Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW9: 'Van OWP naar ZILL!'

Soraya Fret, pedagogisch begeleider kleuteronderwijs.

Zin in leren! Zin in leven! is het nieuwe leerplanconcept voor de hele basisschool. Maar wat betekent de komst van dit concept voor het opvoeden en onderwijzen van onze jongste leerlingen? Voor het Ontwikkelingsplan? Voor de werking van de kleuterschool? Welke uitdagingen en kansen biedt het?

We duiken in de koffer van goed kleuteronderwijs en bekijken op welke manier de krachtige elementen hiervan plaats krijgen in het nieuwe decor.

Wie deelneemt krijgt informatie over de laatste ontwikkelingen maar zal ook - met zijn kleuterbril op - het nieuwe leerplanconcept actief verkennen. 

WW19: 'Pesten duurzaam aanpakken: KIVA als voorbeeld.'

Gie Deboutte, stafmedewerker Leefsleutels VZW

Pestgedrag voorkomen is en blijft voor elke school een belangrijke uitdaging. Het streven naar goede leerprestaties in een veilige en zorgzame leeromgeving geldt voor elke school.

Scholen ondernemen actie om pestgedrag te helpen terugdringen.  Deze workshop zet de deelnemers op weg naar een doelgericht actieplan.  Vertrekkend vanuit de eigenheid van het Finse KiVa-programma, gaan alle deelnemers aan de slag met de ‘bouwstenenoefening’. Deze methodiek laat elke school toe haar eigen antipestbeleid te evalueren en een schooleigen actieplan te ontwerpen.

Sleutelelementen voor een geslaagde implementatie worden aangereikt en besproken. De workshop reikt voldoende inzichten en hulpmiddelen aan en stuurt aan op een feitelijk vervolg in de eigen school.

WW21: 'Wat werkt in binnenklasdifferentiatie?'

Henk De Reviere, pedagogisch begeleider regio Gent

Deze werkwinkel is een vervolg op de werkwinkel “Elke leerling kampioen? Wat werkt in de klas?” Een voorkennis van de 49 technieken van Doug Lemov is een meerwaarde om te volgen.

 

Een ordelijke, gestructureerde leeromgeving is een voorwaarde voor leren en differentiëren. Leerkrachten die lesgeven in een klas met 20 tot 30 kinderen worden dagelijks geconfronteerd met het nut van structuur, orde en rust in de klas. Is de klas op “orde”, dan pas ontstaat er ruimte voor bv. differentiatie. M.a.w. als er geen goed klasmanagement is dan komt een leerkracht niet tot differentiëren. Voor een goed klasmanagement moet de leerkracht beschikken over een gereedschapskist met technieken. M.a.w. de leerkracht moet fijne kneepjes onder de knie hebben om op een goede manier les te kunnen geven.

 

We praten in het onderwijs vaak over het omgaan met verschillen. Het belangrijkste verschil tussen leerlingen is de tijd die ze nodig hebben om het lesdoel te bereiken. Sommige leerlingen hebben meer instructie, begeleide inoefening en voorbeelden nodig om zich de stof eigen te maken. Daarom maken we kennis met het EDI – model (= Expliciete Directe Instructie) en enkele technieken die in iedere fase van dit organisatiemodel ingezet kunnen worden.

WW24: 'De speelplaats van de toekomst'

Jo Ampe, landschapsarchitect en zaakvoerder van SpeelsR

Hoe de school, in het bijzonder de schoolspeelplaats  omvormen tot een ‘uitdagende-creatieve-sportieve-speelse-groene’ oase van ‘ontspanning’ met een maximum aan spelaanleidingen binnen budget en binnen de context van de vigerende normen EN 1176-1177.

Hoe tot creatieve oplossingen komen die leiden tot een optimale  herinrichting van je schoolspeelplaats?

WW26: 'Stiltemomenten op school'.

Inse Vanrossom, inspecteur-adviseur r.-k.godsdienst

Deze werkwinkel geeft je de mogelijkheid om inzicht te krijgen in hoe je de weg van de stilte kan gaan met de kinderen. Er worden concrete, praktische voorbeelden en tips gegeven voor het introduceren van stiltemomenten, stiltespelletjes, meditatie en gebed.

Kinderen zijn vandaag steeds meer gericht op de buitenkant van zichzelf, in deze werkwinkel gaan we kijken hoe we tegemoet kunnen komen aan het cultiveren van een binnencultuur waarin ieder voor zichzelf de verantwoordelijkheid neemt om even de tijd te nemen...en van de stilte te genieten.

WW28: 'Een koffer vol ZILL!, maar waar gaat de reis naartoe?'

Kris De Ruysscher, pedagogisch begeleider leergebied muzische vorming.

De komst van Zin in leren! Zin in leven! zet heel wat scholen aan het denken over het toekomstig gezicht van hun onderwijs: waar willen we naartoe? Hoe zullen we in de toekomst onze klasgroepen organiseren? Hoe toekomstgericht is een aanpak vanuit leergebieden, vanuit projectwerk? Wat mogen we verwachten van didactische methodes? Hoe wenselijk zijn die? Hoe evolueren we van een klassikale naar een gedifferentieerde aanpak? Welke is de rol van de individuele leerkracht, van het team?  Wat mogen we verwachten van de schaalvergroting: wat is wenselijk, wat niet? …

Tijdens deze discussiesessie werken de deelnemers in kleine en grote gemodereerde gesprekskringen. De werkvormen die gehanteerd worden zijn inspirerend voor de onderwijspraktijk van de schoolleider en bruikbaar bij het eigen schoolteam.

WW29: 'Kunnen en willen, motivatie en engagement... Uitdagingen van elke dag. Inleiding situationeel leiderschap versus ontwikkelingsfasen.'(nieuw)

Frans De Boeck, ontwikkelingsgerichte coach

Bij een mens- en taakgericht leiderschap is het van belang vast te stellen welke talenten, vaardigheden en attitudes medewerkers bezitten om hun opdracht waar te maken. De wil om en de manier waarop deze vaardigheden gehanteerd worden kunnen tijdens de samenwerking nog al eens wisselen. Situationeel leiderschap herkent de wijze waarop deze in hoge of geringe mate gehanteerd worden.  Situationeel leiderschap weet dit op een adequate manier te begeleiden en zorgt ervoor dat ze op een geëngageerde en gemotiveerde  manier ingezet worden.

WW30: 'Preventief omgaan met probleemgedrag in de klas/school.'

Albert Janssens, CeSMOO

Steeds meer scholen krijgen te maken met kinderen die probleemgedrag stellen en zoeken antwoorden om hiermee beter te kunnen omgaan.
Een eerste vraag die moet leiden naar een goede oplossing is waarom kinderen dit gedrag stellen. Gaat het echt om probleemgedrag of eerder om ‘onaangepast schoolgedrag’? In een eerste deel van de werkwinkel staan we stil bij deze vraag.

In een tweede deel wordt ingegaan op de vijf pijlers van G. Patterson. Zij zijn de handvatten die leiden naar een preventieve aanpak en zorgen voor duidelijkheid en warmte in de omgang met de kinderen.

Tot slot leren we vanuit de preventiepiramide van J. Deklerck kijken naar onze eigen school en zoeken we de verbinding met Patterson’s pijlers.

Het doel van de werkwinkel is de deelnemers concreet bruikbaar materiaal aan te reiken om een schoolanalyse te kunnen maken m.b.t. de wijze waarop de school preventief omgaat met kinderen die moeilijk gedrag stellen.

 WW31: 'Een koffer vol ZILLige taal'

Fien Loman, pedagogisch begeleider leergebied taal.

We zoeken samen een antwoord op volgende vragen:

  1. Wat is goed taalonderwijs?
  2. Wat is goed ZILL-ig werken? Waar klemtonen legt Zin in leren! Zin in leven!?

We verbinden deze vragen om te komen tot: hoe krijgt goed taalonderwijs vorm in het nieuwe leerplanconcept?

 We bekijken enkele sterke praktijkvoorbeelden, maken ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.

WW32: 'Ik was 10 in 2015'

Bert Smits, sociaal pedagoog, auteur 'Leren uit de toekomst', lid van Schoolmakers vzw en Mysterie van Onderwijs vzw.

WAAR ZULLEN JE KINDEREN LATER WONEN?
ZAL ER NOG WERK ZIJN VOOR HEN?
ZAL JE KIND OOIT EEN PARTNER VINDEN?
ZAL HET EIGENLIJK WEL GELUKKIG ZIJN?

WAT MOETEN ONZE KINDEREN LEREN?

Vroeger ging het zo: mensen kregen kinderen, voedden hen op zoals dat bij henzelf was gebeurd, en konden erop rekenen dat die kinderen het beter zouden hebben dan zij. Die gedachte is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend. Onze jobs zullen overgenomen worden door robots. Er is steeds minder plaats om te leven. Vluchtelingenstromen en oorlogen zijn dagelijkse kost. Moeten we onze verwachtingen dan bijstellen?

Ik was 10 in 2015 beschrijft tendensen die een invloed zullen hebben op de levens van kinderen en jongeren. Daarbij doet het niet aan glazenbolvoorspellingen, maar toont het aan waar we staan en waar het met de wereld nu echt naartoe gaat. In zijn interactieve lezing formuleert Bert Smits een duidelijk en optimistisch antwoord op de vragen van ongeruste ouders, opvoeders en leraren.

 Hij focust daarbij op wat kinderen en jongeren nodig hebben om voorbereid te zijn op de toekomst en op welke manier het onderwijs daarop kan inspelen. 

WW33: 'Een koffer vol ZILLige w.o.'

Els De Smet en Sanne Ramaekers, pedagogisch begeleiders leergebied w.o.

We zoeken samen een antwoord op volgende vragen:

  1. Wat is goed WO-onderwijs?
  2. Wat is goed ZILL-ig werken? Welke klemtonen legt Zin in leren! Zin in leven!?

 We verbinden deze vragen om te komen tot: hoe krijgt goed WO-onderwijs vorm in het nieuwe leerplanconcept?

 We bekijken enkele sterke praktijkvoorbeelden, maken ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.

 Mee te brengen door de deelnemers: 1 leermiddel dat nu in de school gebruikt wordt voor WO (een les uit een handleiding, een thema door een leerkracht uitgewerkt, een educatief spel, een schoolproject, een hoekenwerkfiche …)

WW34: 'Een eigentijds opvoedingsproject.'

Helena Vanden Bergh, pedagogisch begeleider identiteitsontwikkeling

Hoe goed kent je schoolteam zijn eigen opvoedingsproject? Wil je samen met je team ‘het schooleigen opvoedingsproject’ opnieuw vorm geven? …

In deze werkwinkel kan je kennis maken met enkele interactieve werkvormen. A.d.h.v. voorbeelden van collega’s kan je ontdekken hoe zo’n ‘eigentijds opvoedingsproject’ eruit kan zien. De opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen (OKB) zijn onze basis om te werken aan het schoolbeleid, de kwaliteit van je onderwijs, de samenhang in het schoolleven.

Op welke manier kan het ZILL-verhaal hierin te vinden zijn?

We bewandelen een  weg van reflectie en dialoog, kansen tot groei in verbondenheid voor een team.

WW35: 'SOS... diversiteit op school'

Rachida Aghallaj, vzw Prisma

"Help! Enkele leerlingen in onze school willen niet mee op meerdaagse schoolreizen... Sommige meisjes willen niet deelnemen aan de zwemlessen... Wat met ouders die we niet of moeilijk kunnen bereiken?"

Dit zijn maar een paar voorbeelden van concrete vragen en bekommernissen waarmee de scholen te maken hebben.

Steeds meer leerlingen in Vlaanderen hebben een anderstalige, anders-culturele en/of andere sociaaleconomische achtergrond. De omgang met deze diversiteit op de schoolbanken is niet vanzelfsprekend. Het is als praktijkprofessional onmogelijk om kennis te hebben van, en rekening te houden met álle gevoeligheden die deze diversiteit impliceert. Toch zijn er mogelijkheden om de diversiteit aan te wenden als troef in het leerproces.

In onze workshop willen we graag toelichten hoe we samen kunnen werken aan een positieve en constructieve communicatie tussen alle betrokken partijen en dit aan de hand van een voorproefje van onze leertrajecten.

In die leertrajecten, focussen we in dialoog met praktijkprofessionals, precies op de mogelijkheden om de diversiteit te benutten in onderwijs in plaats van te beteugelen.