Het concept katholieke dialoogschool stelt een personeelslid in het katholieke onderwijs voor bijzondere uitdagingen. De aandacht voor de eigen levensbeschouwelijke competenties betekent een meerwaarde voor leraren, directeurs en begeleiders die in hun concrete professionele context werk willen maken van het model ‘katholieke dialoogschool’. Hoe leren personeelsleden in de katholieke school het levensbeschouwelijk verschil niet uitvlakken, maar in het geding brengen? Hoe leren deze spreken (i.p.v. te zwijgen) in respect voor de ander? Hoe kan de (inter-) levensbeschouwelijke bedachtzaamheid en communicatie verder ingeoefend worden? Hoe verhoudt de leraar zich met de eigen traditie?
De interlevensbeschouwelijke competenties in het kader van dialoog en samenwerking tussen levensbeschouwingen op school (ILC-DS), zoals goedgekeurd op 6 december 2012 door het Vlaamse parlement kunnen hier verhelderend werken. Zij gelden als leerplanonderdeel voor het vak godsdienst.
Maar heel wat scholen erkennen ze als stapstenen om schoolbreed werk te maken van de katholieke dialoogschool.