Modules 3.9A t.e.m. 3.14A zijn keuzemodules. Je dient minimum 3 modules te volgen.
De focus van deze sessies ligt op het gesprek zelf en de directe voorbereiding ervan: hoe kom je tot een zinvol gesprek waar ieder iets aan kan hebben? De opdracht voor de directeur is om tijdens een ‘functioneringsgesprek’ krachtige feedback te geven: deugddoend als die zo bedoeld is, helder, zuiver en hanteerbaar als bijsturing wenselijk of nodig is. Hierop oefenen we, niet via rollenspel maar vanuit jouw concrete situatie.
Daarnaast is de leidinggevende tijdens zo’n functioneringsgesprek ook het luisterend oor, de empathische en ondersteunende ‘coach’. Het is belangrijk dat de leerkracht voorbereidt naar zo’n gesprek komt zodat die kan overbrengen wat hem/haar bezighoudt m.b.t. het eigen professionele functioneren. Hoe kan jij de voorbereiding van de leerkracht ondersteunen? Hoe ga je daarmee om tijdens het gesprek? En omdat bedoeling en effect niet altijd mooi samen sporen … wat als het lastig of heel lastig wordt?
In de eerste 2 sessies is er achtergrond en veel oefening. Tijdens de derde sessie, die een tijdje later komt, reflecteren we op ervaringen: wat liep goed en wat heeft daartoe bijgedragen? Wat was lastig of liep echt niet goed en wat kunnen we daaruit leren?