Op school inzetten op verbinding: Kracht of utopie?
Interactieve key-note door Peter Op't Eynde, directeur PB regio Mechelen-Brussel
In een tijd waarin onze samenleving gekenmerkt wordt door terreur en angst, plooien we ons terug op onszelf. Veiligheid en bescherming worden het hoogste goed. De andere roept argwaan op en moet zich schikken naar onze regels, als hij al ons land binnen mag. Er lijkt weinig ruimte voor samen-leven, voor zoeken naar wat ons (ver)bindt en de kracht daarvan aanwenden om ons leven, werken en leren vorm te geven.
Als school, als leerkracht, kunnen we niet terugplooien op onszelf. De andere zit voor ons, de diversiteit in al zijn facetten kleurt onze gangen en klassen: een veelheid aan culturen, aan opvattingen, aan thuissituaties, aan ondersteuningsbehoeften, aan verwachtingen. Een steeds toenemende complexiteit die zich veelal vertaalt in evenveel verschillende opvattingen in de leraarskamer, bij directies en beleid over hoe hiermee moet omgegaan worden. Ons onderwijs lijkt vandaag niet opgewassen tegen die taak. Het lijkt haast utopisch te veronderstellen dat we dit op een goede manier kunnen aanpakken. Elk apart zal ons dat inderdaad niet lukken, maar als we bruggen kunnen slaan, verbinding kunnen maken met die andere, met elkaar en samen aan de slag kunnen gaan, is veel mogelijk.
Tijdens deze sessie gaan we samen op zoek naar hoe we samen school kunnen en moeten maken vanuit de kracht van verbinding, zonder daarbij de moeilijke vragen uit de weg te gaan:
- Hoe kunnen we op school een verbindend schoolklimaat tot stand brengen waardoor iedereen zich veilig, betrokken en aangesproken voelt?
- Welk methodieken kunnen we daarvoor aanwenden?
- Waar leren we leerlingen en leraren samenleven, samenwerken en samen leren?
- Hoe creëren we een hecht lerarenteam dat vanuit een samenhangende visie op kwalitatief onderwijs op een consequente wijze met onze leerlingen aan de slag gaat?
- Hoe ga ik om met die collega’s die weinig heil zien in het samen-verhaal?
- Hoe slaag ik erin om vanuit mijn functie als middenkader de verbinding te maken tussen het lerarenteam en de directie?
- Wat betekent het voor het onderwijsbeleid en schoolbeleid om meer ruimte te maken voor gedeeld leiderschap? Wat kan dat concreet betekenen?
Samenwerkingsopdrachten
Actief moment in de buitenlucht, door Roger Pauwels en Karen Nackom, pedagogisch begeleiders LO/bewegingsleer regio Mechelen-Brussel.
Tijdens deze sessie ‘Samenwerkingsopdrachten’ worden de deelnemers uitgedaagd om een aantal opdrachten te doen lukken waarbij samenwerking tussen de leden van het team en de hieraan gelinkte leerkansen centraal staan.
Concept: samenwerken om een opdracht zo goed mogelijk te doen lukken schept leerkansen. Competitie mag niet overheersen, daarentegen wel de FUN en de REFLECTIE op enkele persoonsgebonden aspecten. De opdrachten kaderen binnen ‘samenwerkend leren’ of ook ‘coöperatief leren’. Dit ‘samenwerkend leren’ wordt in de leerplannen LO van het KathOndVla SO omschreven via 5 basiskenmerken:
- Positieve wederzijdse afhankelijkheid: elkaar nodig hebben om een groepstaak te realiseren;
- Individuele verantwoordelijkheid: ieder teamlid is verantwoordelijk voor een eigen inbreng aan de groepsopdracht, probleemoplossend denken, informatie verwerken en toepassen;
- Directe interactie: overleggen met elkaar, ideeën en informatie wisselen, communicatie, constructieve feedback geven, rekening houden met initiatie/aanwijzingen van groepsleden en elkaar aanmoedigen;
- Sociale vaardigheden: fair play, mekaar waarderen, kunnen luisteren naar de andere, beslissingen nemen, motiveren, afspraken maken en naleven, hulp inroepen en geven waar nodig, soms door verschillende rollen en taken op te nemen…;
- Emotionele veiligheid: aandacht hebben voor het groepsproces, voor reflectie, zich geaccepteerd en gewaardeerd voelen.
Van trainer naar coach
Key-note door Francky Dury voetbaltrainer SV Zulte Waregem
Een kern van een profvoetbalploeg bestaat uit veelkleurig pallet van karakters, verschillende nationaliteiten, sociale achtergronden en culturen. Hiermee dagelijks werken vraagt coaching en communicatie. We krijgen een inkijk in de manier waarop Francky Dury hier mee omgaat!
Screening en testing van de spelers, doelstellingen bepalen op korte en lange termijn, afspraken maken op en naast het terrein! Ook het bepalen van het mentale profiel is enorm belangrijk: hoe omgaan met stress, faalangst, motivatie, … . Daarnaast zijn het individueel opvolgen en hoe het team verbeteren uitdagingen voor de coach! Coaching is zelf gelukkig zijn en wordt bepaald door de omgeving! Een relatie aangaan met de speler en het team zijn hierbij aangewezen zodat het individu/team dagelijks kan geprikkeld/gemotioveerd worden om uiteindelijk de doelstellingen te bereiken.
Enige herkenbaarheid met de onderwijswereld zal zeker in dit verhaal van SAMEN werken/leven/leren niet vreemd zijn!