Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/13/01-M09-Team De dagdagelijkse dingen binnen de kleuterklas ondersteunen met LRG elementen (via communiceren, filosoferen en reflecteren met kleuters)

Doelstellingen:

Door het communicatiespel IK BEN IK en IK + JIJ = WIJ te verweven  in een belangstellingscentrum en dagdagelijkse dingen, aan kleuters kansen bieden om

  • levenservaringen en gevoelens te ontdekken en bespreekbaar te maken en dit in verband met verschillende onderwerpen;
  • kleuters te ondersteunen in hun socio-emotionele ontwikkeling;
  • kleuters te ondersteunen bij hun zelfreflectie en het reflecteren op activiteiten en ervaringen;
  • tijdens de dialoog kinderen te leren samen te denken over onderwerpen waar iedereen stukjes van de puzzel kan aan toevoegen. Zij luisteren naar elkaar, leren elkaars mening te onderzoeken en te respecteren 
  • geïntegreerd te werken met het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst
Doelgroep:

Directies en leerkrachten kleuteronderwijs

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

Het is de bedoeling dat het goddienstaanbod in de klas heel dicht bij het leven van de kleuters aansluit.

Het komt er op aan kansen te creëren en te benutten waarin communicatie mogelijk is in de totale werking van de kleuterklas

Kinderen zijn van nature een beetje filosoof. Ze zijn over vele dingen verwonderd waar wij als volwassenen al lang niet meer bij stilstaan. Deze sessie wil in de eerste plaats het team bewust maken van wat speelt bij kleuters en leid(st)er wanneer zij nadenken over levenservaringen en gevoelens in dagdagelijkse handelingen.

Strategie en methode:

Er wordt praktijkgericht gewerkt.

Het communicatiespel IK ben Ik  en Ik + JIj = Wij (VVKBaO) nodigt kinderen en leerkrachten uit om samen op zoek te gaan naar antwoorden op diepe vragen, even stilstaan bij belangrijke momenten in hun leven. Denk aan een broertje of zusje erbij, de dood van een familielid, een feest…

Verder biedt het spel kansen om intens met kleuters te reflecteren over opgedane ervaringen. Door middel van het vragenspel IK BEN IK komen we achter thema’s zoals: verbondenheid met jezelf, anderen, natuur, cultuur, God.

Kleuters en leid(st)er leren elkaar door de dialoog beter kennen. Welke zijn de ontwikkelingsaspecten van de positieve ingesteldheid die meespelen? Waar ligt de nauwe band tussen Ontwikkelingsplan en Werkplan Godsdienst?

In de sessie worden verschillende praktische voorbeelden gegeven van dagdagelijkse activiteiten die aan LRG-elementen kunnen gekoppeld worden vb . drankje drinken, toiletbezoek, jarig zijn, dagboek,….

Bijkomende info:

Plaats en data: in afspraak met de school

Projectleider: Hilde Hendrickx - 02/507.08.20 - hilde.hendrickx@vsko.be

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link. Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Werken met het ontwikkelingsplan


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 25 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 50,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.