Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MGB-12 Hoekenwerk stimuleert levensbeschouwelijke groei (voor individuele leraars)

Doelstellingen:

Zie Inhoud

Doelgroep:

Leermeesters r.-k.g. + leerkrachten basisonderwijs

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Het hoekenwerkaanbod in het vak godsdienst heeft als doel een proces van ervaringsbetrokken leren op te zetten waarbij het kind in al z’n aspecten aangesproken wordt.  Niet alleen het cognitieve maar ook de waarneming, de gevoelens, de fantasie en verbeeldingskracht, de verwondering en speelsheid. Met aandacht voor eigen betekenisgeving, intenties, verlangens en waarden. Met ruimte voor het zelfstandig uiten en vormgeven, voor lichaamstaal, handelingen, vaardigheden en attitudes. Kinderen worden zich bewust van zinvolheid en schoonheid, verbondenheid, humor, rust, diepgang en geloof.

Leerkrachten maken kennis met frisse creatieve methodieken: vele vormen van impressie, expressie, communicatie… via drama, schilderen, poppenspel, dans, collage, filosoferen, knutselen, spel, muziek… Ze kunnen daarbij kiezen uit een 50 tal verschillende ‘hoeken’ rondom één thema of bijbelverhaal. Elke hoek is een stapsteen voor de ontwikkeling van de eigen levensbeschouwelijke leerroute.

Doorheen het actief participeren aan hoekenwerk kunnen leerkrachten diverse aspecten van levensbeschouwelijk leren  ervaren i.f.v de realisatie van de basisvisies van het leerplan godsdienst. Volgende aspecten van de visie komen expliciet aan bod:

Open communicatie met en tussen kinderen. Verdiepende gespreksvoering. Bevordering van religieuze groei (in zones van naaste ontwikkeling). Levensbeschouwelijk leren op de maat van elk kind. Groeien in verbondenheid met zichzelf, de ander, de gemeenschap, de natuur en cultuur. Verkennen van aspecten van christelijke inspiratie (in relatie tot andere zienswijzen) Omgaan met verscheidenheid, differentiatie en brede zorg. Inter-levensbeschouwelijk communiceren. Kindgestuurd leren. Leergebied overschrijdend leren (taal, wereldoriëntatie, muzische vaardigheden).

De reflectie bij het hoekenwerk focust op: de didactische uitwerking van hoekenwerk; de diverse aspecten van levensbeschouwelijk leren; de leerwijzen en leerroute i.f.v de diverse onderwijsdoelen. Er is aandacht voor de vaardigheden, houdingen en leerstijlen van de leerkracht als begeleid(st)er van leerprocessen in hoekenwerk.

Bijkomende info:

De sessie gaat door in de Ridderzaal, Oude Abdij Kortenberg, Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Voor dit initiatief moeten tenminste 10 deelnemers inschrijven.


Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 19 februari 2015 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 35,00 Euro
Lesgever: Agten Jean
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Oude Abdij Kortenberg (Inschrijven afgesloten)
Abdijdreef 22
3070 Kortenberg (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 24 februari 2015 van 13:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.