4. Grenzen verleggen in les geven: UDL, Universal Design for Learning.
Een grote uitdaging voor de leerkracht van vandaag is diversiteit in de klas. Niet alleen diversiteit in cultuur, achtergrond, enz., maar ook variaties in leren, zowel tussen leerlingen als bij elke leerling apart. Universeel lesgeven, (officiële naam: Universal Design for Learning) of UDL), vertrekt vanuit deze variëteit en ziet hierin kansen voor iedereen die leert.
Sleutelwoorden bij UDL zijn: je lessen toegankelijk maken voor alle leerlingen (tegenovergestelde van “one size fits all”), barrières voor leren wegnemen, vooraf je les ontwerpen (tegenovergestelde van achteraf remediëren en aanpassen), aanpassingen en ondersteuning beschikbaar maken voor iedereen (zonder individuele aanpassingen volledig uit te sluiten), je lesdoelstellingen hoog houden voor iedereen, enz.
In deze interactieve workshop kan je kennismaken met dit concept en de achterliggende theorie en leer je de UDL richtlijnen kennen, een tool voor de leerkracht. Tussendoor worden voorbeelden uit de praktijk gegeven, waardoor duidelijk wordt dat UDL wellicht de oplossing is voor zorgbreed onderwijs.
Marleen Clissen, stafmedewerker onderwijsvernieuwing en internationalisering, VVKBuO.
|