Witte vlakken worden slechts 1 sessie ingericht, oranje vlakken bestrijken 2 sessies en worden maar 1 keer aangeboden, vlakken in andere kleuren worden herhaald.
Mogen wij u vragen om éénmaal de inspiratiemarkt aan te duiden als workshop.
DE LERAAR ALS ONTWERPER
Spreker(s): Peter Van Damme en Martine Van Overmeiren
Veel leerkrachten zijn op zoek naar een kader om op een efficiënte manier aan alle leerlingen les te kunnen geven. Niet eenvoudig gezien de grote diversiteit in onze klasgroepen. Universal Design for Learning (UDL) kan een dergelijk kader zijn.
Pedagogisch begeleiders Peter Van Damme en Martine Van Overmeiren laten je in deze sessie op een interactieve manier kennismaken met de kernprincipes van UDL. Peter en Martine bieden je praktische tips, voorbeeldopdrachten, ideeën voor klasactiviteiten en richtlijnen voor de lesplanning die tegemoet komen aan de leernoden van de meest diverse leerling.
HERINNERINGSEDUCATIE EN DE KANSEN VAN DIALOGISCH DENKEN OP SCHOOL
Spreker(s): Simon Schepers (BCH)
“Leerlingen willen meer dan alleen maar klassieke geschiedenislessen waar historische kennis en inzicht centraal staan.” Dit was een van de resultaten van het brede eindtermendebat in het voorjaar van 2016. Daarnaast moeten we erkennen dat de nog al te vaak eurocentrische benadering van de geschiedenis zorgt voor verdeeldheid en desinteresse in onze klassen.
In deze sessie vertrekt Simon Schepens van het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie in de Kazerne Dossin vanuit het lesgeven over radicalisme, extremisme en terrorisme. Zijn uitganspunt is dat leerlingen tot nieuwe inzichten willen komen door met elkaar én vanuit verschillende perspectieven over het verleden te praten. In deze sessie leer je dan meer over de kansen en uitdagingen van dit dialogisch denken op school en hoe deze op het eerste zicht moeilijke thema’s, tot inzicht en betrokkenheid kunnen leiden.
EX-OKAN IN DE KLAS: VALLEN EN OPSTAAN VAN LEERLING ÉN COACH
Spreker(s): Christel Arens
De anderstalige nieuwkomer die doorstroomt naar het reguliere onderwijs staat voor een beangstigend hoge berg. Hoe slaag je er toch in om bij die leerling en ook bij jezelf de motivatie hoog te houden?
In deze workshop bekijken we aan de hand van beeldfragmenten de beginsituatie van een ex-OKAN-leerling en ervaren we het anderstalig zijn in de praktijk. Christel laat je kennismaken met concrete verhalen van vallen en opstaan door ex-OKAN’ers, maar ook verhalen van hoop en wanhoop bij hun leraren. Verder ontdekken we welke factoren een impact hebben op het motiveringsproces en hoe we daar in de concrete lespraktijk op in kunnen spelen.
GELDZAKEN VAN JONGEREN IN DE KLAS? EEN ZAAK VAN IEDEREEN
Spreker(s): Els Lagrou (WIKIFIN)
Wat is financiële geletterdheid en welke competenties heb je nodig om financieel geletterd te zijn? Els Lagrou van Wikifin gidst je langs de 3 pijlers van het programma Wikifin.be en licht het project Wikifin@School toe.
Je ontdek in deze workshop aan de hand van concrete cases en werkvormen hoe je als leerkracht het verschil kunt maken en hoe je motiverend rond geldzaken aan de slag kunt.
CO-TEACHING: SAMEN STERK VOOR DE KLAS
Spreker(s): Joris Van Waes
Joris Van Waes is leraar pav in het Centrum Leren & werken Don Bosco in Wilrijk. Om in te kunnen spelen op de nood aan differentiatie koos dit centrum er uitdrukkelijk voor om te werken met co-teachingteams .
In deze sessie maakt Joris je deelgenoot van het gelopen proces en krijg je inzicht in wat co-teaching kan inhouden, welke vormen van co-teaching mogelijk zijn, welke de succesfactoren zijn, maar ook waar zich mogelijke valkuilen bevinden.
RUIMTE EN TIJD IN MAVO/PAV: DE WEG KWIJT?
Spreker(s): Leen Van Hecke
In de leerplannen MAVO van de eerste graad gaat heel wat aandacht naar doelstellingen rond ruimte en tijd. Ook in de tweede en derde graad wordt verwacht dat je in PAV/MAVO verder werkt aan het ruimte- en tijdsbewustzijn van je leerlingen. Wat betekent dit eigenlijk in tijden van Google Maps en GPS? Wat is het belang ervan voor leerlingen die leven in een wereld waarin alle mogelijke historische en ruimtelijke informatie opvraagbaar is via enkele muisklikken en slimme apps?
In deze workshop laat pedagogisch begeleider Leen Van Hecke je kennismaken met inspirerende voorbeelden uit de klaspraktijk en wissel je ervaringen en ideeën uit.
EHBP: EERSTE HULP BIJ PROJECTWERK
Spreker(s): An Conings en studenten lerarenopleiding pav Thomas More
Projectmatig werken: wat is dat eigenlijk? Levensecht onderwijs met een prominente plaats voor inbreng van je leerlingen, hoe doe je dat?
In deze workshop staan leerlingeninitiatief stimuleren, de talenten van je leerlingen in de verf zetten en 'samen leren' centraal. Aan de hand van concrete projecten laten An en haar studenten je kennismaken met de principes van projectmatig werken, het stapsgewijs opzetten van een project en hoe de leerlingen hier nauw bij te betrekken. Zowel proces- als productevaluatie worden in dit verhaal meegenomen.
HET ARCHIEF VOOR ONDERWIJS: DE KRACHT VAN EEN BEELDBANK
Spreker(s): Leen De Bruyn (VIAA)
Jongeren snapchatten, whatsappen en facebooken er op los. Beelden worden in toenemende mate hun voornaamste bron van informatie. Voor leerlingen is het leren via beelden een sterk motiverende factor. Als leerkracht kun je jouw lesinhouden laten aansluiten bij deze leefwereld door je lessen te verrijken met audiovisueel materiaal. Je kunt beelden aanwenden om de competenties van jongeren op het vlak van mediawijsheid en beeldgeletterdheid te verhogen en hen zo sterker in de maatschappij te zetten.
In deze workshop laten we je op actieve wijze kennismaken met de gratis website ‘Het Archief voor Onderwijs’, die leerkrachten op een eenvoudige manier toegang geeft tot een schat aan beeldmateriaal op maat van je klas.
Tip: Breng je eigen laptop of smartphone mee naar deze sessie.
EEN STEVIGE BASIS VOOR HET OPLOSSEN VAN (WISKUNDIGE) PROBLEMEN
Spreker(s): Werner Bosmans
Een probleem daagt uit. Door wiskundige problemen in de dagdagelijkse realiteit te ontdekken en op te lossen, krijgen leerlingen meer vat op die werkelijkheid. Leerlingen competenter maken in het door een wiskundebril bekijken van die werkelijkheid kan gebeuren vanuit betekenisvolle taken én in interactie met elkaar.
In deze workshop reikt pedagogisch begeleider Werner Bosmans handvatten aan in het samen opzetten van die wiskundebril.
MOTIVEREND EVALUEREN
Spreker(s): Marijke Decavel
Je wilt wel een goedbedoeld motiverend gesprek met een jongere voeren over hoe je naar zijn/haar leervorderingen kijkt, maar de jongere hoort vooral kritiek en ervaart het gesprek als eenrichtingsverkeer. Dan lijkt werken aan verbondenheid, compententiebevordering en autonomie erg ver af…
Hoe benoem je wat je eigenlijke bedoeling van het gesprek is? Op welke manier kan je weerstand overbruggen? Aan de hand van bruikbare technieken bij coachende gesprekken en met behulp van concrete tips over het geven van krachtige feedback zet pedagogisch begeleider Marijke Decavel je alvast een eind op weg.
VERBONDENHEID, MOTOR VOOR GROEI EN MOTIVATIE EN REMEDIE TEGEN DE-LINK-WENTIE
Spreker(s): Paul Van Haute
Tijdens deze workshop zoomt Paul Van Haute, schoolbegeleider en niveaucoördinator bij Don Bosco, in op ervaringsgerichte wijze in op de derde natuurlijke basisbehoefte van de mens nl. ‘verbondenheid’.
Vanuit het kader van de themagecentreerde interactie (Ruth Kohn) ga je dieper in op de rol van het IK ( de eigen biografie, kernkwaliteiten, waarden en het ervaringsgericht leren) en het WIJ
(cirkels van verbondenheid, geweldloze communicatie, groepsdynamica). Aan de hand van de preventiepiramide zal duidelijk worden waarom het werken aan verbondenheid en aan leefklimaatbevordering zo belangrijk is in de opvoeding en in het onderwijs.
FLUITEND OVER DE SCHOOLDREMPEL
Spreker(s): Hendrik Bens (DE AANTOKERIJ)
In deze ‘speelse’ sessie brengt de Aanstokerij letterlijk en figuurlijk in kaart wat jou als leerkracht al dan niet motiveert en in welke mate het gedrag van anderen jouw motivatie beïnvloedt…en omgekeerd!
Werkplezier wordt beïnvloed door drie factoren: de inhoud van de job, de context van de job en factoren buiten de job. Hendrik Bens wil je in deze sessie graag overtuigen van de ‘maakbaarheid’ van de eerste twee vernoemde factoren. Zijn uitgangspunt is dat wanneer je er in slaagt om precies aan te geven wat jou motiveert, welk gedrag je prettig vindt en welk gedrag je niet zo fijn vindt, je elke leerling ’s ochtends fluitend over de schooldrempel kunt krijgen …
INSPIRATIEMARKT
- Uitgeverij Van In/Deboeck
- Uitgeverij Averbode
- Vives Hogeschool
- Iedereen leest
- Lessen in het Donker
- Wim Geysen productions
- De Aanstokerij
- De Ambrassade/Jongerengids
- Provincie Oost-Vlaanderen
- Wikifin
- Kdg Hogeschool
- Beeldarchief voor Onderwijs