Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW1: 'Een koffer vol redelijke aanpassingen en... een getuigschrift!'

Lien De Feyter en Greet Vanhove, pedagogisch begeleiders Dienst Lerenden Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Door het M-decreet worden scholen geconfronteerd met begrippen als redelijke aanpassingen, gemeenschappelijk curriculum en individueel aangepast curriculum. In deze werkwinkel klaren we deze terminologie uit, relateren ze met elkaar en brengen ze in verband met de finaliteit van het gewoon basisonderwijs. Het getuigschrift basisonderwijs toekennen. Hoe begin je eraan?’ Hoe maak je als school, na 9 à 10 jaar gewerkt te hebben met een leerling, de balans op? Wat is breed evalueren? Tot slot staan we stil bij de continuering van zorg naar het secundair onderwijs. We verwachten actieve deelname. 

WW3: 'Kennismaking met “situationeel leiderschap”. Of hoe Bart, Els, Rudy en Griet het aanpakken.' (herneming)

Frans De Boeck, ontwikkelingsgerichte coach

Persoonlijkheid, karakter, inlevingsvermogen, empathie, resultaat- en/of mensgericht, motivatie of demotivatie, … van onszelf en de medewerker(s) beïnvloeden het proces en de manier waarop veranderingen tot stand komen. 

In zijn algemeenheid stemt “Situationeel leiderschap (SL)” de stijl (niet de doelen) van leidinggeven af op de medewerker(s). SL kijkt met een andere bril naar de dagelijkse praktijk van leidinggeven. Het geeft de leidinggevende een inzicht, structuur om het eigen handelen te analyseren en aan te passen aan de situatie waarin de medewerker(s), de groep of school zich bevinden. Met deze bril wordt ook gekeken welke gedrag, communicatie, taal kunnen leiden toe een hogere motivatie en/of veranderingsbereidheid van de medewerker(s).

Tijdens deze inleidende sessie komen een aantal aspecten van SL komen aanbod zoals : begeleiden (leiden) via verwachtingen en/of doelstellingen, persoonlijke leiderschapsstijlen.

WW5: 'Apple-technologie en -applicaties integreren in de klaspraktijk.'

Joost Dendooven, medewerker ICT-atelier

Apple-technologie en bijhorende applicaties integreren in het klasgebeuren kan de leeromgeving dynamischer maken en verrijken, alsook de betrokkenheid bij heel wat leerlingen verhogen … ook voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.

Ook de technologiemarkt probeert leerkrachten en leerlingen hierin te ondersteunen … zo is de iPad-technologie hier een mooi voorbeeld van, met standaard heel wat hulpmiddelen voor kinderen met specifieke leerbehoeften ingebouwd, alsook bestaan er heel wat applicaties die leerlingen in hun leerproces kunnen ondersteunen of als “redelijke aanpassing” kunnen worden gebruikt …om door de bomen van dit alles het bos te zien, moet je beslist deze werkwinkel volgen.

WW15: 'ZILL en godsdienst in de kleuterschool'

Sophie Veulemans en Inse Vanrossom, inspecteurs-adviseur r.-k.godsdienst.

In deze werkwinkel kan je kennismaken met de wijze waarop godsdienst in het leerplanconcept werd opgenomen. Met concrete werkvormen kan je verkennen hoe je godsdienst geïntegreerd kan aanpakken. We proberen dit met concrete materialen uit.

WW16: 'Een koffer vol implementatietips op maat van ZILLige schoolleiders.'

Kris De Ruysscher, pedagogisch begeleider leergebied muzische vorming.

De implementatie van een nieuw leerplanconcept is gediend met een effectieve aanpak. Een hele uitdaging voor de schoolleider. Tijdens deze werkwinkel stelt projectleider Kris De Ruysscher de deelnemers een aantal specifieke oefeningen voor die de schoolleider met zijn schoolteam kan hanteren om het leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven! op een actieve en doeltreffende manier bij haar/zijn team te implementeren. De materialen en scenario’s worden concreet gehanteerd en geduid. Daarbij is er aandacht voor feedback bij de ervaringen en voor antwoord op vragen van de deelnemers. Wie deelneemt mag zich verwachten aan een actieve werkwinkel boordevol praktijkgerichte suggesties.

WW17: 'Een koffer vol ZILLige media'

Vital Nijst en Marcel Vanlommel, pedagogisch begeleiders media en ICT.

We zoeken samen een antwoord op volgende vragen:

  1. Wat is goed mediaonderwijs?
  2. Wat is goed ZILL-ig werken? Waar zet de ZILL-gedachte op in?

We verbinden deze vragen om te komen tot: hoe krijgt goed mediaonderwijs vorm in het nieuwe leerplanconcept?

We bekijken enkele sterke praktijkvoorbeelden. Werkvorm: ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.

WW18: 'Vijf werelden van verandering: omgaan met verandering in 5 kleuren.'

Annemie Jennes, stafmedewerker Dienst Lerenden Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze workshop ga je mee op reis naar vijf verschillende werelden van verandering. Tijdens deze tocht verwerf je inzicht in vijf concurrerende manieren om met verandering om te gaan. Deze workshop is gebaseerd op de kleurentheorie van professor Leon de Caluwé (NL). De kleurentheorie helpt om je organisatie in beweging te krijgen. Niet door middel van het aanreiken van een stappenplan of te volgen procedure, maar door het verwerven van inzicht in de manier waarop medewerkers van een organisatie op een verschillende manier naar verandering kijken en hoe men hiermee kan omgaan. Wil je mee op reis naar de vijf werelden van verandering? Bereid je dan voor aan de hand van de kleurentest die je vooraf toegestuurd krijgt. 

WW19: 'Pesten duurzaam aanpakken: KIVA als voorbeeld.'

Gie Deboutte, stafmedewerker Leefsleutels VZW

Pestgedrag voorkomen is en blijft voor elke school een belangrijke uitdaging. Het streven naar goede leerprestaties in een veilige en zorgzame leeromgeving geldt voor elke school.

Scholen ondernemen actie om pestgedrag te helpen terugdringen.  

Deze workshop zet de deelnemers op weg naar een doelgericht actieplan.  Vertrekkend vanuit de eigenheid van het Finse KiVa-programma, gaan alle deelnemers aan de slag met de ‘bouwstenenoefening’. Deze methodiek laat elke school toe haar eigen antipestbeleid te evalueren en een schooleigen actieplan te ontwerpen.

Sleutelelementen voor een geslaagde implementatie worden aangereikt en besproken. De workshop reikt voldoende inzichten en hulpmiddelen aan en stuurt aan op een feitelijk vervolg in de eigen school.

WW20: 'De directeur als coach'

Herman Frooninckx, directeur op rust van ColomaPlus en communicatiedeskundige.

Wie met groepen omgaat, beseft al snel dat het om een dynamisch gegeven gaat. Zoals de leraar dat weet in zijn  klassen: de ene eerder tegendraads, de andere echt coöperatief. Dat ervaart elke  directeur met zijn medewerkers.  Hier ontstaat  een zootje ongeregeld, ginds lijkt het een dreamteam. Daartussen zit zowat het hele lerarenkorps, met heel veel schakeringen.  De directeur die  de vaardigheid ontwikkelt om de “state of mind”, de maturiteit van een groep te kunnen lezen, en het gedrag kan duiden,  maakt kans –mits goed leiderschap- om die groep te coachen naar groei en meer performantie. Interactie is het kernwoord.

Om groepen te leiden is inzicht in groepsdynamische processen een groot pluspunt. Daarvoor doen we nog eens beroep op de inzichten van Tuckman en van de transactionele analyse.

Tegelijk ontdekken we dat interpersoonlijke vaardigheden altijd nauw samengaan  met intrapersoonlijke vaardigheden. Anders gezegd: je eigen dynamieken kunnen lezen en aansturen is een voorwaarde om dat met individuen/groepen rondom  je te kunnen doen. De directeur ontmoet anderen, als hij zichzelf heeft ontmoet.

De workshop is interactief (en veilig!).

WW21: 'Wat werkt in binnenklasdifferentiatie?'

Henk De Reviere, pedagogisch begeleider regio Gent

Deze werkwinkel is een vervolg op de werkwinkel “Elke leerling kampioen? Wat werkt in de klas?” Een voorkennis van de 49 technieken van Doug Lemov is een meerwaarde om te volgen.

 Een ordelijke, gestructureerde leeromgeving is een voorwaarde voor leren en differentiëren. Leerkrachten die lesgeven in een klas met 20 tot 30 kinderen worden dagelijks geconfronteerd met het nut van structuur, orde en rust in de klas. Is de klas op “orde”, dan pas ontstaat er ruimte voor bv. differentiatie. M.a.w. als er geen goed klasmanagement is dan komt een leerkracht niet tot differentiëren. Voor een goed klasmanagement moet de leerkracht beschikken over een gereedschapskist met technieken. M.a.w. de leerkracht moet fijne kneepjes onder de knie hebben om op een goede manier les te kunnen geven.

 We praten in het onderwijs vaak over het omgaan met verschillen. Het belangrijkste verschil tussen leerlingen is de tijd die ze nodig hebben om het lesdoel te bereiken. Sommige leerlingen hebben meer instructie, begeleide inoefening en voorbeelden nodig om zich de stof eigen te maken. Daarom maken we kennis met het EDI – model (= Expliciete Directe Instructie) en enkele technieken die in iedere fase van dit organisatiemodel ingezet kunnen worden.

WW22: 'Better learning in diversity-at work in the classroom, school and community.' AFGELAST!!

Helen Bruckdorfer and Susan Bush (Torriano School London)

Torriano Primary School is an inner London primary school with 450 children on roll. We are a happy, ambitious and inclusive school reflecting the rich diversity of families in our area. The children’s heritage is valued and celebrated through an innovative curriculum, underpinned by both global citizenship and a commitment to the performing and visual arts.

The session will share how the school has achieved ‘better learning’ in the context of a very diverse school intake. This will be illustrated through case studies of practical examples and through the processes, which have evolved to ensure disciplined innovation in curriculum, assessment and pedagogy. This will include an approach to teaching young children about the Sustainable Goals for Development and how this impacts on the school community and beyond.

We will discuss the impact of a system of professional development (Joint Practice Development) which is research informed and involves collaborative enquiry founded in classroom practice. We will look at our rigorous system for school self-evaluation, which involves the whole school community.  

WW23: 'Werk maken van STEM'

Hilde Hendrickx, pedagogisch begeleider regio Antwerpen

Het stemactieplan van de overheid wil scholen aanzetten om meer werk te maken van STEM (wetenschap, techniek, engineering en wiskunde). In deze werkwinkel onderzoek je wat STEM precies inhoudt en hoe STEM een plaats krijgt binnen het huidige leerplan WO én het nieuwe leerplanconcept ZIN in Leren, Zin in Leven! Je krijgt handreikingen om binnen je school via diverse invalshoeken werk te maken van krachtig STEM-onderwijs.

WW24: 'De speelplaats van de toekomst'.

Jo Ampe, landschapsarchitect en zaakvoerder van SpeelsR

Hoe de school, in het bijzonder de schoolspeelplaats  omvormen tot een ‘uitdagende-creatieve-sportieve-speelse-groene’ oase van ‘ontspanning’ met een maximum aan spelaanleidingen binnen budget en binnen de context van de vigerende normen EN 1176-1177.

Hoe tot creatieve oplossingen komen die leiden tot een optimale  herinrichting van je schoolspeelplaats

WW25: 'Het nieuw leerplanconcept brengt alles in beweging!'

Professor Peter Iserbyt (KULeuven) en Karen Nackom, pedagogisch begeleider bewegingsopvoeding.

Het nieuwe leerplanconcept Zin in leren, zin in Leven! visualiseert duidelijk de gedeelde verantwoordelijkheid bij de ontwikkeling van actieve levensstijl van haar leerlingen. Dit is een goede zaak want hiermee erkent het het belang van fitte, gezonde en veilige activiteiten al vanaf jonge leeftijd. 

In deze werkwinkel bieden we je “evidence based” inzichten aan die richting geven aan de uitbouw van een bewegingsgezinde basisschool. Op volgende vragen mag je een antwoord verwachten:

Welke doelen brengen leerlingen tot een gezonde en fysiek actieve levensstijl?

Waar werden deze doelen ondergebracht in het ordeningskader van ZILL?
Wat is het ideale profiel van de titularis die lichamelijke opvoeding onderwijst?

Kan je in een sollicitatie te weten komen of je kandidaat zich wil inzetten voor jouw bewegingsgezinde basisschool?

Welke acties neem je als directie om een duurzaam kwalitatief bewegingsbeleid door te voeren?

 Aansluitend op dit informatieve luik bieden we een aantal oefeningen en interactieve momenten. We voorzien ook wat tijd om in te gaan op jouw vragen. 

WW27: 'Een koffer vol ZILLveren ouders!'

Anne Verhoeven, teamverantwoordelijke basisonderwijs Dienst Curriculum en Vorming, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Als schoolteam sta je niet alleen en wil je maar al te graag goed communiceren met ouders. Hoe pak je dit op een zill-volle manier aan?

In deze werkwinkel gaan we eerst aan de slag met een concrete werkvorm om ouders vertrouwd te maken met de visie vanuit Zin in leren! Zin in leven! en zoeken we nadien actief naar variaties, uitbreidingen en andere mogelijkheden om de communicatie met ouders te ver-zill-veren. Zelf actief participeren en aansluitend ideeën delen verrijkt deze werkwinkel.