Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Secundair - LNl1 Betekenis manipuleren via framing. 'Hoe taal de werkelijkheid en onze gedachten vervormt.'

Doelstellingen:
  • Leraren maken kennis met het begrip ‘framing’. 
  • Leraren leren via tools van ‘Visible Thinking’ om zelf lessen rond framing uit te werken. 
  • Leraren en leerlingen leren kritisch om te gaan met framing van de actualiteit. 
  • Vakoverschrijdende benadering. Vakken: taal, actualiteit, geschiedenis & de VOET mediawijsheid, kritische reflectie
Doelgroep:

Leraren Nederlands secundair onderwijs, alle onderwijsvormen. 

Aanbieder: Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:

Uitgangspunt: 

Ik heb me bedacht dat het taalonderwijs van de 21ste?eeuw ver voorbij de grenzen van het pure taalonderwijs moet sporen en jongeren moet leren hoe taal en informatie in de echte wereld buiten de school mensenharten misleiden, bedriegen, opjutten en opjagen. Hoe taal en informatie evenzeer kunnen gebruikt worden om te zalven, nuanceren, evenwichtig oordelen, respectvol luisteren, verzoenen. Hoe communicatie en interactie een dam (de enige dam?) kunnen zijn tegen blind geweld. Meer dan ooit hebben we nood aan een taalonderwijs dat durft doorgronden hoe media en nieuwsagentschappen werken, dat jonge mensen het verschil tussen feiten en ongezouten meningen leert ontdekken, en dat durft de vraag stellen of de zwart-wit-voor-tegen-polemieken die kranten en journaals hogere lees- en kijkcijfers bezorgen niet mee bijdragen tot gepolariseerde, gespannen verhoudingen tussen mensen. 

Uit: Kris Van den Branden, https://duurzaamonderwijs.com/2016/03 

Deze nascholing wil tegemoet komen aan deze verzuchting van de auteur.  

  • Onderwerpen die aan bod komen: Welke technieken worden gebruikt om de perceptie van de werkelijkheid via framing te beïnvloeden? 
  • Methodiek: via de tools uit de methode ‘Visible Thinking’ van Ron Richhart.
Strategie en methode:

Activerende werkvormen

Bijkomende info:

Voor deze sessie kan je individueel inschrijven maar graag ook met meerdere of alle leden van een team of vakgroep. 

Aanbieder: Jean Jacobs, pedagogische begeleidingsdienst Limburg & Anne Decell, lector UCLL

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Nederlands.jpg

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 15 oktober 2017 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 45,00 Euro
Lesgever: Decelle Ann
Jacobs Jean
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pedagogische Begeleidingsdienst Regio Limburg (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 18 oktober 2017 van 13:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.