Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/14/01-M09 Diversiteit in de kleuterklas

Doelstellingen:
  • Zicht krijgen op de levensbeschouwelijke diversiteit binnen de eigen kleuterklas en -school.
  • Op niveau van de kleuterleid(st)er op zoek gaan naar overeenkomsten en verschillen tussen de traditie waarin de school staat en de traditie(s) waarin de kleuter(s) opgevoed word(t)(en).
  • Respectvol omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit binnen het LRG aanbod zoals ze een plaats krijgt binnen de diverse impulsen in een compentenschema: ‘wennen’ aan verscheidenheid i.v.m. ervaringen en geloofstaal, ‘verbondenheid beleven’ in rituelen.
  • In de omgang met en begeleiding van de LRG ontwikkeling van elke kleuter kansen ontdekken en benutten om elkaar echt te ontmoeten.
Doelgroep:

Directies en leerkrachten kleuteronderwijs

Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:

In deze sessie gaan we concreet als team op zoek naar gelijkenissen en verschillen tussen het christelijk geloof en andersgelovigen. We onderzoeken de eigen omgang met levensbeschouwelijke diversiteit. Hierbij brengen we de aanwezige verscheidenheid in de school en de klas in beeld. Dit zet aan tot nadenken en gesprek binnen het kleuterteam. Langs deze vergelijking proberen we het gelovig handelen mensen te leren kennen en te waarderen.

We creëren onder invloed van onze interactie met anderen actief nieuwe referentiekaders en de bestaande stellen we voortdurend bij. Essentieel hierbij is een basishouding van (zelf)reflectie, op onszelf zowel als op de tradities, verworvenheden, normen en waarden van de groepen waartoe we behoren en hoe we daar op een christelijk geïnspireerde manier mee aan de slag kunnen. We zoeken volop aansluiting bij de dagdagelijkse dynamiek van het schoolleven.

We verzamelen de nodige achtergrondinformatie over de eigenheid van enkele geloofstradities en levensbeschouwelijke stromingen. Hierbij staan we vooral stil bij voor de klaspraktijk betekenisvolle gelijkenissen en verschillen. We krijgen zo (in)zicht (in) op het zelfverstaan van anders- of niet-gelovige gezinnen. We onderzoeken hoe het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst wegwijzers zetten voor een kwaliteitsvol godsdienstaanbod.

Concrete materialen en situaties dagen uit tot praktijkgericht werken en leveren ons tips en ideeën om in de eigen klas de LRG ontwikkeling van elke kleuter te ondersteunen.

Strategie en methode:

Er wordt praktijkgericht gewerkt.

Bijkomende info:

Plaats en data: in afspraak met de school

Projectleider:

Ellen Bauwens - 02/507.08.23 – ellen.bauwens@vsko.be

Soraya Fret – 02/507.08.20 – soraya.fret@vsko.be

Nascholer

An De Clerck - an.declerck@vsko.be

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van VSKO.

 

 


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 25 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 100,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.