De nascholing richt zich op schoolteams van het gewoon basis- en secundair onderwijs. We benadrukken dat het de bedoeling is dat scholen zich als geheel inschrijven. M.a.w. de directie en de leerkrachten worden samen betrokken in het nascholingsproject en zijn bereid in hun school concreet te werken aan het thema. Scholen van een scholengroep of een scholengemeenschap mogen zich ook samen inschrijven.
Per sessie kan de samenstelling van de deelnemers variëren naargelang van de vooropgestelde doelstellingen.
In de beschrijving van dit V-eSperAnZa-project gebruiken we wat de doelgroepen betreft volgende omschrijvingen:
-het V-eSperAnZa-team = het hele schoolteam van de school die zich ingeschreven heeft voor dit project
-de V-eSperAnZa-klassen = de klassen van klastitularissen die betrokken zijn in de communities of practice omwille van de specififieke onderwijsbehoeften die zich daar stellen
-een community of practice = een overleg over een leerling met specifieke onderwijsbehoeften tussen de klastitularis van de betrokken V-eSperAnZa-klas, de ouders van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften, de zorgverantwoordelijke, de CLB-medewerker, eventueel de GON-of ION-begeleider, pedagogisch begeleider en eventueel de leerling zelf, de zorgveranwoordelijke en/of de (pedagogisch) directeur
-de V-eSperAnZa-groep = de klastitularissen van de V-eSperAnZa-klassen, samen met collega's waarvan bij de intake is vastgesteld dat ze in een gelijkaardige onderwijscontext werken wat betreft specifieke onderwijsbehoeften, de CLB-medewerker, eventueel de GON-of ION-begeleider, de pedagogisch begeleider en de zorgverantwoordelijke en/of de (pedagogisch) directeur.
-het projectteam = de projectleider en de projectmedewerkers
Het project richt zicht tot scholen van de verschillende onderwijsverstrekkers (GO!, OVSG, POV, VSKO, OKO), met voldoende geografische spreiding en vertegenwoordiging van scholen van basisonderwijs en secundair onderwijs.