Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Woensdag 26 maart 2014

 

Inleidend referaat  ‘Grenzen verleggen’

Marcs jonge leven was gebaseerd op sport en avontuur. 2002 moest het jaar worden waarin Marc Herremans zijn sportieve hoofddroom zou waarmaken: het winnen van de Ironman in Hawaii.  Tijdens een trainingsongeval op het eiland Lanzarote veranderde de droom van 2002 in een nachtmerrie, Marc werd verlamd van borst tot tenen. In plaats van in het ziekenhuisbed te liggen stond Marc 8 maand na het ongeval terug in Hawaii en werd bekroond als sportpersoonlijkheid van het jaar in België. Het leven heeft Marc geleerd dat elke tegenslag in het leven een kans is om terug te vechten. Dat een ongeval je rug kan breken, maar dat het niet je dromen en leven mag breken. Dat het leven veel te kort is om niet voor je dromen te gaan.

Marc Herremans

201210040746-1_marc-herremans-wordt-vader.jpg

 

Overzicht werkgroepen

1. Grenzen verleggen als je voelt dat het niet (meer) gaat: “Help! Mijn batterijen lopen leeg. Een burn-out krijg je niet alleen. Kies voor je talent.”
 

Hoe komt het dat mensen plots een hevige daling in hun motivatie en energie voor hun werk kunnen ervaren? In deze masterclass leer je te begrijpen wat energieverlies en een burn-out is, hoe je de gevarenzone van een burn-out kunt herkennen, maar vooral hoe je een burn-out kunt voorkomen. Masterclass van 3 uur.

Luk Dewulf, Kessels & Smit, The Learning Company

 
 

2. Grenzen verleggen in opvoeding: de Nieuwe Autoriteit.

Ouders en leerkrachten worden heden ten dage in toenemende mate geconfronteerd met een verlies aan autoriteit en gevoelens van hulpeloosheid en vertwijfeling met betrekking tot de opvoeding van kinderen en jongeren. Deze nieuwe realiteit doet een vraag rijzen, zowel praktisch als ethisch: “Hoe kunnen ouders en leerkrachten uit hun hulpeloosheid geholpen worden zonder bestraffend en autoritair te worden?”. Hiervoor biedt het denkkader ‘Nieuwe autoriteit’ een alternatief. Het is een nieuwe vorm van gezag, ontwikkeld door professor Haim Omer, hoogleraar psychologie in Tel Aviv. De Nieuwe Autoriteit stelt ouders en opvoeders in staat om effectief om te gaan met agressief of zelfdestructief gedrag van kinderen. Omer is reeds jaren internationaal bekend door zijn werk over geweldloos verzet. Met ‘Nieuwe Autoriteit’ maakt hij de stap naar een algehele opvoedingsstijl die toepasbaar is in de thuissituatie, op school en de samenleving.

Frank Van Holen, PVO (Pleegouders Versterken in Opvoeden)

 
 
3. Grenzen verleggen via sociale media: nieuwe kansen om in dialoog te gaan? Uitdagingen en valkuilen.

Sociale media zoals Facebook (Fb) zijn heel populair, niet alleen bij leerlingen, maar ook bij leerkrachten, ouders, verenigingen en allerhande organisaties. De invloed van sociale media op ons leven, leren en werken is vandaag de dag zo groot geworden dat scholen niet meer kunnen achterblijven. Sociale media bieden scholen nieuwe kansen om in dialoog te gaan met hun omgeving, om participatie te bevorderen en om zich te positioneren. Maar sociale media brengen ook uitdagingen mee: wat kan en wat kan niet op vlak van privacy (bijv. mogen leerkrachten “Fb-vriend” worden met leerlingen en ouders, hoe reageren op ongenuanceerde uitspraken inzake school op Fb?), hoe kunnen we omgaan met cyberpesten en ongepast online gedrag, hoe zorgen we voor een veilige digitale omgeving?

Tom Claes, nascholer – stafmedewerker ICT, en Lieven De Winter, stafmedewerker beleid en wetgeving, VVKBuO

 

4. Grenzen verleggen in les geven: UDL, Universal Design for Learning.

Een grote uitdaging voor de leerkracht van vandaag is diversiteit in de klas. Niet alleen diversiteit in cultuur, achtergrond, enz., maar ook variaties in leren, zowel tussen leerlingen als bij elke leerling apart. Universeel lesgeven, (officiële naam: Universal Design for Learning) of UDL), vertrekt vanuit deze variëteit en ziet hierin kansen voor iedereen die leert.

Sleutelwoorden bij UDL zijn: je lessen toegankelijk maken voor alle leerlingen (tegenovergestelde van “one size fits all”), barrières voor leren wegnemen, vooraf je les ontwerpen (tegenovergestelde van achteraf remediëren en aanpassen), aanpassingen en ondersteuning beschikbaar maken voor iedereen (zonder individuele aanpassingen volledig uit te sluiten), je lesdoelstellingen hoog houden voor iedereen, enz.

In deze interactieve workshop kan je kennismaken met dit concept en de achterliggende theorie en leer je de UDL richtlijnen kennen, een tool voor de leerkracht. Tussendoor worden voorbeelden uit de praktijk gegeven, waardoor duidelijk wordt dat UDL wellicht de oplossing is voor zorgbreed onderwijs.

Marleen Clissen, stafmedewerker onderwijsvernieuwing en internationalisering, VVKBuO.

5. Grenzen verleggen in het meten van IQ… Het CHC-model: een nieuwe, brede kijk op het meten van intelligentie.

Geen IQ-scores meer, maar resultaten van een brede testbatterij die verschillende domeinen en niveaus van intelligentie weergeven? Geen bias meer voor kansarme of allochtone leerlingen? Dan biedt het CHC-model misschien de oplossing! Het CHC-model is één van de meest actuele modellen van de structuur van de intelligentie. Het werd ontwikkeld vanuit een psychometrische invalshoek. Intelligentie bestaat uit verschillende grote domeinen. Ze is meerledig. Ze is ook hiërarchisch van opbouw. Het CHC- model poneert duidelijk de meerledigheid van intelligentie, zoals de term ‘meervoudige’ intelligentie doet. Sommige intelligentietests meten slechts één stroom uit de waterval, andere peilen meerdere stromen. Geen enkele dekt het geheel. Een intelligentiemeting met een test die slechts één component onderzoekt, laat niet toe iets te zeggen over iemands mogelijkheden. Het CHC-model helpt ook de inhoud van een intelligentietest te situeren (welke domeinen komen aan bod) en vaardigheden buiten de test, zoals schoolvorderingen, een plaats te geven. Bijzondere aandacht moet ook op deze plaats worden gevraagd bij het onderzoek van kansarme en/of allochtone kinderen en jongeren.

Christine Vonckx en Tine Gheysen, VCLB