Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Workshops PAV.jpg

Witte vlakken worden slechts 1 sessie ingericht, oranje vlakken bestrijken 2 sessies en worden maar 1 keer aangeboden, vlakken in andere kleuren worden herhaald.
Mogen wij u vragen om éénmaal de inspiratiemarkt aan te duiden als workshop.

SUCCESERVARING ALS MOTIVATOR

Spreker(s): Rita Ramaekers

In de lessen pav wemelt het vaak van momenten waarop jongeren kunnen tonen wat ze kunnen. Toch blijven veel van deze momenten onderbenut.   

In deze sessie focust pedagogisch begeleider Rita Ramaekers op het ontdekken van mogelijkheden tot tussentijdse succeservaring die ertoe leiden dat jongeren het uiteindelijke leerdoel realiseren en transfereren naar hun dagelijkse leefwereld. Rita vertrekt hierbij vanuit voorbeelden van goede pav-praktijk en rekent vooral op de inbreng van de deelnemers om de kansen tot succeservaringen in de eigen lespraktijk te ontdekken.

 

EX-OKAN IN DE KLAS: VALLEN EN OPSTAAN VAN LEERLING ÉN COACH

Spreker(s): Christel Arens

De anderstalige nieuwkomer die doorstroomt naar het reguliere onderwijs staat voor een beangstigend hoge berg. Hoe slaag je er toch in om bij die leerling en ook bij jezelf de motivatie hoog te houden?

In deze workshop bekijken we aan de hand van beeldfragmenten de beginsituatie van een ex-OKAN-leerling en ervaren we het anderstalig zijn in de praktijk. Christel laat je kennismaken met concrete verhalen van vallen en opstaan door ex-OKAN’ers, maar ook verhalen van hoop en wanhoop bij hun leraren. Verder ontdekken we welke factoren een impact hebben op het motiveringsproces en hoe we daar in de concrete lespraktijk op in kunnen spelen.

 

GELDZAKEN VAN JONGEREN IN DE KLAS? EEN ZAAK VAN IEDEREEN

Spreker(s): Els Lagrou (WIKIFIN)

Wat is financiële geletterdheid en welke competenties heb je nodig om financieel geletterd te zijn?  Els Lagrou van Wikifin gidst je langs de 3 pijlers van het programma Wikifin.be en licht het project Wikifin@School toe.

Je ontdek in deze workshop aan de hand van concrete cases en werkvormen hoe je als leerkracht het verschil kunt maken en hoe je motiverend rond geldzaken aan de slag kunt.

 

ACTIVERENDE EN MOTIVERENDE WERKVORMEN

Spreker(s): Mathias Gesquiere

Het principe van (inter)actief leren is één van de kernelementen van een krachtige leeromgeving. Het stimuleert autonomie en verbondenheid. Toch vinden veel leraars het niet makkelijk om activerende werkvormen in te passen in hun lessen.

In deze sessie overloopt Mathias Gesquiere, praktijklectoren aan de Karel de Grote Hogeschool, een hele reeks activerende werkvormen en gaat hij na hoe deze best ingezet worden in jouw specifieke lescontext. Mathias gaat hierbij geen enkele vraag of praktisch bezwaar uit de weg.

 

EVALUEREN VAN COMPETENTIES: PRAKTISCH EN OBJECTIEF

Spreker(s): Kris Mostrey

In deze workshop toont Kris Mostrey vanuit een praktisch voorbeeld hoe je tot een valide evaluatie van competenties kunt komen. Je krijgt tegelijkertijd tips aangereikt om op een gepaste manier over evaluatie met leerlingen te communiceren.  Kerngedachte hierbij is dat je van evaluatie een positief verhaal kunt maken door leerlingen te tonen wat ze al kunnen.

Terloops maak je ook kennis met een digitaal instrument voor evaluatie, de Competentiemeter, waarmee we onze visie op evaluatie vorm kunnen weergeven.

 

EHBP: EERSTE HULP BIJ PROJECTWERK

Spreker(s): An Conings en studenten lerarenopleiding pav Thomas More

Projectmatig werken: wat is dat eigenlijk? Levensecht onderwijs met een prominente plaats voor inbreng van je leerlingen, hoe doe je dat?

In deze workshop staan leerlingeninitiatief stimuleren, de talenten van je leerlingen in de verf zetten en 'samen leren' centraal. Aan de hand van concrete projecten laten An en haar studenten je kennismaken met de principes van projectmatig werken, het stapsgewijs opzetten van een project en hoe de leerlingen hier nauw bij te betrekken. Zowel proces- als productevaluatie worden in dit verhaal meegenomen.

 

HET ARCHIEF VOOR ONDERWIJS: DE KRACHT VAN EEN BEELDBANK

Spreker(s): Leen De Bruyn (VIAA)

Jongeren snapchatten, whatsappen en facebooken er op los. Beelden worden in toenemende mate hun voornaamste bron van informatie. Voor leerlingen is het leren via beelden een sterk motiverende factor. Als leerkracht kun je jouw lesinhouden laten aansluiten bij deze leefwereld door je lessen te verrijken met audiovisueel materiaal. Je kunt beelden aanwenden om de competenties van jongeren op het vlak van mediawijsheid en beeldgeletterdheid te verhogen en hen zo sterker in de maatschappij te zetten.

In deze workshop laten we je op actieve wijze kennismaken met de gratis website ‘Het Archief voor Onderwijs’, die leerkrachten op een eenvoudige manier toegang geeft tot een schat aan beeldmateriaal op maat van je klas.

Tip: Breng je eigen laptop of smartphone mee naar deze sessie.

 

NATUURWETENSCHAPPEN OP DE TABLET

Spreker(s): Celine Lowette

In deze workshop combineert Celine Lowette de uitdagende opdracht om natuurwetenschappen te integreren met het educatief gebruiken van iPads. Je neemt actief deel en  probeert de opdrachten zelf uit.

Het thema orgaandonatie werd door Celine  uitgewerkt met  de tool Classkick. Met die tool kunnen de leerlingen zelf kiezen op welke manier ze antwoorden indienen en  doe je aan  profieldifferentiatie.  Daarnaast heb je als leerkracht voortdurend zicht op het tempo en de kwaliteit van de antwoorden en weet je exact waar je het meest nodig bent om te begeleiden.

 

MOTIVEREND EVALUEREN

Spreker(s): Marijke Decavel

Je wilt wel een goedbedoeld motiverend gesprek met een jongere voeren over hoe je naar zijn/haar leervorderingen kijkt, maar de jongere hoort vooral kritiek en ervaart het gesprek als eenrichtingsverkeer. Dan lijkt werken aan verbondenheid, compententiebevordering en autonomie erg veraf…

Hoe benoem je wat je eigenlijke bedoeling van het gesprek is?  Op welke manier kan je weerstand overbruggen? Aan de hand van bruikbare technieken bij coachende gesprekken en met behulp van concrete tips over het geven van krachtige feedback zet pedagogisch begeleider Marijke Decavel je alvast een eind op weg.

 

INTERACTIEF LESGEVEN MET ICT IN PAV

Spreker(s): Johan Fouquaert

Kahoot en Plickers zijn ‘Student Response Systems’. Ze laten je toe educatieve oefeningen en lesmateriaal te ontwikkelen die je onmiddellijk in de klas kunt gebruiken. Ze bieden de mogelijkheid om ingediende antwoorden van  leerlingen onmiddellijk te tonen en te bespreken.

Pedagogisch begeleider Johan Fouquaert vergelijkt samen met jou de verschillende systemen en weegt voor- en nadelen van beide systeem tegen elkaar af.  Daarnaast gaat Johan aan de slag met twee digitale omgevingen, Padlet  - een online bord - en Name Picker – een soort bingosysteem.

Tip: Breng je eigen laptop of smartphone mee naar deze sessie.

 

INSPIRATIEMARKT

  • Uitgeverij Van In/Deboeck
  • Uitgeverij Averbode
  • Vives Hogeschool
  • Iedereen leest
  • Lessen in het Donker
  • Wim Geysen productions
  • De Aanstokerij
  • De Ambrassade/Jongerengids
  • Provincie Oost-Vlaanderen
  • Wikifin
  • Kdg Hogeschool
  • Beeldarchief voor Onderwijs