In de voormiddag komen volgende onderdelen aan bod
- Intro door Jan Vanhoof (Universiteit Antwerpen)
Principes en overwegingen bij het creëren van een informatievriendelijke schoolcultuur
Staat u voor de uitdaging om samen met uw team te groeien in de wijze waarop u gebruik maakt van informatie? Ervaart u moeilijkheden om uw visie hierover over te brengen aan anderen? In deze lezing staan activiteiten van leidinggevenden centraal die hiertoe een houvast kunnen bieden. De focus ligt daarbij op het creëren van een passende schoolcultuur en systemen die informatiegebruik stimuleren. Door in het eigen handelen aandacht te besteden aan een aantal principes worden kansen gecreëerd om de positieve houding ten aanzien van informatiegebruik te doen groeien. In deze lezing doen we deze principes uit de doeken. We doen dat op een manier die aanzet tot nadenken over de eigen aanpak (zelfreflectie) en die aanleiding geeft tot aanknopingspunten voor (aan)gepast denken en handelen.
- Praktijkverhaal door school en begeleider/nascholer
Het ondersteunen van scholen bij datagebruik is een relatief nieuw gegeven o.a. door het openstellen van het platform ‘Mijn onderwijs’. We willen vertellen hoe we dit project vorm gegeven hebben en wat we ondertussen geleerd hebben zowel vanuit het standpunt van de school als vanuit begeleiding/nascholing.
Om de voormiddag af te sluiten laten we een aantal experten aan het woord. Hiervoor hebben we mensen uitgenodigd uit de onderwijsinspectie, de pedagogische begeleiding, de onderzoekswereld en het werkveld: Lieven Viaene, Machteld Verhelst, Jan Vanhoof, Roger Standaert en Peter Op ’t Eynde. In het gesprek kunnen volgende onderwerpen aan bod komen: mogelijkheden en grenzen van scholen op het vlak van datagebruik, datageletterdheid op de werkvloer, haalbaarheid van effectmeting door scholen, privacy en datagebruik, noodzaak van ondersteuning van scholen, …
Na de middag plannen we een ‘ronde tafel’ waarbij scholen met mekaar in gesprek gaan over hetgeen ze geleerd hebben en waarbij ze mekaar nog vragen kunnen stellen.
Parallel gaan groepen van pedagogisch begeleiders, van lerarenopleiders en van mensen uit directieopleidingen in gesprek respectievelijk over het begeleiden van datageletterdheid en datagebruik in scholen, over de implementatie van datagebruik in de opleiding. Daarbij kunnen bijvoorbeeld ideeën uitgewisseld worden over volgende vragen: Op welke manier integreren we dit thema – datagebruik in het kader van kwaliteitsontwikkeling – al in onze werking/opleiding? Wat zouden we in de toekomst anders willen aanpakken en wat hebben we daarvoor nodig? Hoe kunnen we een onderzoekende houding bij onze directies en leraren stimuleren, …