Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8311W - dag Buitengewone ICT-dag voor BuBaO en BuSO

Doelstellingen:

Tijdens deze dag maak je kennis met software die specifiek bruikbaar is voor het buitengewoon onderwijs. In sommige sessies leer je ICT gebruiken in je klaspraktijk. In andere sessies krijg je een demo van software die bruikbaar is voor handelingsplanning.

Doelgroep:

BuBaO en BuSO

Aanbieder: VVKBuO i.s.m. Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:

Op woensdag 16 november 2011 organiseert VVKBuO voor de allereerste keer een “Buitegewone ICT-dag”. Tijdens deze dag maak je kennis met software die interessant is voor het buitengewoon onderwijs. Je kan vier sessies van 1 uur kiezen uit het aanbod van liefst 16 verschillende softwaretoepassingen.

Inhoud:

9u00 – 9u30: Onthaal met koffie

9u30 – 10u00: Welkomstwoord en voorstelling resultatien ICT enquête.

10u15 – 11u15: Sessies reeks 1

11u30 – 12u30: sessies reeks 2

12u30 – 13u30: Middagpauze met broodjesmaal

13u30 – 14u30: sessies reeks 3

14u45 – 15u45: sessies reeks 4

Maak een keuze voor sessie 1 van 10u15 – 11u15:

Smartschool Leerlingvolgsysteem:

In deze sessie nemen we je mee op een tocht doorheen het leerlingvolgsysteem van Smartschool. Step-by-step tonen we aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe je dit systeem volledig kan inrichten volgens de werkwijze van je school. Het bijhouden van dossierlijnen, het instellen van toegangrechten, slimme zoekfilters opstellen, ... het komt allemaal aan bod. Na deze sessie zal je een goed beeld hebben van de mogelijkheden van het leerlingvolgsysteem voor jouw school.

Schoolonline:

Uw totaalpakket op maat. Schoolonline is een online-softwarepakket ontwikkeld voor basis- en secundair onderwijs. Het is een totaalpakket bestaande uit verschillende – zelf te kiezen – modules zoals puntenboek & rapporten, leerlingvolgsysteem, administratie, en communicatie & digitale agenda. Tijdens deze sessie voor het Buitengewoon Onderwijs zal worden gefocust op de modules “leerlingvolgsysteem” en “communicatie & digitale agenda”. Onder meer de integratie van de drie niveaus (kind, eenheid, school) van planmatig werken komt hierbij aan bod. Meer info: "http://www.schoolonline.be"

Modem:

Aangepast computergebruik voor kinderen en jongeren met een beperking

De kinderen van nu groeien op in een computertijdperk.

De computer is gelukkig uiterst aanpasbaar. Daardoor kan de computer als een praktisch hulpmiddel worden ingeschakeld voor kinderen met een beperking. Aangepaste software zorgt ervoor dat de computer voor een breed publiek bereikbaar is.

Tijdens deze workshop tonen we software van laag niveau (actie-reactie), software bruikbaar op (voor)schools niveau, zeer aanpasbare open programma's en tot slot enkele compenserende programma's voor kinderen met ernstige lees- en spellingsproblemen.

Niet alleen de software is aanpasbaar, ook de hardware. De muis is immers vaak te complex om te bedienen. Een aanraakscherm, een rollerbal, een joystick, een schakelaar,… alle kunnen fungeren als alternatief voor de muis. En het toetsenbord? Soms is het te groot, soms is het te klein, soms staan er te veel toetsen op of soms reageert het gewoon te snel. Deze en andere bezwaren zetten we even op een rij en we tonen de gewenste oplossingen.

Workshop door Wim De Backer, ergotherapeut- informaticus Modem

Ambrasoft:

Met Ambrasoft in de klas wordt uw klaspraktijk nog efficiënter! Dit programma werkt samen met de leerkracht aan de ontwikkeling van de basisvaardigheden rekenen en taal op niveau van ieder kind.

Dankzij het intelligente leerlingvolgsysteem (LVS) werkt iedere leerling automatisch op het juiste niveau. Doorheen de gestructureerde oefenmomenten wordt dit niveau continu én automatisch aangepast aan de vorderingen van het kind.

Door de herkenbaarheid van de oefeningen en de gebruiksvriendelijkheid van het programma kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag. Zij worden op hun niveau telkens weer uitgedaagd door ludieke oefenvormen en sterk visueel ondersteunde opdrachten.

Het programma biedt naast de leerlingenmodule ook een module voor de leerkracht aan. De programma's voor de leerkracht zijn bedoeld om in een handomdraai effectief en gevarieerd oefenmateriaal samen te stellen en uit te printen.

Maak een keuze voor sessie 2 van 11u30 – 12u30:

Smartschool Handelingsplanning:

Vanaf schooljaar 2011-2012 bevat het leerlingvolgsysteem van Smartschool een speciaal onderdeel 'Handelingsplannen'. Dit werd volledig op maat van het buitengewoon onderwijs ontwikkeld. Tijdens deze sessie zoomen we in op de ondersteunende functie ervan binnen het cyclisch onderwijsproces. Werkt je school al met Smartschool maar nog niet met dit onderdeel? Dan is deze sessie speciaal voor jou bedoeld. Voor de prijs moet je het niet laten, want dit onderdeel werd gratis opgenomen in het basispakket van Smartschool. Achteraf zal je een compleet beeld hebben van de mogelijkheden.

Kurzweil 3000:

Kurzweil 3000 is voor kinderen met lees-, schrijf- en/of taalproblemen (dyslexie, dysorthografie, dysfasie) de meest complete software om te lezen, te schrijven en te studeren. K3000 ondersteunt bovendien het begrijpend lezen, het leren van vreemde talen en het Nederlands als tweede taal en is inzetbaar op toets- en examenmomenten.

Kurzweil 3000 combineert maximaal gebruiksgemak met maximaal compenseren op alle domeinen. Daarom kan iedereen zelfstandig met dit programma werken, ongeacht leeftijd, onderwijsniveau, leesniveau en computervaardigheid.

De basisversie, het K3000 Leerstation, bevat hulpmiddelen op voor technisch lezen, begrijpend lezen, vreemde talen leren, studeren, schrijven, en toetsen en examens maken.

De K3000 PRO–versie voegt een ingebouwde scanmodule toe aan de functionaliteit van het leerstation, waarmee al het lesmateriaal snel, eenvoudig en betrouwbaar toegankelijk gemaakt wordt.

Docento:

Docento is een online platform speciaal voor het buitengewoon onderwijs (OV1, OV2 en OV3). Er zijn verschillende modules zoals agenda, verslagen, GWP, IHP, berichten met bijlagen, documentensysteem, rapportsysteem en schoolspecifieke documenten. In Docento staat het handelingsplan centraal, waarbij leerkrachten en therapeuten op een intuïtieve eenduidige manier doelen kan selecteren (attitudes, ontwikkelingsdoelen en arbeidscompetenties) op groepsniveau en individueel niveau. Docento zorgt voor efficiënte klassenraden en het verlagen van de planlast.

Modem:

Ondersteunde communicatie is noodzakelijk voor kinderen en jongeren met communicatieproblemen.

Je niet verstaanbaar kunnen uitdrukken is ontzettend frustrerend. We kunnen deze kinderen helpen met erg eenvoudige hulpmiddelen zoals een communicatiekaart, placemat op de tafel met pictogrammen en afbeeldingen,… A.d.h.v. concrete voorbeelden en materialen geven we een overzicht van de mogelijkheden. We tonen ook de complexere toepassingen zoals communicatiehulpmiddelen en software zoals vb Symwriter. Dit is een programma waarbij dat wat je typt onmiddellijk ondersteund wordt door symbolen. Erg handig voor brieven, verslagen van uitstappen, stappenplannen, boodschappenlijstjes,…voor kinderen met onvoldoende leescapaciteiten.

Pictogrammen en afbeeldingen zijn ook handig om dagschema’s en planningen te visualiseren. We wisselen concrete ervaringen en tips uit.

Workshop door Karen Vermeire, logopediste Modem

Maak een keuze voor sessie 3 van 13u30 – 14u30:

Sprint:

Sprint is een handig voorleesprogramma dat u helpt met lezen en schrijven. Sprint kan digitale teksten op vele manieren voorlezen: de gehele tekst, per alinea, per zin, per woord, in lettergrepen of zelfs fonetisch. Tijdens het voorlezen worden woorden gemarkeerd, om makkelijker mee te volgen in de tekst. Door de aangename voorleesstem hoort u ook wat u zelf schrijft en merkt u sneller fouten op. Sprint werkt rechtstreeks in uw vertrouwde Microsoft Word.  Sprint kan ingezet worden bij jonge kinderen om te remediëren en te oefenen maar ook in het secundair onderwijs is het een handig hulpmiddel bij het studeren.

Wody:

WoDy is een sprekende, corrigerende woordvoorspeller die je in alle programma’s kunt gebruiken om te schrijven en te lezen. WoDy corrigeert niet alleen vrijwel alle mogelijke spelfouten maar ondersteunt ook homofonen, werkwoorden en het aaneenschrijven van woorden. Ben je niet zeker van je woord??WoDy leest het luidop voor en toont je de betekenis in een Van Dale woordenboek of met een afbeelding.

WoDy is hierdoor zeer geschikt voor kinderen met dyslexie, dysorthografie of andere schrijfproblemen (DCD, dysgrafie) maar kan door iedereen gebruikt worden die twijfelt aan de schrijfwijze van een woord. Het programma is individueel instelbaar van basisniveau tot professionele correctietool door de correcties in te stellen volgens de foutenanalyse (op hoorniveau, regelniveau en weetniveau). WoDy bevat uitgebreide woordenlijsten en biedt de mogelijkheid een onbeperkt aantal eigen woordenlijsten toe te voegen.

@volgmij BuSO:

Handelingsgericht werken met uw team

Met deze software kunt u uw leerlingen in het buitengewoon secundair onderwijs op een efficiënte manier opvolgen. De modules beantwoorden aan OV1, OV2, OV3 en OV4. Volgende onderdelen zijn beschikbaar:

  • Ontwikkelingsdoelen: gestructureerde methodes
  • om de vooruitgang van de leerlingen te meten.
  • Handelingsplan: het opvolgen van individuele leerlingen.
  • Schoolgroepswerkplan: hierin kunt u uw waarden van uw school gaan opnemen
  • Groepsbeeldvorming: hier kan u een startopname van uw groep opnemen, met daarin de doelstellingen die u voor deze groep voor een bepaald schooljaar wil bereiken. 
  • Groepswerkplan: het opvolgen per klas (pedagogische eenheid) of vakgroep. Je kan ook ontwikkelingsdoelen opnemen voor leerlingen apart.
  • Leerlijnen zijn een onderdeel van ontwikkelingsdoelen en worden gekoppeld aan het Groepswerkplan
  • Er is een klasagenda beschikbaar. In de klasagenda wordt bijgehouden wanneer de aan opgenomen doelstellingen in het groepswerkplan effectief wordt gewerkt.
  • Er is een duidelijk cyclisch proces aanwezig: achtereenvolgens worden doelen op de agende geplaats, aan deze doelen wordt gewerkt via de klasagenda. Op bepaalde tijdstippen worden deze doelen geëvalueerd. Er wordt eventueel bijgestuurd of er worden nieuwe doelen geformuleerd.
  • Messaging systeem, indien er belangrijke informatie wordt toegevoegd kan u selectief kiezen, welke gebruikers bij de volgende inlog hierover dienen geinformeerd te worden.

Alle ontwikkelingsdoelen en profielen van OV1 tem OV4 zijn reeds aanwezig in onze software. Uw eigen leerlijnen kunnen makkelijk worden toegevoegd.

Informat BuBaO:

De handelingsplannen voor het buitengewoon onderwijs zijn nu ook geïntegreerd in de gezamenlijke software van Informat en Plantyn (iOmniwize). Bij het invullen van de lesfiches door de leerkrachten kunnen de handelingsplannen uit lijsten geselecteerd worden. De lesfiches kunnen automatisch geplaatst worden in de klasagenda van iOmniwize. Langs de rapporten en het begeleidingsdossier van de leerlingen kan de vordering van elke leerling geëvalueerd worden en de tekorten gemarkeerd worden voor verdere opvolging.

Maak een keuze voor sessie 4 van 14u45 – 15u45:

Klascement:

Op www.leerzorgsite.be delen leerkrachten lesmateriaal dat geschikt is voor het buitengewoon onderwijs en voor leerzorg in het "gewoon onderwijs". De leerzorgsite is een onderdeel de leerkrachtenprotaalsite KlasCement.net. Je vindt er onder andere lesblaadjes, interessante websites, online oefeningen, foto's en pictogrammen en video's. In deze sessie geeft de coördinator van de site handige tips en tricks om razendsnel te vinden wat je zoekt. Er is ook tijd voor jullie concrete vragen, registreer dus alvast gratis. Zo kan je eventuele onduidelijkheden vragen tijdens de sessie. Deze video-handleiding toont je hoe je je registreert bij KlasCement. Hierdoor ben je ook aangemeld bij de leerzorgsite.

ICT en didactiek:

Hoe pak je het werken met ICT aan zonder een specifiek didactisch softwarepakket.  ICT kan als middel gebruikt worden om didactische werkvormen te ondersteunen in de klas. Vanuit concrete klaservaringen krijgen de deelnemers ideeën en denkpistes mee om ICT functioneel in te zetten tijdens de les en/of activiteiten. Doelgroep is buitengewoon basisonderwijs Types 1, 8 en 3 – Buso OV2 en OV3

Wendy Vinck

@volgmij BuBaO:

Handelingsgericht werken met uw team

Met deze software kunt u uw leerlingen in het buitengewoon onderwijs op een efficiënte manier opvolgen. De modules beantwoorden aan Type1,2,3,4,7 en type8. Volgende onderdelen zijn beschikbaar:

  • Ontwikkelingsdoelen: gestructureerde methodes om de vooruitgang van de leerlingen te meten.
  • Handelingsplan: het opvolgen van individuele leerlingen.
  • Schoolgroepswerkplan: hierin kunt u uw waarden van uw school gaan opnemen
  • Groepsbeeldvorming: hier kan u een startopname van uw groep opnemen, met daarin de doelstellingen die u voor deze groep voor een bepaald schooljaar wil bereiken. 
  • Groepswerkplan: het opvolgen per klas (pedagogische eenheid) of vakgroep. Je kan ook ontwikkelingsdoelen opnemen voor leerlingen apart.
  • Leerlijnen zijn een onderdeel van ontwikkelingsdoelen en worden gekoppeld aan het Groepswerkplan
  • Er is een klasagenda beschikbaar. In de klasagenda wordt bijgehouden wanneer de aan opgenomen doelstellingen in het groepswerkplan effectief wordt gewerkt.
  • Er is een duidelijk cyclisch proces aanwezig: achtereenvolgens worden doelen op de agenda geplaatst, aan deze doelen wordt gewerkt via de klasagenda. Op bepaalde tijdstippen worden deze doelen geëvalueerd. Er wordt eventueel bijgestuurd of er worden nieuwe doelen geformuleerd.
  • Messaging systeem, indien er belangrijke informatie wordt toegevoegd kan u selectief kiezen, welke gebruikers bij de volgende inlog hierover dienen geïnformeerd te worden.

Alle ontwikkelingsdoelen type1,2,3 en type8 zijn reeds aanwezig in onze software. Uw eigen leerlijnen kunnen makkelijk worden toegevoegd.

Informat BuSO:

De handelingsplannen voor het buitengewoon onderwijs zijn nu ook geïntegreerd in de software van Informat. Bij het invullen van de lesfiches door de leerkrachten kunnen de handelingsplannen uit lijsten geselecteerd worden. De lesfiches kunnen automatisch geplaatst worden in de klasagenda van  de leerkracht. Langs de rapporten en het begeleidingsdossier van de leerlingen kan de vordering van elke leerling geëvalueerd worden en de tekorten gemarkeerd worden voor verdere opvolging.

Strategie en methode:

Plenaire startsessie en 4 keuzesessies uit een totaal aanbod van 15.

Bijkomende info:

Broodjesmaaltijd is inbegrepen.

Meer info bij Tom Claes: tom.claes@vsko.be

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 9 november 2011 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: verbond VVKBuO
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
De Factorij (Inschrijven afgesloten)
Huart Hamoirlaan 136
1030 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 16 november 2011 van 09:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.