Doelstellingen:
godsdienstleraren worden toegerust om:
-
De interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven (ILC-DS) met leerlingen op te nemen
-
Het eigen perspectief verder te verhelderen en te versterken
-
In eigen spiritualiteit te groeien
- De eigen grondhoudingen in de interlevensbeschouwelijke dialoog te ontdekken en kritisch te evalueren
- Vanuit praktische oefeningen de vertaalslag naar het klasniveau te maken.
- Het model ‘katholieke dialoogschool’ in het functioneren als leraar godsdienst verder te verkennen.
Doelgroep:
Alle godsdienstleraren in het katholieke onderwijs
Inhoud:
Het werken aan de interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven betekent een uitdaging voor de leraar r.-k godsdienst in de katholieke dialoogschool. Deze module zet in op het versterken van de competenties van de leraar zelf. Hoe leert deze leraar het levensbeschouwelijk verschil niet uitvlakken, maar in het geding te brengen? Hoe leert deze spreken (i.p.v. te zwijgen) in respect voor de ander? Wat betekent ‘getuigen’ in het kader van ILC-DS? Hoe kan de (inter-) levensbeschouwelijke bedachtzaamheid en communicatie verder ingeoefend worden? Hoe verhoudt de leraar zich met de eigen traditie?
Hoe laat die leraar iets uit het christelijk verhaal (of uit een andere levensbeschouwelijke traditie) uitgraven dat constitutief is voor de eigen levensbeschouwing van de leerling?
Strategie en methode:
Oefeningen, uitwisseling, persoonlijke reflectie, reflectie i.f.v. professionele context
Bijkomende info:
Er wordt ’s middags een eenvoudige broodmaaltijd aangeboden tegen de kostprijs van € 10,00 per dag.
De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link
Voorwaarde:
De ingeschreven leraren volgen de vier sessies (twee volle dagen)
Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Plaats en Data:
meerdere locaties
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)