Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Aanbod workshops sessie 2 deel 1
donderdag 10 november 2016 van 09:00 tot 10:30
1.1 Op stap naar een verbindend klimaat op school en in de klas
Spreker: Maria Beerten

Niemand hoeft nog overtuigd te worden dat een sterk leerproces maar plaatsvindt bij een sterke verbinding in de groep, tussen leraren, leraren en leerlingen en ouders.

Mooie woorden en sterke doelstelling, maar hoe uit zich de focus op sterke relaties? Hoe realiseerbaar bij leerlingen die het leven van leraar en directie zuur maken, van klagende en veeleisende ouders?

De gevoerde communicatie op school, de aankleding van klaslokalen en gangen, het onthaal en transparantie van het gevoerde beleid, …. Zal die verbinding uitstralen. Het vraagt van sommige scholen toch een nieuw denkkader: van leerstofgericht naar kind (jongere)gericht.

‘Tijd’ inzetten om ‘duurzame’ relaties op te bouwen, te versterken en te herstellen. Dit is de keuze van een verbindend schoolbeleid en haar medewerkers, een bewuste keuze voor een duurzaam doel waar ook rekening gehouden wordt met de fundamentele menselijke waarden zoals verantwoordelijkheid, respect,  autonomie en zorgzaamheid.

In vredestijd (actief en empathisch) leren luisteren via pro actieve cirkels, bij grensoverschrijdend gedrag en conflicten de impact van het gedrag op anderen kunnen inschatten en de verbinding herstellen!

1.2 Samen werken, leren, leven in aso, bso tso
Spreker: Bruno Leys, Carl De Brabanter, Kim Coppens

Deze sessie bestaat uit twee praktijkvoorbeelden:

Via samenwerking een (letterlijk) hoger doel nastreven. Bruno Leys, KSDiest

Wegens een gebrek aan technisch opgeleide afgestudeerden promoot de Vlaamse regering STEM in het onderwijs. Bovendien houdt de toekomstige hervorming van het onderwijs het afschaffen - of alvast het vervagen -  van de grenzen tussen de onderwijsvormen ASO, TSO, BSO in.

In dit kader werd binnen katholieke scholen Diest (KSD) een project georganiseerd.

Het gaat om een wetenschappelijk-technisch- praktisch project, waarbij de leerlingen een schaalmodel van een bouwkraan moeten bouwen. Het uitgangspunt is het vak fysica binnen de richting Wetenschappen-wiskunde.  Tijdens het uitvoeren van het project kunnen deze leerlingen beroep doen op een groep van experten uit de richtingen Industriële wetenschappen voor de mechanische aspecten; Mechanische vormgevingstechnieken en Lassen voor de realisatie. Deze experten geven advies en helpen waar nodig.

JobXL: Samen werken, leren, leven, …

We zullen ons project toelichten en dieper ingaan op alle aspecten van het samen ‘school maken’.

Samen van het onbekende naar het bekende, van onzekerheid naar zekerheid, van euforie naar dieptepunt en terug naar euforie, van ik naar wij, …

1.3 De Talentenkaart als methodiek om sociaal leren binnen het team te stimuleren
Spreker: Leen Pil

De Talentenkaart geeft in één beeld de talenten binnen het team weer.

Doel: uitwisseling van hulp, informatie en feedback (= sociaal leren) tussen collega’s stimuleren.

Als duidelijk is welke specifieke talenten een collega heeft dan zal deze collega sneller en efficiënter kunnen aangesproken worden.

 ‘Talenten’ op het vlak van persoonlijke kwaliteiten, expertise, competenties op klas- en schoolniveau kunnen op deze manier sterker benut worden. Als leraren (meer) over de eigen klasmuren kijken, wordt ingezet op sociaal leren.

Een sterk collegiaal netwerk waarbij sociaal leren centraal staat, is een onderbouwde aanpak waarbij levenslang leren in een steeds veranderende werkcontext geoptimaliseerd wordt. Kortom: de school als lerende gemeenschap!

Interactieve workshop waarin de deelnemers na een theoretisch kader zelf aan de slag gaan. 

1.4 en 2.4 Omgaan met groepsdynamieken vanuit een middenkader positie
Spreker: Karel Binon

Ben ik collega of leidingevende, hoe zie ik mijzelf, hoe zien teamleden mij, hoe ziet de directie mij als medewerker of ondergeschikte.

Hoe ga ik om met al die verwachtingen en mijn positie in de verschillende groepen waar ik verschillende posities inneem?

Inzicht in individuele, groeps- en organisatiedynamieken helpt me om te kijken naar mijn functioneren en kan de effectiviteit van mijn interventies vergroten.

We gaan in de sessie weg en weer tussen jullie praktijkervaringen en relevante kaders. 

Deze sessie duurt de hele voormiddag. Wie dit kiest, duid dus twee keer deze sessie aan!

1.5 Effectief en efficiënt vergaderen: mission (im)possible?
Spreker: Viviane Jehin, Annick Keunen

We besteden veel tijd aan overleg. Daarom is het belangrijk om doelgericht en efficiënt te overleggen. Interactieve vergadervormen kunnen hierbij helpen.

Tijdens deze sessie krijg je de kans om enkele interactieve werkvormen kritisch te ervaren. We nemen de tijd om deze ervaringen te bespreken en na te gaan welke kansen je ziet om ze in je eigen school uit te proberen.

Volgende werkvormen/methodieken komen aan bod:

  • de hoeden van De Bono
  • de placemat strategie
  • stickeren
  • het teambord
  • padlet
  • mentimeter
  • geef één, krijg één

Opmerking: basisvoorwaarden om goed te vergaderen zijn niet de focus van deze workshop maar komen wel zijdelings aan bod. 

1.6 Twee fietsers op één fiets … een tandem!?
Spreker: Alain Noëz, Goedele Vergauwen

Het onderwijs van vandaag en morgen verlangt van leraren een breed onderwijszorgaanbod. Leraren moeten binnen de eigen klas aan een diverser publiek van leerlingen lesgeven. We stellen ons meer en meer de vraag of deze opdracht nog haalbaar is in een één-één situatie (één leerkracht voor de klas) … Moeten we niet evolueren naar meer samenwerking op de klasvloer?
Maar wat betekent dit, is dit haalbaar in ons onderwijsmodel, zijn onze leraren hier klaar voor?

In deze sessie verkennen en verduidelijken we de verschillende vormen van samenwerking (co-teaching). We ontdekken en benoemen mogelijke voor- en nadelen om van daaruit de praktische uitwerking onder de loep te nemen.

We voorzien tijd voor het uitwisselen van ervaringen en hebben aandacht voor de toepasbaarheid in de eigen school.

 

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 10 november 2016 van 11:00 tot 12:30
2.1 Op stap naar een verbindend klimaat op school en in de klas
Spreker: Maria Beerten

Inhoud zie 1.1 

2.2 Samen werken, leren, leven in aso, bso tso
Spreker: Bruno Leys, Carl De Brabanter, Kim Coppens

Inhoud zie 1.2 

2.3 De Talentenkaart als methodiek om sociaal leren binnen het team te stimuleren
Spreker: Leen Pil

Inhoud zie 1.3

1.4 en 2.4 Omgaan met groepsdynamieken vanuit een middenkader positie
Spreker: Karel Binon

Deze sessie neemt de hele voormiddag in beslag. Dit is dus het vervolg van voor de pauze.

2.5 Effectief en efficiënt vergaderen: mission (im)possible?
Spreker: Viviane Jehin, Annick Keunen

Inhoud zie 1.5

2.6 Twee fietsers op één fiets … een tandem!?
Spreker: Alain Noëz, Goedele Vergauwen

Inhoud zie 1.6