpt zelf een ZILLIG onderwijsarrangement.

Werkwinkel 2: Communicatie met ouders
Spreker: Kristof Dupont

Communicatie met ouders vergt grote behendigheid en een sterke fijngevoeligheid bij leraren. In deze sessie ervaar je het belang van sterke en duidelijke communicatie, maar ook communicatie die afgestemd is op de gevoeligheden van ouders.

 

Communiceren met ouders is minder makkelijk dan het lijkt omdat het over hun kinderen gaat. En net dat kan soms heel gevoelig liggen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en doordenkers leer je het belang te zien van een goede luisterhouding en attitude tijdens het communiceren, alsook het overbrengen van duidelijke boodschappen in verschillende soorten gesprekken.

 

Tijdens deze sessie reflecteer je over je eigen communicatievaardigheden. We bieden je tips & tricks aan volgens jouw behoefte, waarmee je de dag nadien aan de slag kan.

Werkwinkel 3: Omgaan met moeilijk begrijpbaar gedrag in de klas
Spreker: Ellen Beeckmans

Zit je soms met je handen in het haar? Zoek je handvaten om met moeilijk begrijpbaar gedrag om te gaan? Zoek je naar meer verbinding met je leerlingen in deze omstandigheden?  

 

Tijdens deze werkwinkel verkennen we je vragen en verzuchtingen, gaan op zoek naar wat er op dit moment voor jou toe doet, proeven en ervaren een aantal tips en tricks  om morgen constructief met je leerlingen aan de slag te gaan.    

Werkwinkel 5: ZILL en bewegingsopvoeding - deel 1
Spreker: Arnout Bonte

Tijdens deze sessie voor beginnende leerkrachten wordt er kort duiding gegeven rond het concretiseren van het leerplan bewegingsopvoeding binnen ZILL. Ook krijg je info rond de planningsdocumenten zoals agenda, jaarplanning, bewegingswerkplan. Naast inhoudelijke input is er eveneens kans om met elkaar te overleggen en successen en bezorgdheden van de beginnende leraar worden met elkaar gedeeld.  

In de namiddag is er een praktijksessie met tal van tips voor een goede organisatie met als doel veel actieve bewegingstijd!  Je schrijft in voor een volle dag. Alle beginnende leerkrachten LO worden verwacht. 

 

Deze werkwinkel omarmt een volledige dag, indien je deze werkwinkel verkiest dien je ook te kiezen voor deel 2 in de namiddag!

Werkwinkel 6: Klasmanagement
Spreker: Katrien Van Asch

Hoe organiseer ik mijn klas? Hoe zorg ik dat overgangsmomenten goed verlopen? Hoe zorg ik voor een veilig leer- en leefklimaat? Hoe zorg ik ervoor dat elke leerling voldoende aandacht en tijd krijgt om te leren? Hoe ga ik om met de klasgroep? Hoe bouw ik aan een vertrouwensband met mijn leerlingen? Hoe zorg ik voor mezelf?  

 

Als beginnende leerkracht moet je hier uiteraard nog wat in groeien, dat spreekt voor zich… Tijdens deze sessie wisselen we praktijkervaringen uit en zoeken we samen een antwoord op deze vragen.  We bieden je concrete tips en tricks en reflecteren over  relevante vragen betreffende jouw klasmanagement op dit moment en het klasmanagement waar je graag naar streven wil. 

 

Op interactieve wijze zoek je naar wat voor jou als leerkracht het beste kan werken om meer comfort in jouw lesgeven in te bouwen en de leerlingen hoger te tillen.

Werkwinkel 7: Handelingsplannen realiseren in het buitengewoon onderwijs
Spreker: Wouter Jaecques en Els van Schelvergem

Het buitengewoon onderwijs is decretaal verplicht om met het cyclisch proces van handelingsplanning te werken. Op die manier stemmen ze het onderwijsaanbod af op de noden van de leerlingen, de leerlingengroep of de doelgroep. We vertrekken vanuit de affiche en werktekst van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en bekijken wat dit betekent voor ons eigen handelen.

 

Deze werkwinkel is enkel voor leraren buitengewoon onderwijs.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 29 september 2022 van 12:45 tot 14:45
Werkwinkel 2: Communicatie met ouders
Spreker: Kristof Dupont

Communicatie met ouders vergt grote behendigheid en een sterke fijngevoeligheid bij leraren. In deze sessie ervaar je het belang van sterke en duidelijke communicatie, maar ook communicatie die afgestemd is op de gevoeligheden van ouders.

 

Communiceren met ouders is minder makkelijk dan het lijkt omdat het over hun kinderen gaat. En net dat kan soms heel gevoelig liggen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en doordenkers leer je het belang te zien van een goede luisterhouding en attitude tijdens het communiceren, alsook het overbrengen van duidelijke boodschappen in verschillende soorten gesprekken.

 

Tijdens deze sessie reflecteer je over je eigen communicatievaardigheden. We bieden je tips & tricks aan volgens jouw behoefte, waarmee je de dag nadien aan de slag kan.

Werkwinkel 3: Omgaan met moeilijk begrijpbaar gedrag in de klas
Spreker: Ellen Beeckmans

Zit je soms met je handen in het haar? Zoek je handvaten om met moeilijk begrijpbaar gedrag om te gaan? Zoek je naar meer verbinding met je leerlingen in deze omstandigheden?  

 

Tijdens deze werkwinkel verkennen we je vragen en verzuchtingen, gaan op zoek naar wat er op dit moment voor jou toe doet, proeven en ervaren een aantal tips en tricks  om morgen constructief met je leerlingen aan de slag te gaan.    

Werkwinkel 5: ZILL en bewegingsopvoeding - deel 2
Spreker: Arnout Bonte

Tijdens deze sessie voor beginnende leerkrachten wordt er kort duiding gegeven rond het concretiseren van het leerplan bewegingsopvoeding binnen ZILL. Ook krijg je info rond de planningsdocumenten zoals agenda, jaarplanning, bewegingswerkplan. Naast inhoudelijke input is er eveneens kans om met elkaar te overleggen en successen en bezorgdheden van de beginnende leraar worden met elkaar gedeeld.  

 

In de namiddag is er een praktijksessie met tal van tips voor een goede organisatie met als doel veel actieve bewegingstijd!  Je schrijft in voor een volle dag. Alle beginnende leerkrachten LO worden verwacht. 

 

Deze werkwinkel omarmt een volledige dag, indien je deze werkwinkel verkiest dien je ook te kiezen voor deel 1 in de voormiddag!

Werkwinkel 6: Klasmanagement
Spreker: Katrien Van Asch

Hoe organiseer ik mijn klas? Hoe zorg ik dat overgangsmomenten goed verlopen? Hoe zorg ik voor een veilig leer- en leefklimaat? Hoe zorg ik ervoor dat elke leerling voldoende aandacht en tijd krijgt om te leren? Hoe ga ik om met de klasgroep? Hoe bouw ik aan een vertrouwensband met mijn leerlingen? Hoe zorg ik voor mezelf?  

 

Als beginnende leerkracht moet je hier uiteraard nog wat in groeien, dat spreekt voor zich… Tijdens deze sessie wisselen we praktijkervaringen uit en zoeken we samen een antwoord op deze vragen.  We bieden je concrete tips en tricks en reflecteren over  relevante vragen betreffende jouw klasmanagement op dit moment en het klasmanagement waar je graag naar streven wil. 

 

Op interactieve wijze zoek je naar wat voor jou als leerkracht het beste kan werken om meer comfort in jouw lesgeven in te bouwen en de leerlingen hoger te tillen.

Werkwinkel 8: Krachtig taalonderwijs in mijn dagelijkse klaspraktijk
Spreker: Elsie Van Der Sypt

Taalkrachtig onderwijs begint bij het ervaren van veiligheid, vertrouwen en  het beleven van plezier tijdens het leren van taal.  Taal leren is een samenspel van impliciet en expliciete instructie,  een rijke context en betekenisvolle taken, voldoende input en voldoende kansen tot taal produceren.

 

Als leerkracht ga je de kinderen uitdagen en ondersteunen en bied je kansen tot reflectie. In deze werkwinkel gaan we samen op zoek hoe we dit alles vorm kunnen geven. 

Werkwinkel 9: Een krachtige leeromgeving creëren binnen de diversiteit van mijn klaspraktijk
Spreker: Silvia De Ron en Valerie Mertens

Je stelt vast dat elke leerling anders is. Die diversiteit maakt het lesgeven uitdagend. We maken tijd om te luisteren naar jouw vragen en behoeften.

 

Tijdens deze sessie gaan we samen op zoek naar hoe je positief en planmatig met deze diversiteit kan omgaan binnen een krachtige leeromgeving.

We bekijken ook het breder plaatje van differentiatie.

Strategie en methode:

Werkwinkels en reflectiegroepen.

Er moet enkel voor de eerste dag (29 september) gekozen worden uit werkwinkels.

Bijkomende info:

29 september bieden we een lunch aan.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 25,00 Euro
Lesgever: De Ron Silvia
Bonte Arnout
Mertens Valerie
Van Asch Katrien
Beeckmans Ellen
Van Der Sypt Else
Cristiano Antonio
Dupont Kristof
Jaecques Wouter
Vanlulle Ariane
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
AFAS Stadion (Inschrijven afgesloten)
Kleine Nieuwedijkstraat 53
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 29 september 2022 van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 8 februari 2023 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.