Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPSKO0DLP210003-Eva Samen vorm geven aan een krachtig evaluatiebeleid

De modernisering SO biedt opportuniteiten om het evaluatiebeleid op school onder de loep te nemen. Hoe kunnen we zorgen dat evaluatie een krachtige motor wordt in het leerproces van de leerling? Hoe maken we keuzes voor de volgende stappen op school?

Doelstellingen:
  • Je hebt een heldere kijk op het begrip beleid.
  • Je hebt inzicht in het belang van een evaluatiebeleid
  • Je gaat aan de slag om de beginsituatie van jouw school in kaart te brengen
  • Je krijgt inzicht in wetenschappelijke onderbouw rond evalueren van leerlingen,
  • Je verkent de pijlers van kwaliteitsvolle evaluatie,
  • Je tekent een evaluatiebeleid uit voor jouw school.
Doelgroep:

Onderwijskundige leiders en middenkaderleden/leraren die mee het evaluatiebeleid op school uittekenen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Meer en meer toont wetenschappelijk inzicht het belang van een krachtig evaluatiebeleid om meer leerwinst te bekomen. Voor we met leerkrachten aan de slag gaan, willen we goed de bakens van een degelijk evaluatiebeleid verkennen. Dit mondt uit in een beginsituatie-analyse. We buigen ons over wetenschappelijke inzichten en je leert de kwaliteitscriteria van goede evaluatie kennen. Met al deze bouwstenen ga je aan de slag om de volgende stappen van je evaluatiebeleid uit te tekenen. De implementatie van dit plan kan voorwerp zijn van een verdere schooleigen ondersteuning door pedagogische begeleiders. 

Strategie en methode:

Tijdens de eerste sessie verkennen we het evaluatiebeleid. Op het einde van de sessie maak je een plan om een goede beginsituatie te maken. Er worden verschillende tools verkend, zodat de school een passende keuze kan maken. We verwachten dat de school voor sessie 2 het plan voor deze beginsituatie ook daadwerkelijk uitvoert.

In sessie 2 verkennen we wetenschappelijke inzichten en kwaliteitscriteria rond evaluatie. Deze vormen de bouwstenen voor een daadwerkelijk actieplan met goed onderbouwde stappen voor een krachtiger evaluatie op school. Het is mogelijk om bij de implementatie op school verdere ondersteuning te vragen.

Bijkomende info:

De werkelijke kostprijs van dit professionaliseringsinitiatief bedraagt 60 euro p.p./sessie. Wij bieden dit initiatief aan een sterk verminderde prijs aan, dit is mogelijk door tussenkomst van de overheid.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Het is belangrijk dat je niet louter vanuit je eigen lespraktijk reflecteert, maar ook zicht hebt op hoe er op school wordt geëvalueerd. 


Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 40,00 Euro
Lesgever: Vanderiviere Nathalie
Debbaut Bart
Bellaert Helga
Lerno Anja
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online via TEAMS (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 8 november 2021 van 09:00 tot 12:30
    • maandag 17 januari 2022 van 13:00 tot 16:30
  • Reeks 4: (Voorbij)
    • dinsdag 18 januari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 9 maart 2022 van 09:00 tot 12:00
Meerdere lesplaatsen (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • dinsdag 23 november 2021
      Theologisch en Pastoraal Centrum Groenenborgerlaan 149 2020 Antwerpen (kaart)
      van 09:00 tot 12:30
    • woensdag 26 januari 2022
      Online via TEAMS (kaart)
      van 09:00 tot 12:30
  • Reeks 5: (Voorbij)
    • maandag 21 maart 2022
      Online sessie (kaart)
      van 13:00 tot 16:00
    • donderdag 5 mei 2022
      DOd Hasselt Tulpinstraat 75 3500 Hasselt (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.