Deze sessie bestaat uit twee praktijkvoorbeelden:
Via samenwerking een (letterlijk) hoger doel nastreven. Bruno Leys, KSDiest
Wegens een gebrek aan technisch opgeleide afgestudeerden promoot de Vlaamse regering STEM in het onderwijs. Bovendien houdt de toekomstige hervorming van het onderwijs het afschaffen - of alvast het vervagen - van de grenzen tussen de onderwijsvormen ASO, TSO, BSO in.
In dit kader werd binnen katholieke scholen Diest (KSD) een project georganiseerd.
Het gaat om een wetenschappelijk-technisch- praktisch project, waarbij de leerlingen een schaalmodel van een bouwkraan moeten bouwen. Het uitgangspunt is het vak fysica binnen de richting Wetenschappen-wiskunde. Tijdens het uitvoeren van het project kunnen deze leerlingen beroep doen op een groep van experten uit de richtingen Industriële wetenschappen voor de mechanische aspecten; Mechanische vormgevingstechnieken en Lassen voor de realisatie. Deze experten geven advies en helpen waar nodig.
JobXL: Samen werken, leren, leven, …
We zullen ons project toelichten en dieper ingaan op alle aspecten van het samen ‘school maken’.
Samen van het onbekende naar het bekende, van onzekerheid naar zekerheid, van euforie naar dieptepunt en terug naar euforie, van ik naar wij, …