Witte vlakken worden slechts 1 sessie ingericht, oranje vlakken bestrijken 2 sessies en worden maar 1 keer aangeboden, vlakken in andere kleuren worden herhaald.
Mogen wij u vragen om éénmaal de inspiratiemarkt aan te duiden als workshop.
HOEKENWERK IN MAVO
Spreker(s): Hanne Vandersteen en Eve Kenis
Eve en Hanne staan met beide voeten in de praktijk. In deze sessie nemen ze je mee in de wereld van het hoekenwerk zoals zij deze werkvorm hanteren in hun lessen. Je maakt kennis met de mogelijkheden die hoekenwerk biedt om te differentiëren en komen te weten hoe hoekenwerk ingezet kan worden in functie van evaluatie. Hanne en Eve tonen je twee concrete voorbeelden en rekenen op jouw persoonlijke inbreng en ideeën om deze workshop mee vorm geven.
Tip: Breng je eigen laptop of smartphone mee naar deze sessie.
HERINNERINGSEDUCATIE EN DE KANSEN VAN DIALOGISCH DENKEN OP SCHOOL
Spreker(s): Simon Schepers (BCH)
“Leerlingen willen meer dan alleen maar klassieke geschiedenislessen waar historische kennis en inzicht centraal staan.” Dit was een van de resultaten van het brede eindtermendebat in het voorjaar van 2016. Daarnaast moeten we erkennen dat de nog al te vaak eurocentrische benadering van de geschiedenis zorgt voor verdeeldheid en desinteresse in onze klassen.
In deze sessie vertrekt Simon Schepens van het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie in de Kazerne Dossin vanuit het lesgeven over radicalisme, extremisme en terrorisme. Zijn uitganspunt is dat leerlingen tot nieuwe inzichten willen komen door met elkaar én vanuit verschillende perspectieven over het verleden te praten. In deze sessie leer je en meer over de kansen en uitdagingen van dit dialogisch denken op school en hoe deze op het eerste zicht moeilijke thema’s tot inzicht en betrokkenheid kunnen leiden.
BINNENKLASDIFFERENTIATIE IN HET (B)SO: ÉLKE LEERLING DOET ERTOE!
Spreker(s): Lien Bolle en Vanessa Badisco
Binnenklasdifferentiatie is een manier om tegemoet te komen aan de verschillende, specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling en zorgt hierdoor voor een verhoogde motivatie. Maar hoe pak je dit concreet aan?
In deze sessie denken we na over belemmerende en stimulerende randvoorwaarden om met binnenklasdifferentiatie aan de slag te gaan. Vervolgens laten we je proeven van enkele inspirerende én haalbare voorbeelden/werkvormen van binnenklasdifferentiatie en gaan we eveneens aan de slag met een paar concrete voorbeelden van differentiërende evaluatievormen.
INTERACTIEF LESGEVEN MET ICT IN PAV
Spreker(s): Anne-Lise Cuypers
Leerlingen motiveren en hun betrokkenheid verhogen kan door gebruik te maken van webtools en apps!
In deze sessie maak je op interactieve wijze kennis met een aantal toegankelijk en gebruiksvriendelijk toepassingen. Zo kom je o.a. meer te weten over Mentimeter, een ‘Student Response System’ dat je toelaat om onmiddellijk inzetbare educatieve oefeningen en lesmateriaal te ontwikkelen. Daarnaast gaan we ook aan de slag met drie digitale omgevingen: Capzles - een tijdlijn waarop je afbeeldingen, teksten en andere bestanden kunt plaatsen - QR Treasure Hunt Generator - om vragen en antwoorden razendsnel in QR-codes om te zetten - en met Google-formulieren - waarmee je snel en eenvoudig een evenement kunt plannen, een enquête rond kunt sturen, een poll kunt houden…
Tip: Breng je eigen laptop of smartphone mee naar deze sessie.
CO-TEACHING: SAMEN STERK VOOR DE KLAS
Spreker(s): Joris Van Waes
Joris Van Waes is leraar pav in het Centrum Leren & werken Don Bosco in Wilrijk. Om in te kunnen spelen op de nood aan differentiatie koos dit centrum er uitdrukkelijk voor om te werken met co-teachingteams .
In deze sessie maakt Joris je deelgenoot van het gelopen proces en krijg je inzicht in wat co-teaching kan inhouden, welke vormen van co-teaching mogelijk zijn, welke de succesfactoren zijn, maar ook waar zich mogelijke valkuilen bevinden.
RUIMTE EN TIJD IN MAVO/PAV: DE WEG KWIJT?
Spreker(s): Leen Van Hecke
In de leerplannen MAVO van de eerste graad gaat heel wat aandacht naar doelstellingen rond ruimte en tijd. Ook in de tweede en derde graad wordt verwacht dat je in PAV/MAVO verder werkt aan het ruimte- en tijdsbewustzijn van je leerlingen. Wat betekent dit eigenlijk in tijden van Google Maps en GPS? Wat is het belang ervan voor leerlingen die leven in een wereld waarin alle mogelijke historische en ruimtelijke informatie opvraagbaar is via enkele muisklikken en slimme apps?
In deze workshop laat pedagogisch begeleider Leen Van Hecke je kennismaken met inspirerende voorbeelden uit de klaspraktijk en wissel je ervaringen en ideeën uit.
DE P IN PAV
Spreker(s): Micheline Verlinden
Je wil wel projectmatig werken maar:
- je hebt niet het juiste lokaal;
- je uren sluiten bijna nooit aan;
- je hebt onvoldoende materiaal;
- je beschikt niet over computers, laat staan een pc-lokaal;
- je leerlingen zijn hiervoor te moeilijk, ongeïnteresseerd;
- …
In deze sessie reikt pedagogisch begeleider Micheline Verlinden een aantal concrete tools aan om de drempel tot projectmatig werken te verlagen. Of nog: hoe met weinig middelen toch heel wat mogelijk is.
OUT OF THE BOX: EEN VISIE OP CREATIEF ONDERWIJS
Spreker(s): Sabine Hoosemans (DE LEESMEERMIN)
Hoe kun je het beste in leerlingen naar boven halen? Hoe kan je hen laten groeien en motiveren? Hoe kun je onderwijs creatiever en aanschouwelijker maken en toch de leerplandoelen niet uit het oog verliezen?
Aan de hand van een ‘Out of the Box’-visie op onderwijs én met concrete projectvoorbeelden van onderwijs op maat van de doelgroep, gaat Sabine Hoosemans van de Leesmeermin op zoek naar antwoorden. Hoe ‘Out of the Box’ wil en kun jij denken?
EEN STEVIGE BASIS VOOR HET OPLOSSEN VAN (WISKUNDIGE) PROBLEMEN
Spreker(s): Werner Bosmans
Een probleem daagt uit. Door wiskundige problemen in de dagdagelijkse realiteit te ontdekken en op te lossen, krijgen leerlingen meer vat op die werkelijkheid. Leerlingen competenter maken in het door een wiskundebril bekijken van die werkelijkheid kan gebeuren vanuit betekenisvolle taken én in interactie met elkaar.
In deze workshop reikt pedagogisch begeleider Werner Bosmans handvatten aan in het samen opzetten van die wiskundebril.
STAPPENPLAN VOOR HET ONTWIKKELEN VAN TAALTAKEN ENGELS GEÏNTEGREERD IN PAV
Spreker(s): Christel Verheyen
Hoe kan je de leerplandoelen voor moderne vreemde talen op een authentieke – en dus motiverende – manier integreren in PAV? Op deze vraag biedt de workshop van pedagogisch begeleider Christel Verheyen een antwoord.
In deze sessie maak je kennis met uitgewerkte real-life taaltaken en bijpassende voorafgaande oefeningen, telkens met oog voor differentiatie in ondersteuning. Je doet ideeën op voor het zelf ontwikkelen van nieuwe taaltaken en lessenreeksen. De voorbeelden zijn uitgewerkt voor Engels, maar zijn transfereerbaar naar andere vreemde talen.
VERBONDENHEID, MOTOR VOOR GROEI EN MOTIVATIE EN REMEDIE TEGEN DE-LINK-WENTIE
Spreker(s): Paul Van Haute
Tijdens deze workshop zoomt Paul Van Haute, schoolbegeleider en niveaucoördinator bij Don Bosco, in op ervaringsgerichte wijze in op de derde natuurlijke basisbehoefte van de mens nl. ‘verbondenheid’.
Vanuit het kader van de themagecentreerde interactie (Ruth Kohn) ga je dieper in op de rol van het IK ( de eigen biografie, kernkwaliteiten, waarden en het ervaringsgericht leren) en het WIJ
(cirkels van verbondenheid, geweldloze communicatie, groepsdynamica). Aan de hand van de preventiepiramide zal duidelijk worden waarom het werken aan verbondenheid en aan leefklimaatbevordering zo belangrijk is in de opvoeding en in het onderwijs.
PAVISION!
Spreker(s): Mindy Craeymaex
PAVision is een bordspel voor leerkrachten pav, waarbij de deelnemers – rekening houdend met de diversiteit van de leerlingen – leerplandoelen koppelen aan activerende werkvormen. De output van het spel is een lessenreeks, waarbij de functionele doelstellingen aan bod komen.
PAVision zet aan tot creatief denken en is een middel om leerlingen actief bij de les te betrekken.
INSPIRATIEMARKT
- Uitgeverij Van In/Deboeck
- Uitgeverij Averbode
- Vives Hogeschool
- Iedereen leest
- Lessen in het Donker
- Wim Geysen productions
- De Aanstokerij
- De Ambrassade/Jongerengids
- Provincie Oost-Vlaanderen
- Wikifin
- Kdg Hogeschool
- Beeldarchief voor Onderwijs