Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/14/01-M04 Bijbelverhalen in de kleuterklas. Verdieping: Godly Play

Doelstellingen:
  • De totale ontwikkeling beogen door aan de kleuters      ervaringskansen te bieden voor alle ontwikkelingsaspecten die verwant zijn met LRG-ontwikkeling.
  • Bijbelverhalen in de klas zien als kans tot      verdieping van het mens- en Jezusbeeld en Godsbeeld.

Verdiepingsmodule: Godly Play

Wie eerder de sessie ‘Bijbelverhalen in de kleuterklas’ volgde, kan zich verder verdiepen rond dit thema door de sessie te volgen ‘Godly Play’.

  • Godly Play wil kinderen en volwassenen helpen om de      christelijke taal beter te verstaan, om parabels en Bijbelverhalen stilte      en liturgische handelingen beter te leren aanvoelen.
Doelgroep:

Directies en leerkrachten kleuteronderwijs

Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:

De betekenis van Bijbelverhalen voor de leid(st)er en de kleuters in de klas verkennen. Hoe met Bijbelverhalen werken, rekening houdend met de verschillende ervaringssituaties? Wat is zinvol voor jonge kleuters en wat voor oudere kleuters? Het Werkplan godsdienst is de leidraad.

Voorstellen van 'soorten' bijbelpublicaties in al hun verscheidenheid voor de verschillende leeftijden worden besproken. Tijdens een werkmoment  wordt de doorvertaling gemaakt van een Bijbelverhaal naar de klaspraktijk aan de hand van een kijkwijzer (wat is de diepere betekenis van het Bijbelverhaal). Het Werkplan godsdienst is de leidraad.

Verdiepingsmodule: Godly Play

Door middel van een inleefsessie kennismaken met de Godly Play.

Godly Play nodigt uit om in een verhaal binnen te komen en het mee te beleven.

Het is door de nieuwsgierigheid en verbeelding van de kinderen te prikkelen dat we samen met hen een rijkdom van betekenissen ontdekken in de verhalen en in hun relatie met Jezus en God.

Strategie en methode:

De nascholer zal een concrete pedagogisch didactische manier aanreiken om het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst nauw te laten ansluiten bij de uitwerking van vertrouwde belangstellingscentra. Er wordt praktijkgericht gewerkt.

Bijkomende info:

Plaats en data: in afspraak met de school

Projectleider:

Ellen Bauwens - 02/507.08.23 – ellen.bauwens@vsko.be

Soraya Fret – 02/507.08.20 – soraya.fret@vsko.be

Nascholer

An De Clerck - an.declerck@vsko.be

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van VSKO.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Werken met het ontwikkelingsplan


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 30 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 100,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.