De leider van een lerende organisatie faciliteert het samen school maken in gedeeld leiderschap. Tijdens sessie 1 leggen we een aantal stukken van de complexe puzzel die ‘leren’ is. Je kijkt naar jezelf, je school en je team vanuit deze verschillende perspectieven. In sessies 2 en 3 zoomen we in op concrete methodieken om samen met je team de PDCA-cirkel rond te maken. Waar ben je allemaal mee bezig (overzicht)? Waarover is tevredenheid en waarover niet en wat is de kwaliteit die we halen/die ontbreekt (inzicht)? In overleg tot prioriteiten komen en deze uitwerken tot heldere en haalbare actieplannen (bijsturen). Tijdens sessie 4 is de rode draad ‘hoe bevorder ik medeverantwoordelijkheid van mijn team’: van externe naar interne sturing, verschillende lagen in ‘helpen’, de IMWR-cyclus (inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren) en hoe kan ik vanuit het standpunt van medeverantwoordelijkheid omgaan met nascholing, agenda, klasbezoek, functioneringsgesprekken,…?