Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Aanbod workshops sessie 2 deel 1
vrijdag 10 november 2017 van 09:00 tot 10:30
1.1 Functioneringsgesprekken met leerlingen
Spreker: Fabian Willems

Binnen breed evalueren zijn functioneringsgesprekken met leerlingen een krachtig instrument om het groeiproces van leerlingen in kaart te brengen. Ze nodigen zowel de leerkracht als leerlingen uit tot zelfreflectie op het onderwijsleerproces. Functioneringsgesprekken houden met je leerlingen biedt de kans om met elke individuele leerling uit te wisselen hoe zowel jijzelf als de leerling de voorbije periode ervaren heeft. Het geeft je als leerkracht bovendien de mogelijkheid om zowel mondeling als schriftelijk feedback te geven. Tijdens deze workshop wordt ook tijd voorzien om leerkrachten zelf aan de slag te laten gaan om de voorbereidende documenten en evaluatieformulieren op te stellen.

1.2 GEN Z-leerlingen en binnenklasdifferentiatie
Spreker: Johan Fouquaert

De GEN Z-leerlingen (geboren tussen 1995 en 2010) zitten bij jou in de klas. Je krijgt een beeld van wie ze zijn. Het ROK (Referentiekader voor Onderwijskwaliteit) komt heel snel op ons af. Je krijgt een beeld van wat het is. De PISA-resultaten laten al jaren zien dat onderwijs het goed doet in Vlaanderen, maar dat de kloof tussen de leerlingen die zeer goed presteren en de leerlingen die slecht presteren steeds groter wordt … Drie redenen (en er zijn er ongetwijfeld nog meer) met binnenklasdifferentiatie aan de slag te gaan. Aan de hand van een overzichtelijke one-pager krijg je zicht op het waarom en het hoe.

1.3 Hoe leerlingen motiveren?
Spreker: Annick Keunen

Omdat motivatie zeer bepalend is voor de leerresultaten is er al heel wat onderzoek naar gebeurd. Wij maken hier dankbaar gebruik van om een beter inzicht te krijgen in de factoren die motivatie beïnvloeden. We focussen daarbij op die factoren waar wij een impact op kunnen hebben.

Via inspirerende voorbeelden en uitwisseling zoeken we aanknopingspunten om onze eigen praktijk te optimaliseren. Dit komt niet alleen onze leerlingen maar ook onze collega's ten goede want wat voor leerlingen geldt, geldt ook voor ons.

1.4 Tieners en de start in het secundair onderwijs
Spreker: Nele Decroos

Tijdens deze sessie kom je te weten wat recent wetenschappelijk onderzoek ons leert over tieners. Op basis van die inzichten leg je de link naar jouw praktijk. Je staat onder andere stil bij de ondersteuning van jongeren bij de overgang van basisonderwijs naar secundair onderwijs. Je zoomt hiervoor in op praktijkvoorbeelden zoals een BaSO-fiche, Tienerschool, vernieuwende didactiek, … Je gaat daarnaast op zoek naar kansen om de leer-en leefomgeving op jouw school nog meer te kunnen uitbouwen tot een stimulerende context voor deze jonge adolescenten.

Tijdens de sessie is er tijd voor uitwisseling en interactie tussen de deelnemers. Aarzel dus niet om ook je eigen ‘good practice’ mee te brengen.

Je gaat naar huis met extra achtergrondbagage over de ontwikkeling van jongeren tussen 10 en 14 jaar, inzicht in praktijkvoorbeelden en enkele tools die je ook op jouw school kan inzetten om de overgang van basis- naar secundair onderwijs vlot te laten verlopen en de eerste graad verder vorm te geven.

1.5 Start to Zill! Het nieuwe leerplanconcept basisonderwijs toegelicht.
Spreker: Kristof Dupont & Paul Temmerman

De komst van Zin in leren!Zin in leven! laat in het basisonderwijs niemand onverschillig. In functie van een krachtige implementatie is een eerste enthousiasmerende kennismaking onontbeerlijk. Tijdens deze interactieve presentatie maken de deelnemers kennis met het concept, het ordeningskader, het leerplanformaat en het gebruik ervan in de praktijk.

Inhouden van de sessie :

  • Waartoe leren met ZILL?
  • krachtlijnen van het leerplanconcept
  • inhoudelijke toelichting bij de persoonsgebonden- en cultuurgebonden ontwikkeling
  • ontwikkelvelden en - thema's
  • generieke doelen en leerlijnen
  • boomstructuur van het leerplan
  • focus en ervaringskansen
1.6 Het middenkader: motiverend gemotiveerd!
Spreker: Johan Dehandschutter

Behoor je tot het middenkader van je school, dan zit anderen motiveren in de kern van je opdracht. Maar wie motiveert jou? In deze sessie gaat Johan Dehandschutter met je op zoek naar wat leerlingen en collega’s motiveert en leidt daar een motivatieconcept voor jou als lid van het middenkader uit af. Je wisselt in de sessie bruikbare ideeën uit voor het welbevinden van jezelf en anderen.

Johan Dehandschutter is licentiaat in de Communicatiewetenschappen, geaggregeerde voor het Secundair Onderwijs en gegradueerde Mentoring en Coaching. Hij heeft 35 jaar ervaring als leraar in het middelbaar onderwijs en 10 jaar als mentor van startende leerkrachten. Hij publiceerde zopas het boek Zó blijf je een sterke leerkracht (Acco, 2017). Eerder verscheen van hem Sterk starten. Survivalkit voor de nieuwe leerkracht (Acco, 2016, derde druk).

1.7 Toezicht houden, een echte kunst!
Spreker: Rishi Panchasara

Toezicht houden: waken, bewaken, beschermen, begeleiden, ... zijn de algemene synoniemen die we in een woordenboek vinden. Toezicht houden op een speelplaats vraagt een specifieke, pedagogische invulling. In deze sessie staan we stil bij de voorwaarden en de mogelijkheden om van deze locaties veilige plekken te maken met ruimte voor opvoedende contacten met de leerlingen, voor sociale oefentijd, voor een rationele en vooral preventieve conflicthantering. We hebben het over afbakening en inrichting, over regels en afspraken, over observatie en communicatie en natuurlijk ook over de regels van de kunst.

SPREKER: Rishi Panchasara Pedagoog-onderwijskundige, gewezen trainingscoördinator internationale veiligheidsfirma, zaakvoerder Ipse bvba (www.ipse-online.be), lesgever verbale en non-verbale communicatie, onthaal, humor en improvisatie, conflict- en agressiebeheersing, diversiteitsmanagement, sanctiebeleid ...

1.8 welbevinden voor beleidsondersteuners door te werken met digitale hulpmiddelen (personeelsadministratie)
Spreker: Luc Van Outreve

Meer en meer worden/moeten een aantal taken op niveau van de SG gebeuren. De aanwending van de GPE, ICT-ptn en extra-uren SG vallen hier onder. Ook een heel deel van de personeelsadministratie speelt zich hier af. Denken we maar aan TADD, TBSOB,…

Hoe kunnen wij op een zo makkelijk mogelijke en uniforme manier deze info ontvangen, zonder de lokale personeelsadministratie hier extra mee te belasten? Tijdens deze sessie stellen we een aantal tools voor.

Doelgroep: beleidsmedewerkers scholengemeenschap

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
vrijdag 10 november 2017 van 11:00 tot 12:30
2.1 Fucntioneringsgesprekken met leerlingen
Spreker: Fabian Willems

Inhoud zie 1.1 

2.2 Gen-Z leerlingen en binnenklasdifferentiatie
Spreker: Johan Fouquaert

Inhoud zie 1.2 

2.3 Hoe leerlingen motiveren?
Spreker: Annick Keunen

Inhoud zie 1.3

2.4 Tieners en de start in het secundair onderwijs
Spreker: Nele Decroos

Inhoud zie 1.4

2.5 Start to Zill! Het nieuwe leerplanconcept basisonderwijs toegelicht.
Spreker: Kristof Dupont & Paul Temmerman

Inhoud zie 1.5

2.6 Het middenkader: motiverend gemotiveerd!
Spreker: Johan Dehandschutter

Inhoud zie 1.6

2.7 Toezicht houden, een echte kunst!
Spreker: Rishi Panchasara

Inhoud zie sessie 1.7

2.8 beleidsmedewerkers SG
Spreker: /

Ik ben beleidsmedewerker van de SG en volg nu een apart programma.