Woensdag 19 februari 2014
Inleidend referaat
Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs.
Heeft u zich al eens afgevraagd ‘wat werkt’ in het basisonderwijs? Welke kenmerken van scholen net zorgen voor hoge prestaties, een grote leerwinst en een hoog welbevinden van leerlingen? En of deze kenmerken zinvol zijn voor alle leerlingen?
Bieke De Fraine biedt u een antwoord op deze en vele andere vragen omtrent de vraag ‘wat werkt’ in het basisonderwijs. Er zijn veel onderzoeksresultaten beschikbaar over kenmerken van effectief basisonderwijs. Tegelijkertijd is het moeilijk om in deze veelheid aan studies de bomen door het bos te zien. Daarom biedt Bieke u een overzicht van de belangrijkste kenmerken die een invloed hebben op de onderwijsuitkomsten van leerlingen. Naast een aantal kenmerken van het kind en de thuisomgeving, focust ze voornamelijk op de invloeden van leerkrachten, de klas- en schoolpraktijk, het schoolbeleid en de bredere schoolcontext.
Op deze manier vormt Wat werkt? een inspiratiebron voor beleidsmakers, directeurs, pedagogisch begeleiders… Het helpt u om dag in dag uit bewust te kiezen voor kwaliteitsvol basisonderwijs aan álle leerlingen.
Bieke De Fraine, docent aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen en hoofd van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie van de KU Leuven
|
|
Panelgesprek: Een zorgbreed basisonderwijs in duo met BuO.
Moderatoren: Annemie Jennes en Hans Verpoest
Panelleden:
- Richard Timmerman, secretaris-generaal VVKBuO
- Marc Van den Brande, secretaris-generaal VVKBaO
- Tine Gheysen, Verantwoordelijke leerlingen met specifieke noden, VCLB-koepel
- Theo Mardulier, departement onderwijs en vorming, S.O.B.-leerzorg
|
|
Werkgroepen
In de werkgroepen wordt een stand van zaken gegeven over het onderwerp, gevolgd door een discussie over mogelijke gevolgen voor het buitengewoon basisonderwijs. Tevens wordt op het einde van elke werkgroep minstens één vraag geformuleerd voor het VVKBuO. Overzicht onderwerpen:
1. Gemeenschappelijk curriculum & getuigschrift basisonderwijs: rol en plaats van leerplandoelen, eindtermen en ontwikkelingsdoelen?
In het M-decreet wordt veel belang gehecht aan het gemeenschappelijk curriculum. Maar wat verstaan we onder het gemeenschappelijk curriculum? Hoe verhouden leerplandoelen en eindtermen zich hier tegenover? In het ontwerp van ODXIV wordt voorgesteld niet de leerplandoelen, maar wel de eindtermen als uitgangspunt te nemen voor het toekennen van een getuigschrift basisonderwijs. Wat is het verschil tussen leerplandoelen en eindtermen? Wat wordt bedoeld met ‘minimumdoelen’? En hoe verhoudt dit alles zich tot ontwikkelingsdoelen van het buitengewoon basisonderwijs?
Roger Standaert, voormalig directeur van de Entiteit "curriculum" op het Departement Onderwijs en professor emeritus aan de Universiteit Gent
|
|
2. Het zorgcontinuüm in het gewoon basisonderwijs
In september 2013 verscheen de vierde druk van het vernieuwde vademecum zorg van het VVKBaO. Deze publicatie kwam tot stand omdat het zorgbeleid in Vlaanderen enorm geëvolueerd is. Het vademecum ondersteunt de scholen in het ontwikkelen van een zorgvisie en het voeren van een goed zorgbeleid. Het zorgcontinuüm en handelingsgericht werken zijn centrale begrippen.
Greet Vanhove, pedagogisch begeleider zorg VVKBaO, en Lien De Feyter, pedagogisch stafmedewerker, VVKBaO
|
|
3. Masterplan secundair onderwijs: gevolgen voor het basisonderwijs
Het masterplan over de hervorming van het secundair onderwijs bevat een aantal voorstellen met betrekking tot het basisonderwijs. Zo bevat het masterplan SO onder andere voorstellen inzake het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs, de overgang tussen basis- en secundair onderwijs, vakleerkrachten voor Frans en techniek en maatregelen m.b.t. differentiatie. Hoe denkt het basisonderwijs hier zelf over en wat zouden de gevolgen kunnen zijn voor het buitengewoon basisonderwijs?
Marc Van den Brande, secretaris-generaal VVKBaO
|
|
4. Doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs
De spoedtelling van september 2013 duidde op een stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Enkele opvallende vaststellingen: een stijging van type 8, daling in type 1 en een stijging van het aantal kleuters in type 3. Is dit tegen de verwachtingen in? Zien we al gevolgen van het M-decreet in de BuO-scholen? Hoe gaan de CLB’s vandaag de dag met attesteringen voor het buitengewoon onderwijs om? Wat geeft de doorslag voor een verwijzing naar het buitengewoon onderwijs?
Tine Gheysen, Verantwoordelijke leerlingen met specifieke noden, VCLB-koepel
|
|
5. MFC’s & BuO: samen voor een optimale samenwerking
De voorzieningen van het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap (VAPH) worden omgevormd tot multifunctionele centra (MFC). Dit zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben op de samenwerking tussen scholen voor buitengewoon onderwijs en voorzieningen, maar ook op de interne werking van de scholen. Dit geeft nieuwe kansen en uitdagingen. We bekijken een praktijkvoorbeeld.
Evelien Devrieze, Vlaams Welzijnsverbond
|
|
6. UDL: Universal Design for Learning. Dé oplossing voor zorgbreed onderwijs?
Een grote uitdaging voor de leerkracht van vandaag is diversiteit in de klas. Niet alleen diversiteit in cultuur, achtergrond, enz., maar ook variaties in leren, zowel tussen leerlingen als bij elke leerling apart. Universeel lesgeven, (officiële naam: Universal Design for Learning) of UDL), vertrekt vanuit deze variëteit en ziet hierin kansen voor iedereen die leert.
Sleutelwoorden bij UDL zijn: je lessen toegankelijk maken voor alle leerlingen (tegenovergestelde van “one size fits all”), barrières voor leren wegnemen, vooraf je les ontwerpen (tegenovergestelde van achteraf remediëren en aanpassen), aanpassingen en ondersteuning beschikbaar maken voor iedereen (zonder individuele aanpassingen volledig uit te sluiten), je lesdoelstellingen hoog houden voor iedereen, enz.
In deze interactieve workshop kan je kennismaken met dit concept en de achterliggende theorie en leer je de UDL richtlijnen kennen, een tool voor de leerkracht. Tussendoor worden voorbeelden uit de praktijk gegeven, waardoor duidelijk wordt dat UDL wellicht de oplossing is voor zorgbreed onderwijs.
Marleen Clissen, stafmedewerker onderwijsvernieuwing en internationalisering, VVKBuO.
Extra informatie bij de werkgroep UDL:
Coördinaten boek: “Design and deliver. Planning and teaching using Universal Design for Learning”. Loui Lord Nelson. Brookes Publishing 2014
UDL-kader (Engels): http://api.ning.com/files/ROAPee2TfpFoQpQU1b0GZ8loEIZ3M0dXdkueAn0nWUQZyQHXz38v-9JDH3ZJtecUT7zR3lEc2Hj-DEkZscr2FQPKUm53ilsf/updateguidelines2_03.pdf
Tekenfilmpje over UDL: http://www.udlcenter.org/aboutudl
GPS (Engels):http://www.udlcenter.org/resource_library/articles/gps
|
|
7. Sociale media op school: nieuwe kansen om in dialoog te gaan? Uitdagingen en valkuilen.
Sociale media zoals Facebook (Fb) zijn heel populair, niet alleen bij leerlingen, maar ook bij leerkrachten, ouders, verenigingen en allerhande organisaties. De invloed van sociale media op ons leven, leren en werken is vandaag de dag zo groot geworden dat scholen niet meer kunnen achterblijven. Sociale media bieden scholen nieuwe kansen om in dialoog te gaan met hun omgeving, om participatie te bevorderen en om zich te positioneren. Maar sociale media brengen ook uitdagingen mee: wat kan en wat kan niet op vlak van privacy (bijv. mogen leerkrachten “Fb-vriend” worden met leerlingen en ouders, hoe reageren op ongenuanceerde uitspraken inzake school op Fb?), hoe kunnen we omgaan met cyberpesten en ongepast online gedrag, hoe zorgen we voor een veilige digitale omgeving?
Tom Claes, nascholer – stafmedewerker ICT, en Lieven De Winter, stafmedewerker beleid en wetgeving, VVKBuO
|
|