Klik op de titel om naar een downloadpagina te gaan met de documenten van de sessie.
De documenten worden kort na de sessie online gezet, wanneer VVKBuO toelating heeft van de auteur.
Inleidend referaat: Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs
Bieke De Fraine, docent aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen en hoofd van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie van de KU Leuven
Overzicht werkgroepen
Gemeenschappelijk curriculum & getuigschrift basisonderwijs: rol en plaats van leerplandoelen, eindtermen en ontwikkelingsdoelen?
Roger Standaert, voormalig directeur van de Entiteit "curriculum" op het Departement Onderwijs en professor emeritus aan de Universiteit Gent
Het zorgcontinuüm in het gewoon basisonderwijs
Greet Vanhove, pedagogisch begeleider zorg VVKBaO, en Lien De Feyter, pedagogisch stafmedewerker, VVKBaO
Masterplan secundair onderwijs: gevolgen voor het basisonderwijs
Marc Van den Brande, secretaris-generaal VVKBaO
Doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs
Tine Gheysen, Verantwoordelijke leerlingen met specifieke noden, VCLB-koepel
MFC’s & BuO: samen voor een optimale samenwerking
Evelien Devrieze, Vlaams Welzijnsverbond
UDL: Universal Design for Learning. Dé oplossing voor zorgbreed onderwijs?
Marleen Clissen, stafmedewerker onderwijsvernieuwing en internationalisering, VVKBuO.
Sociale media op school: nieuwe kansen om in dialoog te gaan? Uitdagingen en valkuilen.
Tom Claes, nascholer – stafmedewerker ICT, en Lieven De Winter, stafmedewerker beleid en wetgeving, VVKBuO
Diversiteit en differentiatievormen in het basisonderwijs
Kristof Deconinck, docent Thomas More, Mechelen
Weg met IQ’s? Het CHC-model: een nieuwe, brede kijk op het meten van intelligentie
Christine Vonckx en Tine Gheysen, VCLB-koepel
Sociaal-emotionele ontwikkeling: over stapstenen die elk kind moet nemen, ongeacht de ‘troeven’ (mogelijkheden en beperkingen) die het heeft.
Herman Denoo, Banaba buitengewoon onderwijs, KH Leuven
Leerkracht-kind relaties van kinderen met kenmerken van een gehechtheidsstoornis: het belang van nabijheid en sensitiviteit.
Noortje Vervoort, Schoolpsychologie en Ontwikkelingspsychologie van Kind en Adolescent (SOKA), KU Leuven
Verbindend samenwerken aan een inclusieve school - Draagkrachtafweging of wilskrachtdiscussie?
Luc Van Acker, project competentieontwikkeling, SNPB