Aanmelden




Laden…

Even geduld...

1. Team-teachen via kleine stappen naar grote doelen.

door Hilde Van Broeck, zorgcoördinator derde graad GVLS De Krinkel en Ann Vandenbussche, directeur GVLS de krinkel

In onze basisschool werken we in de 3e graad klasdoorbrekend voor wiskunde. Sinds dit jaar zijn ook de mensen van de eerste graad klasdoorbrekend aan het werk gegaan. Ook zij kozen in eerste instantie voor wiskunde. We zijn volop bezig om verschillende vormen van samenwerken uit te proberen. Afhankelijk van de leerkrachten en hun manier van lesgeven zijn er hier en daar kleine verschillen. Wat van belang is, is dat collega's samenwerken, overleggen, nadenken over wat en hoe ze de leerstof geven, open staan voor elkaar en van elkaar kunnen leren. De kinderen vinden deze vorm van werken zeer fijn. Ook onze ouders zijn zeer positief. Een positief verhaal dus.

 2. Samenwerking tussen een leerkracht optie 1 (met bevoegdheid godsdienst) en een leerkracht optie 2 (zonder bevoegdheid godsdienst): een dreamteam!  – reflecties uit de lerarenopleiding kleuter en lager onderwijs.

door Jan Blancke, Lector Godsdienst/RZL, BAKO, HUB-KAHO Aalst en Jo Van Schoors, Lector Godsdienst/RZL, BALO, Thomas More Mechelen en studenten)

 In het kader van het nieuw geïmplementeerde geïntegreerde meersporencurriculum  (GMC) in de lerarenopleiding kunnen de studenten de keuze maken om al dan niet de bevoegdheid godsdienst te verwerven. Om dit in de praktijk waar te maken is het essentieel  dat er op klasniveau een samenwerking ontstaat tussen beide  leerkrachten. Dit kan via diverse vormen van co- en teamteaching. Samen met onze studenten willen we jullie een aantal concrete casussen voorstellen waarin deze samenwerking gestalte kreeg.

3. Verbintenis. Naar een installatieritueel van de leerkracht als opvoeder. 

door Hans Van Crombrugge, hoofdlector pedagogiek HIG HUB-KAHO en Naïma Lafrarchi projectbegeleider en onderzoeker HIG HUB-KAHO

Identiteiten worden door rituelen bevestigd. Het uitspreken door leerkrachten en scholen van hun pedagogisch engagement in een opvoedingsbelofte/verbintenis en het vieren hiervan, is een mogelijkheid op de identiteit van de school en deze van de leerkracht te (be)vestigen.

 4. Co-teaching in Finland: reflecties bij impressies ter plaatse.

door Johan De Wilde, opleidingshoofd Bachelor Leraar Kleuteronderwijs , HUB-KAHO en Stefaan Verbrigghe, begeleider scholengemeenschappen

 De begeleiders zullen met het publiek de Finse kijk op co-teaching contrasteren met die in Vlaanderen en daarover in dialoog gaan. Ze zullen daarbij ook aandacht besteden aan een aantal markante karakteristieken van het Finse onderwijssysteem.

5. Een niet-katholieke leerkracht in een katholieke school. 

door Julide Yavuz, afgestudeerd aan de Katholieke Hogeschool Limburg als kleuteronderwijzeres (2012-2013) en sinds september 2013 deeltijds tewerkgesteld in een Katholieke kleuterschool in Heusden-Zolder

Steeds meer niet-katholieke leerkrachten studeren af aan een katholieke hogeschool met een diploma lerarenopleiding. Toch kunnen deze leerkrachten niet makkelijk/of niet tewerkgesteld worden in een katholieke school. Deze probleemstelling is dan ook het onderwerp geworden voor mijn actieonderzoek. Met dit actieonderzoek heb ik de mogelijkheden, de moeilijkheden maar ook de pluspunten van een niet-katholieke leerkracht in het katholiek onderwijs onderzocht.

6. Of en hoe er verschil kan zijn in een identiteitsvormend project katholieke school te midden van diversiteit.

door Paul Cools, docent aan de lerarenopleiding secundair onderwijs aan de Karel de Grote-Hogeschool van Antwerpen

Enkele Vlaamse secundaire scholen toonden zich bereid om een gesprek te voeren rond hun omgaan met het eigen pedagogisch project. Op deze gesprekken in wordt in deze workshop gereflecteerd en over de mogelijkheden tot het vorm geven van een schooleigen identiteit katholieke school. We staan stil bij feitelijkheden en aanbevelingen in het ontwerpen van een samen gedragen project.

Het interessepunt bestaat erin te kijken in hoeverre de schooleigen context relevant kan zijn. Naast alle actoren in het werkveld dienen ook aspirant-leraren inzicht te verwerven in het groter verhaal van elke school.

7. Dat belooft wat! Samen werken aan de merkbelofte van de school. 

door Guido de Bruin, adviseur Identiteit en hoofdredacteur van het magazine SBM, Besturenraad, centrum voor christelijk onderwijs in Nederland

Naarmate de vraag ‘van waaruit’ onderwijs wordt gegeven, in de school minder eenduidig wordt beantwoord, wordt het gesprek over de vraag ‘waartoe’ het onderwijs dient, belangrijker. Een krachtige uitstraling van de school vraagt om een gezamenlijk gedragen beeld van wat het team kinderen wil meegeven: wat belooft uw school aan leerlingen en ouders? Samen werken aan een merkbelofte van de school is daartoe een uitdagend middel. In deze sessie verkennen we wat de benadering van identiteitsmarketing voor uw school kan betekenen en schetsen we de weg naar het formuleren van een krachtige merkbelofte.