- Herstelgericht werken in een verbindend schoolklimaat: een afdoend antwoord op conflicten, schooluitval, radicalisering?
Superdiversiteit, moeilijke leerlingen, radicalisering…: allemaal uitdagingen voor een school die soms leiden tot conflicten. Waar sta je dan als directeur, als lid van het schoolteam? Hoe reageer je mét autoriteit? Hoe geef je nog steun?
Scholen krijgen tijdens dit professionaliseringsproject een positief antwoord. In een eerste luik maken schoolteams kennis met bestaand materiaal over verbindend schoolklimaat m.i.v. de her-stelgerichte principes. Men neemt samen met een pedagogisch begeleider het eigen schoolklimaat kritisch onder de loep en gaat na welke verbindende ingrediënten ontbreken. In een tweede luik traint een organisatie een 25-tal personeelsleden in proactieve cirkels en verbindende communicatie. Zo wordt het verbindende schoolklimaat zichtbaar tot op de klasvloer!
Meer info
- Praktijkgericht traject voor beginnende OKAN-leerkrachten
Meer info
- Verbindend Samenwerken Aan geïntegreerde Zorg, een hoopvol perspectief
V-eSperAnZa focust op de ondersteuning van scholen en de competentieontwikkeling van personeelsleden in het kader van het M-decreet.
Met schoolteams uit het basis- en secundair onderwijs gaan we een schooljaar lang op weg in de richting van de realisatie van twee strategische doelen:
- De basiscompetenties van leraren verbreden en verdiepen zodat teams inclusiever kunnen werken en in de diversiteit sterker tegemoet komen aan specifieke onderwijsbehoeften.
- Leraren(teams) ondersteunen in verbindend samenwerken aan competentieontwikkeling met het oog op de maximale ontplooiing van alle leerlingen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het bijzonder.
Elk lid van het schoolteam volgt een specifiek traject op maat van zijn noden.
Meer info?
- Samen sterker op de klasvloer: via co-teaching tegemoet komen aan specifieke onderwijsbehoeften
Meer info
- Zorgbeleid in functie van het M-decreet
Meer info
In het nascholingsproject Taalbeleid in het BuO verankeren schoolteams in een traject het doelgericht en cyclisch proces van hun taalbeleid. Eerst analyseert het kernteam de taalbehoeften van leerlingen, leraren en school. Zij formuleert concrete doelen in één van volgende thema’s van het nascholingstraject: functioneel taalvaardigheidsonderwijs, school-en instructietaal, taalgericht vakonderwijs en meertalige diversiteit. Vervolgens buigt een leergroep zich over inzicht, kaders, lesmateriaal en (interactieve) werkvormen voor de klaspraktijk. Finaal wordt het hele schoolteam vanuit de olievlekstrategie betrokken. We sluiten af met een netwerkdag voor deelnemende scholen. BuBaO en BuSO scholen(ASV én BGV) van alle types komen in aanmerking.
Meer info