Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL220349-TM Begeleidingstraject: Pittig gedrag vraagt meer dan straffen en belonen

In dit implementatietraject kom je vanuit een visie op gedrag tot een gedragen relatiebeleid om met (moeilijk/pittig) gedrag om te gaan vanuit preventie, interventie en herstel. Er wordt in vier modules van telkens een halve dag gewerkt met een kernteam op tempo van de school.

Doelstellingen:
Module 1
  • Je verkent de noodzakelijke stappen van de implementatiestrategie.
  • Je brengt in kaart wat er op dit moment in de school gebeurt en leeft rond (moeilijk/pittig) gedrag.
  • Je bespreekt welke rol je in een kernteam kan opnemen in het implementeren van een relatiebeleid.
Module 2
  • Je ontwikkelt met het kernteam een gedeelde visie en kijk op gedrag.
  • Je legt met het kernteam de kernwaarden van het relatiebeleid vast vanuit het pedagogisch project en de schoolvisie.
  • Je komt met het kernteam tot gezamenlijke focussen rond visie en kijk op gedrag die het schoolteam belangrijk vindt.
Module 3
  • Je brengt met het kernteam vanuit de vastgelegde visie samen wat er al gebruikt wordt binnen de school, wat werkt en niet werkt en optimaliseert dit.
  • Je denkt met het kernteam na hoe de intern aanwezige expertise kan gedeeld en versterkt worden.
  • Je denkt met het kernteam na wat de school nodig heeft op organisatorisch vlak om de gekozen prioriteiten concreet uit te werken?
  • Je bepaalt met het kernteam welke ondersteuning er inhoudelijk nodig is zowel schoolintern als schoolextern om begeleiding en professionalisering in te zetten.
Module 4
  • Je visualiseert met het kernteam de diverse stappen op de verschillende niveaus (leerling-leerkracht-school) in een tijdslijn.
  • Je bepaalt met het kernteam op welke manier de gekozen implementatiestappen opgevolgd worden vanuit kwaliteitsdenken.
  • Je evalueert met het kernteam de diverse stappen in het traject.
Doelgroep:
  • Leerlingbegeleiders, gedragscoaches, directie, zorgcoördinatoren... secundair onderwijs.
  • Er wordt in vier modules van telkens een halve dag gewerkt met een kernteam op tempo van de school.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In dit implementatietraject kom je vanuit een visie op gedrag tot een gedragen relatiebeleid om met (moeilijk/pittig) gedrag om te gaan vanuit preventie, interventie en herstel. Er wordt in vier modules van telkens een halve dag gewerkt met een kernteam op tempo van de school. 

Strategie en methode:

Er wordt in vier modules van telkens een halve dag gewerkt met een kernteam op tempo van de school. Vanuit een beginsituatie wordt er aan een gedragen visie en kijk op gedrag gewerkt met een kernteam. Nadien worden op maat van de school de nodige competenties en middelen verkend om een schoolintern en/of -extern professionaliseringsaanbod samen te stellen voor het schoolteam. De implementatiestappen worden gevisualiseerd, begeleid en opgevolgd en geëvalueerd gedurende het volledige traject.

Bijkomende info:

Bij inschrijving geef je aan welke momenten het meeste geschikt zijn in jouw schoolagenda.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 8 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.