85147-M2 In uiteenlopende contactsituaties klantgericht handelen
Doelstellingen:
- Ondersteuning aanbieden bij de ontwikkeling van competentie 1 uit het leerplan.
- Klantgerichtheid is het nieuwe codewoord. Een klant wil oprechte betrokkenheid voelen wanneer je hem iets verkoopt. Alles kan steeds goedkoper en sneller (internet). Hoe maak je de dag van vandaag dus nog het grote verschil? Oprecht kun je pas zijn als je helemaal in je kracht staat. En daar is zelfkennis voor nodig. Welke stijl heb jij zelf als commercieel medewerker en hoe kun jij deze stijl optimaal gaan inzetten ten dienste van de klant maar ook in het voordeel van het bedrijf waar je voor werkt?
- Een klacht is een cadeau…Vind jij dat ook echt? In deze training leer je hoe je door het goed aanpakken van een klacht een klantenrelatie kunt versterken zodat je elke klacht met een zelfzeker gevoel kunt behandelen en de klant de service kunt geven die hem zal laten terugkomen en positieve mond aan mond reclame maken.
- Deze training voor leerkrachten heeft als doel hun inzicht in de eigen communicatieve vaardigheden en kennis van klantgerichtheid te vergroten en zodat zij op hun beurt de klantgerichtheid van hun leerlingen kunnen optimaliseren.
- Deze opleiding is doorspekt met tips en tricks op maat, praktische oefeningen en observatie in kleine groepjes.
- Deze opleiding maakt de brug tussen theorie en praktijk.
Doelgroep:
Leraren Kantooradministratie- en gegevensbeheer (Business Support)
Aanbieder:
Vlaams Verbond van het katholiek secundair onderwijs (VVKSO) in samenwerking met Salesopleidingscentrum BLINC i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO
Inhoud:
-
Klantgericht communiceren in diverse communicatieve situaties.
-
Genereren van commercieel denken en handelen
-
Denken vanuit de behoeften van de klant
-
Gepersonaliseerde service
-
Hoe blijf ik mijn klant op een positieve manier bij?
-
In het bijzonder wordt er ook ingezoomd op het klantencontact aan de balie binnen een groothandel, het klantencontact in een showroom, de klantencontacten op de beurs
-
Verschillende situaties vragen om een specifieke commerciële aanpak
-
Hoe zet ik mijn verkoopstalenten optimaal in?
-
Hoe zet in klantencontacten om in “contracten”?
-
Behoeftenanalyse
-
Omgaan met bezwaren (echte/valse)
-
Onderhandelingstechnieken
-
“It’s never too early to close"
-
Showroom: welk type klant ga ik op welke manier benaderen?
-
waar leg ik de nadruk (RIO)
-
klant begeleiden in nemen van beslissing
-
waarom “er nog eens over nadenken” niet werkt
-
Balieverkoop groothandel
-
wel magazijnier geen verkoper?
-
Service als tool voor meerverkoop
-
Inzetten van RIO om klanten nog efficiënter te helpen
-
Klangericht communiceren op een beurs
-
waarom foldertjes uitdelen niet werkt
-
wat is mijn “hook”?
-
elevator pitch
-
het belang van accurate opvolging
-
bijhouden en omzetten van klantengegevens in afspraken
-
Verdere uitdieping van de communicatieve vaardigheden rond telefonische contacten en contacten binnen een e-businessomgeving
-
Telefonische contacten
-
prospecteren
-
koud bellen / koud kunstje
-
lezen van “stemtaal” aan telefoon
-
hoe kom ik over via telefoon
-
telefonische gesprekstechnieken
-
klachtenbehandeling via telefoon
-
de kracht van open vragen en herformuleringen
-
E-business
-
hoe herken ik mijn type klant a.d.h.v. mails
-
do’s en don’t binnen mailverkeer
-
hoe maak je het verschil binnen een virtuele omgeving
-
onzichtbaar maar niet overbodig
-
Soms gaat het niet zoals gehoopt en worden we geconfronteerd met een klacht. Een klacht is een geschenk, vind jij dat ook echt?
-
Klachtenbehandeling
-
K.A.D.O. – stappenplan om constructief om te gaan met klachten
-
Hoe gebruik ik een klacht als kans om mijn relatie te versterken
-
Omgaan met de emotionele ballon
-
Inzetten van RIO typologie tijdens een klachtenbehandeling
-
Ombuigen van moeilijke situaties
-
Optimale klantgerichtheid
-
Trainingsprogramma “Geef ze die augurk”
-
Hoe een kleine extra een groot verschil kan maken
-
Kies je attitude
Strategie en methode:
Er wordt gebruik gemaakt van de methodiek van gepersonaliseerd groepsleren, waardoor de leerkrachten gelijktijdig werken op het niveau van algemene onderhandelingstechnieken en -vaardigheden enerzijds, en hun persoonlijke stijl anderzijds. De deelnemers worden zich bewust van hun talenten en valkuilen, en leren er constructief mee omgaan. Ze krijgen technieken aangereikt die aansluiten bij hun persoonlijke stijl en leren deze gericht stretchen. Deze technieken zullen hen ook ondersteunen in omgang met collega’s, externen en vooral tijdens het samenwerken met de leerlingen.
Interactieve doe-opleiding.
Bijkomende info:
“Voor het volgen van deze module bevelen we sterk aan ook in te schrijven voor module 1”
De leraren ontvangen volgende materialen:
- Powerpoint
- Zelftest verkoperstype
- Analyse klantentypes
- Handouts train the teacher
- Werkboek leerlingen
Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.
De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.
Sessies:
4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 3 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 2 dagen op voorhand inschrijven en tot 5 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage:
120,00 Euro
Lesgever:
De Feyter Jozefien
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Noorderlaan 108
2030
Antwerpen
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- maandag 2 februari 2015
van
09:00
tot
16:00
- donderdag 5 februari 2015
van
09:00
tot
16:00
- Reeks
2:
(Voorbij)
- maandag 18 mei 2015
van
09:00
tot
16:00
- dinsdag 19 mei 2015
van
09:00
tot
16:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Brugge
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Baron Ruzettelaan 435
8310
Assebroek
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 26 februari 2015
van
09:00
tot
16:00
- vrijdag 27 februari 2015
van
09:00
tot
16:00
- Reeks
2:
(Afgelast)
- maandag 11 mei 2015
van
09:00
tot
16:00
(Afgelast)
- dinsdag 12 mei 2015
van
09:00
tot
16:00
(Afgelast)
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Hasselt
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- maandag 2 maart 2015
van
09:00
tot
16:00
- dinsdag 3 maart 2015
van
09:00
tot
16:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Aartsbisdom Mechelen-Brussel
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
F. de Merodestraat 18
2800
Mechelen
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- dinsdag 3 februari 2015
van
09:00
tot
16:00
- dinsdag 10 februari 2015
van
09:00
tot
16:00
meerdere locaties
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
2:
(Voorbij)
- vrijdag 29 mei 2015
Nascholingsdienst PEDIC
Coupure Rechts 314
9000
Gent (kaart)
van
09:00
tot
16:00
- maandag 1 juni 2015
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Gent
Marialand 31
9000
Gent (kaart)
van
09:00
tot
16:00
Nascholingsdienst PEDIC
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Coupure Rechts 314
9000
Gent
(Kaart)
- Reeks
1:
(Afgelast)
- dinsdag 24 februari 2015
van
09:00
tot
16:00
(Afgelast)
- vrijdag 27 februari 2015
van
09:00
tot
16:00
(Afgelast)