Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW1: 'Een koffer vol redelijke aanpassingen en... een getuigschrift!'

Lien De Feyter en Greet Vanhove, pedagogisch begeleiders Dienst Lerenden Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Door het M-decreet worden scholen geconfronteerd met begrippen als redelijke aanpassingen, gemeenschappelijk curriculum en individueel aangepast curriculum. In deze werkwinkel klaren we deze terminologie uit, relateren ze met elkaar en brengen ze in verband met de finaliteit van het gewoon basisonderwijs. Het getuigschrift basisonderwijs toekennen. Hoe begin je eraan?’ Hoe maak je als school, na 9 à 10 jaar gewerkt te hebben met een leerling, de balans op? Wat is breed evalueren? Tot slot staan we stil bij de continuering van zorg naar het secundair onderwijs.

We verwachten actieve deelname. 

WW2: 'Co en co samen voor de klas: een meerwaarde?' (herneming)

Annemie Jennes, stafmedewerker Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

In de media horen we meer en meer positieve geluiden over co-teaching: twee leerkrachten samen voor de klas. Maar wat houdt dit concreet in? Hoe doe je dat: met twee voor een klas staan? In deze werkgroep bespreken we verschillende modellen van co-teaching en staan we stil bij noodzakelijke randvoorwaarden, succesfactoren en valkuilen. Ook delen we ervaringen van het pre-waarborgproject waarin voor een “inclusieve vorm” van co-teaching werd gekozen: een leerkracht van het gewoon basisonderwijs en een leerkracht of paramedicus van het buitengewoon basisonderwijs waren samen verantwoordelijk voor een klasgroep. Ook benieuwd wat er in de koffer van Co & Co zit?

WW3: 'Kennismaking met “situationeel leiderschap”. Of hoe Bart, Els, Rudy en Griet het aanpakken.' (herneming)

Frans De Boeck, ontwikkelingsgerichte coach

Persoonlijkheid, karakter, inlevingsvermogen, empathie, resultaat- en/of mensgericht, motivatie of demotivatie, … van onszelf en de medewerker(s) beïnvloeden het proces en de manier waarop veranderingen tot stand komen. 

In zijn algemeenheid stemt “Situationeel leiderschap (SL)” de stijl (niet de doelen) van leidinggeven af op de medewerker(s). SL kijkt met een andere bril naar de dagelijkse praktijk van leidinggeven. Het geeft de leidinggevende een inzicht, structuur om het eigen handelen te analyseren en aan te passen aan de situatie waarin de medewerker(s), de groep of school zich bevinden. Met deze bril wordt ook gekeken welke gedrag, communicatie, taal kunnen leiden toe een hogere motivatie en/of veranderingsbereidheid van de medewerker(s).

Tijdens deze inleidende sessie komen een aantal aspecten van SL komen aanbod zoals : begeleiden (leiden) via verwachtingen en/of doelstellingen, persoonlijke leiderschapsstijlen.

WW4: 'Zin in ondernemen, zelfsturing en probleemoplossend denken'.

Jan Van de Wiele, vormingsmedewerker CEGO - KULeuven en Lector onderwijskunde KdG hogeschool Antwerpen

Geloven in de groeikracht van elk kind! Ontdek hoe je kinderen nog meer verantwoordelijkheid en autonomie kan geven, hen kan begeleiden naar zelfsturing, het nemen van beslissingen, het maken van eigen keuzes en het stimuleren van ondernemingszin.

De leerkracht als begeleider en ondersteuner van het denkproces. Dit leerproces start reeds vanaf de instapklas en zet zich door tot het einde van de lagere school. In deze vorming bespreken we de verschillende stappen en gaan we zover dat kinderen kansen krijgen om hun eigen groeiproces mee vorm te geven. De leerkracht maakt hier écht het verschil!

WW5: 'Apple-technologie en -applicaties integreren in de klaspraktijk'

Joost Dendooven, medewerker ICT-atelier.

Apple-technologie en bijhorende applicaties integreren in het klasgebeuren kan de leeromgeving dynamischer maken en verrijken, alsook de betrokkenheid bij heel wat leerlingen verhogen … ook voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.

Ook de technologiemarkt probeert leerkrachten en leerlingen hierin te ondersteunen … zo is de iPad-technologie hier een mooi voorbeeld van, met standaard heel wat hulpmiddelen voor kinderen met specifieke leerbehoeften ingebouwd, alsook bestaan er heel wat applicaties die leerlingen in hun leerproces kunnen ondersteunen of als “redelijke aanpassing” kunnen worden gebruikt …om door de bomen van dit alles het bos te zien, moet je beslist deze werkwinkel volgen.

WW6: 'Vernieuwing laten landen in mijn school' (ZILL)

Luc Bastiaensen, lector Katholieke Hogeschool Limburg

Zill, da’s een koffer vol ideeën die we samen aan de grond moeten krijgen... Hoe begin ik daaraan in mijn school?


De bedoeling is om tijdens deze werkwinkel de landingsbaan te verkennen.
Waar zie je in jouw school mooie landingsstroken (sterktes en kansen) en waar zitten de hobbels (zwaktes en bedreigingen)? En wat heb je daar mogelijk mee te doen (of vooral NIET) om een mooie landing voor te bereiden? Wat is er in jouw school nodig? Tijdens deze werkwinkel ga je zelf aan de slag.

Je krijgt tijd en een structuur om kritisch naar jouw school te kijken, om reliëf aan te brengen, om dit te delen met anderen, om samen met anderen op zoek te gaan naar een voor jouw school realistische en haalbare aanpak, om die met mekaar te plannen en kritisch te bevragen ...

Misschien is de wijze waarop deze sessie is opgebouwd ook inspirerend voor een mogelijke aanpak bij jouw op school. Het uitgangspunt is samen aan de slag gaan vanuit ieders subjectieve benadering en dit proces begeleiden en structureren.

Mogelijke hulpmiddelen die we zullen gebruiken : fototaal, SWOT, PDCA- en IMWR-cyclus, werken met een ‘burning issue’, van 100% idee naar 15% actie, …

WW7: 'Een koffer vol ZILL-ige wiskunde'

Sabine Jacobs, pedagogisch begeleider leergebied wiskunde

In deze werkwinkel gaan we na wat goed wiskundeonderwijs betekent binnen het leerplanconcept Zin in Leren, Zin in Leven. We zoomen in op enkele nieuwe accenten en via praktijkvoorbeelden onderzoeken de deelnemers hoe de ontwikkeling van logisch en wiskundig denken kan worden gestimuleerd.

WW8: 'Inclusief onderwijs: niet of maar hoe?'

Inge Ranschaert, coördinator competentiebegeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Omgaan met diversiteit in het Vlaams onderwijs is een dagelijkse realiteit. Het M-decreet vraagt dan ook niets nieuws, trekt alleen de elastiek nog breder open. Hoe realiseren we een school voor alle leerlingen, hoe gaan we om met ‘brede’ diversiteit ?

We vertrekken van het waarom van inclusie, kijken naar de uitdagingen waar het M-decreet ons voor plaatst en staan stil bij het sleutelbegrip redelijke aanpassingen.  

WW10: 'Een koffer vol ZILL-ige Franse taal' AFGELAST!!

Greet Van Mello en Mia Vanden Waeyenbergh, pedagogisch begeleiders leergebied Frans

We zoeken samen een antwoord op volgende vragen:

  1. Wat is goed taalonderwijs Frans binnen het leerplanconcept Zin in Leren! Zin in Leven!?
  2. Wat is goed ZILL-ig werken?

We verbinden deze vragen om te komen tot: hoe krijgt goed taalonderwijs Frans vorm in het nieuwe leerplanconcept?

We bekijken enkele sterke praktijkvoorbeelden, maken ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.

WW11: 'Laat je raken door een Bijbels wonderverhaal' AFGELAST!!

Agnes Vonckx, inspecteur-adviseur r.-k. godsdienst

We gaan al explorerend zelf beleven wat kleuters mogelijks allemaal met een Bijbelverhaal kunnen doen. Omgekeerd zullen we ook experimenteren met wat een Bijbelverhaal met een kleuter/mens kan doen. We kiezen hierbij bewust voor een wonderverhaal. Gaandeweg zullen we hopelijk ervaren dat een wonderverhaal niet iets is om bang voor te zijn. Voorbij de magie proberen we het diepmenselijke naast het mysterie op het spoor te komen in verschillende hoeken van de kleuterklas.

WW12: 'Verbindende en geweldloze communicatie' (herneming)

Hedwig Berghmans, inspecteur-adviseur-coördinator r.-k.-godsdienst

In deze werkwinkel krijgen de deelnemers een koffer vol tips om op een verbindende wijze te communiceren met elkaar. De methode is gebaseerd op het model “Geweldloze Communicatie” van Marshall Rosenberg dat wereldwijd succesvol gebruikt wordt in de bedrijfswereld, de politieke wereld, de sociale sector,... Ook in schoolverband zorgt deze methode voor een aanzienlijke verbetering van onderlinge relaties tussen alle betrokkenen. Verbindende Communicatie wordt tevens succesvol gebruikt bij het hanteren van conflicten.

Het verhoogt de betrokkenheid en het welbevinden van alle participanten. Verschillende scholen werken reeds met deze methode die een oplossing biedt voor heel wat ongenoegen, pestgedrag, conflictsituaties, burn-out, enz.

WW13: 'ZILL en godsdienst binnen de lagere school' AFGELAST!!

Sophie Veulemans, inspecteur-adviseur r.-k.-godsdienst

In deze werkwinkel kan je kennismaken met de wijze waarop het vak godsdienst in het leerplanconcept werd opgenomen. Met  concrete werkvormen kan je verkennen hoe je godsdienst geïntegreerd kan aanpakken. We proberen dit met concrete materialen uit.

WW14: 'Hier wacht ik op mijn baasje?!'

Iris Philips en Katleen Koopman, taalbegeleiders

Steeds meer kinderen spreken thuis een andere taal dan het Nederlands. Hoe kunnen we positief omgaan met meertaligheid op school? Welke kansen biedt meertaligheid op de speelplaats, in de klas en in contact met ouders? Op deze vragen wordt dieper ingegaan in deze workshop. De deelnemers krijgen de kans te reflecteren op hun huidige aanpak op school.