Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83114-M01-Team Kijk eens door een bredere bril! Breed kijken naar kinderen en jezelf om alle talenten en groeimogelijkheden te zien.

Doelstellingen:

De deelnemers

  • kennen het begrip, de inhoud en de onderlinge wisselwerking van meervoudige intelligentie, zelfconceptverheldering en horizonverruiming;
  • reflecteren op de eigen praktijk en toetsen deze aan bovenstaande begrippen;
  • reflecteren op hun manier van kijken naar kinderen en hoe het anders kan vanuit het zien van meervoudige intelligentie en groeikansen;
  • reflecteren op hun zelfbeeld aan de hand van een schema van meervoudige intelligentie en leggen de link met studiekeuze;
  • maken kennis met de uitgangspunten van handelingsgericht werken;
  • maken kennis met werkvormen en materialen die helpen bij de ontwikkeling van een positief realistisch zelfbeeld van kinderen.  
Doelgroep:

Schoolteams basisonderwijs

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. VVKBaO
Inhoud:

Kijk eens door een bredere bril!

Breed kijken naar kinderen en jezelf om alle talenten en groeimogelijkheden te zien.

We reflecteren met  het schoolteam op en maken hen bewust van hun manier van kijken naar leerlingen. We duiden de invloed hiervan op hun praktijk. We ontdekken de kracht van breed kijken naar zichzelf en kinderen vanuit talentontdekking- en ontwikkeling (meervoudige intelligentie). We leren het positieve benutten om groeimogelijkheden te zien vanaf de kleuterschool (handelingsgericht werken). Hoe werk je concreet aan de ontwikkeling van een positief, realistisch zelfbeeld bij kinderen? Hoe geeft dit een positieve stimulans in de klas en hoe geef je dit vorm? We verkennen reflectiekansen met kinderen op hun zelfbeeld.

Strategie en methode:
  • Individueel en in groep ontdekken, verkennen, spelen en inoefenen van werkvormen voor zelfconceptverheldering en breed kijken in de klaspraktijk.
  • Kennismaking met materialen.
Bijkomende info:

Deze module bestaat uit:

  • een intake met het kernteam (2u)
  • een personeelsvergadering voor het schoolteam. (2u30)
  • een studiedag (1/2 dag) of lange personeelsvergadering voor het schoolteam.

Deze module sluit ook aan bij het GOK-thema: Doorstroming en oriëntering.

De inhoud van deze module is zowel op kleuter- als lager onderwijs gericht en wordt aangepast naargelang de doelgroep.

Projectleider: Greet Vanhove 02 507 06 86 – greet.vanhove1@vsko.be

Bij voorkeur inschrijven vóór 30 juni 2011.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Opsplitsing nascholingsproject ‘Op ontdekkingsreis’ 2010-2011

Voorwaarde:
  • Actieve deelname en bereidheid tot reflectie op de klas- en schoolpraktijk door  alle teamleden.
  • De school stelt een lokaal ter beschikking dat ruimte biedt voor actieve werkvormen.

Voor dit initiatief moeten minimum 5 en mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 1140,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Op afspraak
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.