Aanmelden




Laden…

Even geduld...

1. Wie is nog ‘keizer, koning, admiraal, baas in eigen klaslokaal’? Een perspectief rond team-teaching van het Sint-Ritacollege, Kontich. 

door Luc Vercammen , algemeen directeur van het Sint-Ritacollege, Kontich

Organisatorische en schoolculturele voorwaarden: cultuur van overleg en samenwerking met ingeroosterde vakvergaderingen, traditie van pedagogische klassenraden, betrokkenheid van het schoolteam, faciliterende werking met vaklokalen.

Concrete voorbeelden van vallen en opstaan: seminariewerking 5de jaar, leerprojecten eerste graad, klasdoorbrekende vakwerking, hertekening graad I.

Team-teaching: de leerkracht staat als persoon voor een klasgroep en verkeert zo in een kwetsbare positie, dit kan een drempel vormen voor team-teaching.

 2. Een deugdenbenadering met leraren. 

door Jo Van Schoors, Lector Godsdienst/RZL, BALO, Thomas More Mechelen en Kris Vanspeybroeck, stafmedewerker VVKO en lector HUB-KAHO lerarenopleiding Parnas

Onderwijsmensen worden vaak als doeners omschreven. Ze zien een bepaalde situatie en gaan onmiddellijk over tot handelen. Katholiek onderwijs gaat niet enkel over feiten, maar ook en vooral over betekenis(sen). Twee tradities zijn betekenisvol voor leraren: een paradoxale interpretatie en een deugdenperspectief. Tijdens deze sessie verdiepen we deze opties, tonen we aan hoe we hierrond met studenten werken en dagen we u mee uit tot reflectie.

3. Van ‘Interlevensbeschouwelijke competenties’ tot ‘interreligieuze samenwerking’. 

door Marc van Kerkhoven, inspecteur-adviseur rooms-katholieke godsdienst en Ahmed Azzouz, inspecteur-adviseur islamitische godsdienst

Soms klinkt wel eens: "Onderwijs gesteund op één levensbeschouwing of godsdienst blijft eenzijdig en bereidt het kind niet voor op een multiculturele samenleving." Als antwoord hierop ontwikkelden de zeven erkende levensbeschouwingen vorig jaar interlevensbeschouwelijke competenties (ILC) die kinderen en jongeren competent helpen maken om interlevensbeschouwelijk te dialogeren en samen te leven. In deze sessie presenteren we 'in tandem' deze ILC's en geven we aan hoe ze in het onderwijs ingang vinden.

4. Docentenstages: een kans voor co-teaching.

door Nele De Witte en Brenda Van Den Berk, lectoren en projectmedewerkers lerarenopleiding secundair onderwijs Thomas More, Joke Simons, onderzoekscoördinator lerarenopleiding Thomas More Mechelen en Ilse Vanhooydonck, lector geschiedenis KHLeuven

Tijdens deze sessie vertrekken we vanuit de resultaten en concrete voorbeelden van het SoE-project ‘docentenstages’. We hebben hierbij aandacht voor wat docentenstages inhouden en hoe deze een win – win kunnen zijn voor scholen en hogescholen.

5. Een nieuw toekomstperspectief voor de lerarenopleidingen? Geef je input! 

door Liesbeth Hens, beleidsmedewerker Departement Onderwijs en Vorming, afdeling Beleid Onderwijspersoneel en Wilfried Van Rompaey, secretaris-generaal VVKHO

Op 5 oktober 2013 werden de resultaten van de beleidsevaluatie van de lerarenopleidingen bekend gemaakt. Als reactie hierop besliste Pascal Smet, minister van onderwijs, om zes thematische beleidsgroepen op te richten. De zes thema’s zijn: instroom in de lerarenopleiding; inhoud en uitstroom van de lerarenopleiding; stage; aanvangsbegeleiding; lerarenopleiders; SLO en educatieve masters.

Deze zes groepen hebben als opdracht om de aanbevelingen uit de beleidsevaluatie om te zetten naar concrete beleidsopties, met het oog op de volgende Vlaamse Regering. De beleidsgroepen ronden hun werk af op 1 juni 2014.

 In deze interactieve sessie willen we het thema van deze onderwijsdag, samenwerken vanuit identiteit, confronteren met de eerste bevindingen van deze beleidsgroepen en input van de deelnemers verzamelen.

6. Hoe ontwikkel je een krachtige identiteit als leraar secundair onderwijs? Een eigenzinnige poging vanuit ervaringen in de lerarenopleiding secundair VIVES. 

door Mieke De Vlieger, lector godsdienst/RZL, katholieke hogeschool VIVES, campus Torhout

 De opzet van het project identiteit IN diversiteit en de visie op de identiteit van ‘geïntegreerde leraar-zijn’, horen niet langer exclusief toe aan de opleidingen kleuter en lager. Wat als je die ideeën doordenkt naar leraren secundair onderwijs? Wat betekent de identiteit van een ‘geïntegreerd leraar-zijn’ in een context waar niet iedereen een bevoegdheid heeft om ‘godsdienstles’ te geven? Hoe kan je bij studenten BASO een oproep lanceren om ‘hun’ vak levensbeschouwelijk in te vullen?

 7. Met verschillende mensen werken naar één schoolproject. 

door Dick den Bakker, directeur Onderwijs & Identiteit, Besturenraad, centrum voor christelijk onderwijs in Nederland

Een seculiere tijd vraagt van scholen om helder te maken waar ze voor staan en hoe ze dat vertalen in de dagelijkse praktijk van de school. Niet alleen als het gaat om levensbeschouwelijke vieringen en rituelen. Zeker ook de wijze waarop ‘ruikt’ wat het verhaal van de school is, zodra je deze binnenstapt, is van belang.

Aan de hand van ervaringen in Nederland met deze vragen zal deze interactieve themasessie door dialoog en reflectie de deelnemers helpen een verdieping te maken in de identiteitsontwikkeling van de eigen school.