Dit project wil de visie op de katholieke dialoogschool stapsgewijs integreren en implementeren door een verdiepende vorming voor de deelnemers te beogen, namelijk de verkenning van de eigen, de christelijke en de Bijbelse inspiratie. Het is de bedoeling om tijdens deze nascholing de bestaande identiteit, congruent met de christelijke levensbeschouwing en inspiratie, te vormen tot een dialogale identiteit. Deze wordt vertaald naar de plaatselijke context en sluit aan bij het eigen werk en de persoonlijke identiteit, de beroepsidentiteit en de schoolidentiteit.
De katholieke dialoogschool wordt door de nascholing opgevat als een dynamisch samenwerkingsverband van alle actoren. Dit project wil de deelnemers aanzetten op zoek te gaan naar de eigen, de christelijke en de Bijbelse inspiratie en tot een verdere ontplooiing van de persoonlijke identiteit als mens en als gelovige en van de beroepsidentiteit als directeur, leerkracht of personeelslid.
Dit nascholingsproject gunt de deelnemers de tijd en de ruimte om expliciet of impliciet de boodschap uit het evangelie op een concrete manier in dialoog te brengen met het eigen christelijk opvoedingsproject en de identiteit van de school. Uiteraard wordt in dit proces elke deelnemer als persoon en elke levensbeschouwing erkend, gerespecteerd en gewaardeerd.
De aangeboden inhouden en werkmethoden zullen beantwoorden aan de actuele onderwijsinzichten, aan de verwachtingen van de deelnemers en aan de opdracht van elke directeur en van elk personeelslid om zijn taak te situeren binnen het kader van de identiteit van de school (SG) en het christelijk opvoedingsproject, vanuit de Bijbelse inspiratiebronnen, die aan de grondslag liggen van de katholieke dialoogschool.
Het project wil een vorming aanbieden, bestaande uit 4 sessies voor directies of personeelsleden, waarin men met elkaar in dialoog gaat over de eigen, christelijke en Bijbelse inspiratiebronnen, die het (eigen) leven en het werk op school voeden. Het project wil samen zoeken naar een antwoord op de vraag wat het christelijke en de Bijbelse inspiratie kunnen betekenen voor de identiteit van de school en voor de eigen functie, opdracht of vak op school. Tevens wil het project de deelnemers oefenen in het levensbeschouwelijk en/of identiteitsgesprek zodat zij, als ‘ankerpersonen’, in de toekomst de levensbeschouwelijke of de identiteitsdialoog met collega's en andere participanten van het schoolgebeuren – beter - kunnen aangaan.