De werkgroepen van woensdag 18 januari 2017 gaan zowel door van 14.00 – 15.30 uur als van 16.00 – 17.30 uur, behalve de laatste werkgroep 'Buiten de lijnen'; dit is een langlopende werkgroep van 3 uur.
Alle werkgroepen zijn zowel voor Bubao als voor Buso bedoeld, tenzij anders vermeld.
Aanbod workshops sessie 2 deel 1woensdag 18 januari 2017 van 14:00 tot 15:30Pesten op het werk… ook in de leraarskamer? Preventie en ondersteuning Spreker: Sharon Van Asbroeck
Wat kan je als directie/werkgever doen aan psychosociale risico’s op de werkvloer? Wat zijn mijn verantwoordelijkheden inzake stress, conflicten, pesterijen, geweld en ongewenst seksueel gedrag op de werkvloer? Wat zijn de wettelijke verplichtingen? Wat kan ik preventief doen? En hoe kan ik ondersteuning bieden? Welke ondersteuning kan de externe dienst voor preventie en bescherming (IDEWE) bieden? IDEWE maakt je wegwijs in de wetgeving omtrent psychosociale risico’s.
Sharon Van Asbroeck, Preventieadviseur psychosociale aspecten, Groep IDEWE - Mechelen
De draad tussen leerkracht en leerling: een krachtige metafoor om af te stemmen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling Spreker: Gerrit Vignero
Graag neem ik je mee in mijn poging om het thema sociaal-emotionele ontwikkeling bruikbaar te maken in de klaspraktijk en in de visie van de school op leerlingen. “De draad” wil helpen om de overstap te maken van het theoretische ‘Wat kan ik weten over ontwikkelingsstappen?’ naar het praktische ‘Hoe kan ik mij als ouder, leerkracht, pedagoog, directie afstemmen op deze ontwikkelingsstappen?’. “De draad” wil een aantal werkbare beelden (tekeningen) en (inspirerende) woorden geven om samenleven met leerlingen te optimaliseren. Als ontwikkeling loopt, kan de leerkracht verder op de draad die tussen ouder en kind is tot stand gekomen. Als ontwikkeling stokt, de draad verwart en problemen geeft, zoeken we het kwetsbare draadje om de probleemsituatie te ontwarren.
U kan twee boeken van Gerrit Vignero rechtstreeks via de auteur aankopen aan verminderde prijs. Zie Praktische info. Graag vooraf uw bestelling doorgeven via mail.
Gerrit Vignero, orthopedagoog MPC Terbank, docent CVO sociale school Heverlee, auteur van ‘de draad tussen cliënt en begeleider’ en ‘de draad tussen ouder en kind’ (Garant).
Vastgelopen, wat nu?! Diagnostiek en begeleiding van problemen in de leerkracht-leerling-relatie. Spreker: Dr. Jantine Spilt
Relaties tussen leerkrachten en leerlingen zijn een wezenlijk deel van het onderwijs. Wanneer de onderlinge relatie tussen een leerkracht en een leerling niet goed is, lijdt zowel de leerkracht als de leerling hieronder. Vaak liggen gedragsproblemen van de leerling ten grondslag aan relatieproblemen. Maar daar is niet alles mee gezegd. Wat de leerkracht denkt en voelt speelt ook een rol. In gesprekken met leerkrachten gaat het echter vaak vooral over het probleemgedrag van de leerling. Er is nog weinig aandacht voor het relationele aspect en de dieperliggende gedachten en gevoelens van de leerkracht over de relatie met de leerling. Waarom is aandacht voor het relationele aspect zo belangrijk? Hoe kunnen we dat in kaart brengen? En hoe kunnen we het gesprek met leerkrachten zo voeren dat niet het gedrag van de leerling maar de relatie met de leerling centraal komt te staan?
Dr. Jantine Spilt, assistent professor, faculteit psychologie en pedagogie KU Leuven
Radicaliteit en radicalisering, polarisering en identiteitsontwikkeling Spreker: Chris Wyns
Wat is radicalisering? Wanneer is een jongere geradicaliseerd? Hoe komt het zover? Welke rol speelt polarisering daarin? Waarom raakt polarisering ons allemaal? En welke invloed heeft dit alles op de identiteitsontwikkeling van jongeren?
Het besef dat radicalisering een container is waarin heel veel op één hoop wordt gegooid, maakt mij als directeur of pedagogisch begeleider bewust van de uitdaging: hier is (preventief!) werk aan de winkel. Hoe pakken we dat aan? Welke kaders kunnen ons daarbij helpen? Voor welke punten hebben we veel aandacht?
Chris Wyns, pedagogisch begeleider, Dienst Lerenden, KathOndVla
Verbindend schoolklimaat: waarom, wat, hoe? Spreker: Katrien Bressers
Onze scholen staan voor grote uitdagingen: grotere diversiteit, pesten, radicalisering, leerlingen met minder sociale vaardigheden, armoede…. KathOndVla wil scholen hierop een proactief antwoord bieden: herstelgericht werken in een verbindend schoolklimaat, een relatiebeleid voeren op sociaal-didactisch terrein dat preventief werkt tegen conflicten, polarisering….. Personeel, ouders, leerlingen worden niet losgelaten in een verbindende school. Ook niet wanneer het fout loopt. Of het nu gaat over normaal pubergedrag of een zware ruzie, de verbindende school zal conflicten steeds herstelgericht benaderen. In deze workshop maakt u kennis met de ingrediënten van een verbindend schoolklimaat en de principes van herstelgericht werken.
Katrien Bressers, pedagogisch begeleider, Dienst Lerenden, KathOndVla
De Karwij als conflictpositieve school Spreker: An Van Wolvelaer
De Karwij ontfermt zich over heel wat jongeren met gedragsproblemen. Doorheen de jaren werd een uitgekiend zorgsysteem uitgewerkt om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan elke individuele zorgvraag. Nu… hoe zit het met het welbevinden van de medewerkers? In deze workshop werpen we een licht op onze school als conflictpositieve organisatie. Het aanmoedigen van leerlingen én medewerkers om in hun kracht te gaan staan en hun talenten te ontdekken, staat hierin centraal. Als conflictpositieve school trachten we conflicten, die zich onvermijdelijk voordoen, als leermomenten te beschouwen. Ons schoolsymbool, “Talentino”, fungeert als vertrekpunt én rode draad doorheen de implementatie ervan.
An Van Wolvelaer, Schoolpedagoog, Buso De Karwij - Lokeren
Samen denken, samen doen! Omgaan met gedrags- en emotionele problemen in het gewoon onderwijs Spreker: Greet Dubois, Maxime Desendere, Dorien Jacobs
Vanuit het M-decreet wordt er een actieve samenwerking verwacht tussen Gewoon en Buitengewoon Onderwijs. Via onze workshop delen we onze ervaringen vanuit BuSO Sint-Gregorius in de ondersteuning van schoolteams in het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We richten ons vandaag op het begeleiden van jongeren met gedrags- en emotionele problemen
Greet Dubois, GON-begeleider en Orthopedagoog BuSO; Maxime Desendere, GON-begeleider, en Dorien Jacobs, Orthopedagoog GON - BuSO Sint-Gregorius, Gentbrugge
Hoe was het op school vandaag? Welbevinden van leerlingen in het gewoon en buiten-gewoon basis- en secundair onderwijs: wat leren we uit het grootschalig onderzoek van de Vlaamse onderwijsinspectie? Spreker: Onderwijsinspectie
Voel je je goed op school? En in de klasgroep? Let je goed op tijdens de lessen? Kan je volgen in de lessen en kan je de toetsen en taken aan? Of heb je meer moeite met de verwerking van de leerstof dan je klasgenoten? Voel je je vaak alleen op school? Word jij gepest? Geven de leraren goed les? Geven ze een compliment als je je inzet? Kan je je mening kwijt bij de leraren? Bijna 900 scholen vroegen het de voorbije drie schooljaren aan hun leerlingen. Dat leverde meer dan 150 000 ingevulde vragenlijsten van leerlingen uit het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen en Brussel op. Deze massa gegevens biedt ons een kijk op het welbevinden van kinderen en jongeren in het leerplichtonderwijs. Ze vormen een goede aanzet voor een discussie over de kwaliteit van het onderwijs.
Onderwijsinspectie, Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag: Buiten de Lijnen Spreker: Karen De Wilde
Het Sensoa Vlaggensysteem heeft zijn waarde bewezen als methodiek bij het inschatten van en reageren op seksueel (grensoverschrijdend) gedrag. Buiten de Lijnen (2016) past het Vlaggensysteem toe op kinderen en jongeren met een beperking, trauma, een andere culturele achtergrond of genderissues. Gaan we anders oordelen? Moeten we onze reactiewijzen aanpassen? Aan de hand van concrete voorbeelden en eigen casussen oefenen we met het nieuwe materiaal
Karen De Wilde, pedagogisch begeleider & nascholer Relationele en seksuele vorming
langlopende werkgroep van 3 uur: deel 1 van 14 tot 15.30 - deel 2 van 16 tot 17.30 uur