Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83144-M07-team In de kijker: de muzische aspecten van een specifiek domein van nabij bekeken

Doelstellingen:
  • De specifieke muzische aspecten van een muzisch domein (naar keuze van het team: beeld, muziek, bewegingsexpressie of drama) verkennen.
  • De muzische aspecten actief gebruiken bij het beschouwen en/of creëren van beelden, muziek, bewegingsexpressie of drama.
  • De muzische aspecten als leidraad gebruiken bij het coachen van muzische processen van kinderen met betrekking tot specifiek: beeld, muziek, bewegingsexpressie, drama of woord.
  • De muzische aspecten herkennen in de doelen van het leerplan Muzische opvoeding.
Doelgroep:

Leerkrachtenteams basisonderwijs

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

De schoolteams verkennen onder leiding van de nascholer de muzische aspecten van één muzisch domein:

  • Beeld: licht, ruimte, lijn, vorm, kleur, compositie, textuur
  • Muziek: klank, ritme, melodie, tempo, dynamiek, samenklank, structuur/vorm
  • Bewegingsexpressie: vorm, kracht, ruimte, tijd, evenwicht, samenspel
  • Drama: rol/personage, handeling/dialoog, plaats/ruimte, motieven/gevoelens, werkelijke/verbeelde tijd, samenspel

De deelnemers leren deze aspecten herkennen bij het beschouwen van kunst en muzische expressie van anderen.

De link tussen de algemene doelen en deze aspecten wordt verduidelijkt.

Aan de hand van een kijkwijzer proberen ze deze aspecten om te zetten in coachende opdrachten bij het beschouwen en creëren van kinderen.

Er worden heel wat domeinspecifieke didactische tips en suggesties meegegeven.

Strategie en methode:

De school kiest vooraf rond welke muzische taal ze wil werken: beeld, muziek, bewegingsexpressie of drama. De muzische aspecten van dat specifieke worden actief verkend en geïllustreerd via beschouwen en creëren. Door allerlei opdrachten uit te voeren wordt duidelijk wat elk aspect inhoudt. Er wordt gewerkt aan instructievaardigheid vanuit een kijkwijzer met richtvragen.

Bijkomende info:
  • Bij inschrijving drie voorkeurdata opgeven in volgorde van voorkeur.
  • Sessie mogelijk als studiedag of personeelsvergadering.
  • Bevestiging van de definitieve datum volgt in juni.
  • Geen intakegesprek voorzien. Afspraken worden telefonisch gemaakt.
  • Inschrijven: graag vóór 31 mei 2014!
  • Bijdrage per inschrijving:
    • 1 sessie van 3 uur: € 570,00 t/m 25 deelnemers, € 620,00 vanaf 26 deelnemers
    • 1 sessie van 4 uur: € 760,00 t/m 25 deelnemers, € 810,00 vanaf 26 deelnemers.

Nascholer

Gabriella De Francesco - gabriella.defrancesco@vsko.be

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van VSKO.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw!!!

Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 5 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 570,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.