Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Donderdag 27 maart 2014

 

Overzicht werkgroepen

 

1. Flexibele leertrajecten in het secundair onderwijs. (vooral gericht naar OV4)

Sinds 1 september 2011 kunnen secundaire scholen een aantal flexibele leertrajecten toepassen. Omdat de regelgeving erg complex is, is het in de eerste plaats belangrijk om zicht te krijgen op de mogelijkheden en op de voor- en nadelen van de verschillende trajecten. Daaraan koppelen we de resultaten van de evaluatie die het VVKSO in de loop van het schooljaar 2012-2013 organiseerde. Alle directies en coördinerend directeurs werden via een vragenlijst bevraagd. Bij goedkeuring van het ontwerp van M-decreet  wijzigt het flexibel traject voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We gaan na welke gevolgen dit heeft.

Joost Laeremans, VVKSO

2. Uitrol Vlaamse kwalificatiestructuur in BuSO OV3

De Vlaamse kwalificatiestructuur (beroeps- en onderwijskwalificaties) vormt het nieuwe referentiekader voor opleidingen binnen onderwijs. Dit nieuwe referentiekader biedt de mogelijkheid te komen tot een transparant en actueel aanbod, ook binnen BuSO OV3. De inbedding van beroepskwalificaties (niveau 2 en 3) en de mogelijkheid tot het uitreiken van onderwijskwalificaties zullen bovendien leiden tot een daling van de ongekwalificeerde uitstroom. De planning van nieuwe opleidingen en de actualisering van bestaande opleidingen van BuSO OV3 zijn in het najaar van start gegaan.

Ingrid Vanhoren, Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming

3. Het maatwerkdecreet. (vooral gericht naar OV2)

Op 1 juli 2014 treedt het Maatwerkdecreet (decreet betreffende maatwerk bij collectieve inschakeling) in werking. Deze nieuwe regelgeving heeft een grote impact op de huidige beschutte en sociale werkplaatsen. In deze workshop worden de grote lijnen van het decreet toegelicht, waarna dieper ingegaan wordt op de toeleiding van doelgroepwerknemers naar maatwerk en de begeleiding van doelgroepwerknemers binnen maatwerk.

Marijke Stiers, VLAB.

4. MFC’s & BuO: samen voor een optimale samenwerking

De voorzieningen van het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap (VAPH) worden omgevormd tot multifunctionele centra (MFC). Dit zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben op de samenwerking tussen scholen voor buiten­gewoon onderwijs en voorzieningen, maar ook op de interne werking van de scholen. Dit geeft nieuwe kansen en uitdagingen. We bekijken een praktijkvoorbeeld.

Evelien De Vrieze, Vlaams Welzijnsverbond

5. Grenzen verleggen via sociale media: nieuwe kansen om in dialoog te gaan? Uitdagingen en valkuilen.

Sociale media zoals Facebook (Fb) zijn heel populair, niet alleen bij leerlingen, maar ook bij leerkrachten, ouders, verenigingen en allerhande organisaties. De invloed van sociale media op ons leven, leren en werken is vandaag de dag zo groot geworden dat scholen niet meer kunnen achterblijven. Sociale media bieden scholen nieuwe kansen om in dialoog te gaan met hun omgeving, om participatie te bevorderen en om zich te positioneren. Maar sociale media brengen ook uitdagingen mee: wat kan en wat kan niet op vlak van privacy (bijv. mogen leerkrachten “Fb-vriend” worden met leerlingen en ouders, hoe reageren op ongenuanceerde uitspraken inzake school op Fb?), hoe kunnen we omgaan met cyberpesten en ongepast online gedrag, hoe zorgen we voor een veilige digitale omgeving?

Tom Claes, nascholer – stafmedewerker ICT, en Lieven De Winter, stafmedewerker beleid en wetgeving, VVKBuO

6. Grenzen verleggen in les geven: UDL, Universal Design for Learning.

Een grote uitdaging voor de leerkracht van vandaag is diversiteit in de klas. Niet alleen diversiteit in cultuur, achtergrond, enz., maar ook variaties in leren, zowel tussen leerlingen als bij elke leerling apart. Universeel lesgeven, (officiële naam: Universal Design for Learning) of UDL), vertrekt vanuit deze variëteit en ziet hierin kansen voor iedereen die leert.

Sleutelwoorden bij UDL zijn: je lessen toegankelijk maken voor alle leerlingen (tegenovergestelde van “one size fits all”), barrières voor leren wegnemen, vooraf je les ontwerpen (tegenovergestelde van achteraf remediëren en aanpassen), aanpassingen en ondersteuning beschikbaar maken voor iedereen (zonder individuele aanpassingen volledig uit te sluiten), je lesdoelstellingen hoog houden voor iedereen, enz.

In deze interactieve workshop kan je kennismaken met dit concept en de achterliggende theorie en leer je de UDL richtlijnen kennen, een tool voor de leerkracht. Tussendoor worden voorbeelden uit de praktijk gegeven, waardoor duidelijk wordt dat UDL wellicht de oplossing is voor zorgbreed onderwijs.

Marleen Clissen, stafmedewerker onderwijsvernieuwing en internationalisering, VVKBuO.