Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW4: 'Co en co samen voor de klas: een meerwaarde?'

 Annemie Jennes, stafmedewerker Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

 In de media horen we meer en meer positieve geluiden over co-teaching: twee leerkrachten samen voor de klas. Maar wat houdt dit concreet in? Hoe doe je dat: met twee voor een klas staan? In deze werkgroep bespreken we verschillende modellen van co-teaching en staan we stil bij noodzakelijke randvoorwaarden, succesfactoren en valkuilen. Ook delen we ervaringen van het pre-waarborgproject waarin voor een “inclusieve vorm” van co-teaching werd gekozen: een leerkracht van het gewoon basisonderwijs en een leerkracht of paramedicus van het buitengewoon basisonderwijs waren samen verantwoordelijk voor een klasgroep. Ook benieuwd wat er in de koffer van Co & Co zit?

WW7: 'Storend gedrag positief ombuigen'

 Karin Genijn, leerkracht BuBaO De Wissel Puurs en zelfstandig trainer

 Op school krijgen we er hoe langer hoe meer mee te maken : kinderen lijken licht ontvlambaar en vertonen vaak agressief gedrag. Als leerkracht of begeleider is het niet altijd eenvoudig om hier het hoofd aan te bieden. We worden dan ook geconfronteerd met een moeilijke maar boeiende taak!!

 Deze lezing vertrekt vanuit de praktijk: spreker van dienst is al meer dan 10 jaar actief op het werkveld. Als groene leerkracht werkt zij dagelijks aan het ondersteunen van gedrag en welbevinden van leerlingen én leerkrachten.

 Tijdens deze workshop zoemen we allereerst in op het hoe en waarom van storend gedrag. Door met een extra bril te kijken naar moeilijk gedrag, kunnen we het beter gaan kaderen en begrijpen. Van daaruit gaan we verder naar de aanpak. Vanuit enkele houvastmodellen volgen er heel wat concrete tips : omgaan met conflicten, agressie, lastige klasgroepen, storende leerlingen, ... Accent ligt steeds op een herstelgerichte aanpak.

 Tijdens de workshop worden theorie en praktijkmomenten boeiend afgewisseld en worden er materialen getoond. Op het einde ga je naar huis met een rugzak vol ideeën waarmee je onmiddellijk aan de slag kan gaan.

WW8: 'Een koffer vol redelijke aanpassingen en... een getuigschrift!'

 Lien De Feyter en Greet Vanhove, pedagogisch begeleiders Dienst Lerenden Katholiek Onderwijs Vlaanderen

 Door het M-decreet worden scholen geconfronteerd met begrippen als redelijke aanpassingen, gemeenschappelijk curriculum en individueel aangepast curriculum. In deze werkwinkel klaren we deze terminologie uit, relateren ze met elkaar en brengen ze in verband met de finaliteit van het gewoon basisonderwijs. Het getuigschrift basisonderwijs toekennen. Hoe begin je eraan?’ Hoe maak je als school, na 9 à 10 jaar gewerkt te hebben met een leerling, de balans op? Wat is breed evalueren? Tot slot staan we stil bij de continuering van zorg naar het secundair onderwijs.

 We verwachten actieve deelname. 

WW9: 'Megajuf, supermeester. Les geven aan kinderen met gedrags- en socio-emotionele problemen.'

 Klaar Hammenecker, zelfstandig trainer

 Leren en presteren, kennen en kunnen zijn dé voornaamste ontwikkelingstaken van je leerlingen.

 Soms lukt het niet en lopen ze vast. Bovendien zitten er sinds de invoering van het M-decreet meer kinderen met bijzondere noden in onze klasjes.

 Ook voor jou wordt het steeds duidelijker : leren is een complex gebeuren, het is niet alleen een kwestie van kunnen maar vooral van aan kunnen. 

 De ene leerling reageert (faal)angstig en blokkeert, terwijl de andere storend en ongepast gedrag vertoont. Hebben die leerlingen nood aan een Megajuf of een Supermeester?

 In deze nascholing leer je opvoedings- en onderwijsnoden herkennen en zorgvuldig benoemen. Je ontdekt en ontwikkelt specifieke vaardigheden en bruikbare methodieken om er een gepast antwoord op te bieden Tenslotte komen ook mogelijke valkuilen en struikelblokken aan bod.

 Deze werkwinkel is meest geschikt voor zorgleerkrachten in het lager onderwijs. 

WW14: 'ANders in de klas'

Iris Philips en Katleen Koopmans, pedagogisch begeleiders regio Mechelen-Brussel

 Deze werkwinkel laat je het proces van taalontwikkeling ontdekken. De invloed van een open houding naar meertaligheid wordt daarbij besproken. Deelnemers leren welke taken anderstalige nieuwkomers kunnen opnemen op de eerste dagen in een Nederlandstalige school. Daarnaast gaan we dieper in op differentiatiemogelijkheden tijdens de verdere schoolloopbaan van de nieuwkomer.

WW16: 'Binnenklasdifferentiatie, sterk voor de zwakken, een zwak voor sterken.'

Ivan Van Gucht, CEGO

 Met actieve werkvormen en illustraties uit verschillende leerjaren gaan we in de workshop ‘binnenklasdifferentiatie ‘zeer praktisch aan de slag. We vertrekken daarbij vanuit volgende vragen:

-Moeten we voor alles differentiëren?

-Hoe eenvoudig starten met differentiëren tijdens wiskunde, taal, Frans…?

-Hoe een simpele en krachtige didactiek uitwerken om de niveauverschillen in de klas elke dag op te vangen?

-Hoe begin je met dagcontracten én weekcontracten?

-Hoe werk je efficiënt met homogene –en heterogene groepen?

-Hoe win je tijd in je klas en geef je kort en doelgericht instructie?

Maar ook:

-Wat met het M-decreet?

-Wat met de methodes? Zorgen zij voor stress en druk bij kinderen én leerkrachten?

-En wat staat er echt in een leerplan? Is dat werkelijk zoveel?

-Hoe maak je leerkrachten sterker in het differentiëren?

WW18: 'Leerkrachten coachen, hoe?'

Karina Verhoeven, communicatiecoach en -trainer

 OPGELET: deze werkwinkel bestaat uit 2 sessies.  Wanneer je hiervoor kiest dan volg je zowel op donderdag- als op vrijdagvoormiddag dezelfde werkwinkel.

 Is het jouw opdracht om leerkrachten te coachen?

Wil jij dat leerkrachten zelf inzien wat nodig is in hun ontwikkeling en er ook de verantwoordelijkheid zelf voor oppakken?

Dan betekent dit dat je weet dat jij dat niet kan opdringen of oplossen voor hen. Maar wel, dat je hen kan stimuleren zodat zij hun verantwoordelijkheid opnemen. Coaching is hiertoe immers een gegarandeerde en bewezen begeleidingsmethodiek. Ben jij hiervan overtuigd? Dan biedt deze werkwinkel voor jou steun en verdieping.

Deze werkwinkel geeft:

-         Inzicht in wat coaching écht is

-         Structuur in het proces van coaching

-         Feedback over jouw manier van coachen

-         Verdiepende coachingstechnieken

De werkwinkel geeft geen:

-        Bespreking van casussen of oplossing van persoonlijke problemen

-         Inzicht in het coachen bij weerstanden

-         Inzicht in het opstellen van coachingscontracten

-         Alternatieve coachingstechnieken

-         Attest als coach

WW19: 'Van Basis naar B-stroom? Het ABC van de B-stroom ….?'

Gerd Van Ael en Tom Debraeckeleer, pedagogisch begeleiders regio Mechelen-Brussel

 De meeste leerlingen die vanuit het basisonderwijs de overstap naar het secundair maken, kiezen voor de A-stroom. Sommige lln kiezen voor een andere weg en maken de sprong naar de B-stroom al dan niet op aanraden van de klassenraad (of MDO)

Een sprong in het onbekende, want wat gebeurt daar allemaal in die B-stroom? Wat maakt de B-stroom anders dan de A-stroom? Hoe worden leerlingen daar begeleid? Wat is de meerwaarde voor een leerling die het wat moeilijker heeft om voor de B-stroom te kiezen? Aan welke voorwaarden moet je voldoen om naar de B-stroom te mogen gaan? Welke talenten kunnen leerlingen verder ontwikkelen in de B-stroom? En welke kansen krijgen lln na de B-stroom? 

Allemaal vragen die belangrijk zijn als je een leerling het advies geeft om in het secundair onderwijs voor de B-stroom te kiezen.

Vragen waarop wij een antwoord proberen te bieden.

 (Tot slot bieden we een blik op de toekomst: waar gaat het met de B-stroom naartoe in de hervorming van het secundair onderwijs?)

WW20: 'Aan de slag met verslag en IAC in de basisschool'.

Wouter Jaecques, competentiebegeleider

Je krijgt zicht op juridische aspecten van verslag en IAC.

Je maakt kennis met een actuele visie op inclusie.

We verkennen mogelijkheden om te komen tot een IAC en passen die toe op casussen die de deelnemers zelf inbrengen.

Je krijgt de kans om met collega’s te reflecteren op eigen ervaringen en om na te denken over meoelijkheden in je eigen school

WW22: 'Wat werkt in binnenklasdifferentiatie?'

Henk De Reviere, pedagogisch begeleider regio Gent

Deze werkwinkel is een vervolg op de werkwinkel “Elke leerling kampioen? Wat werkt in de klas?” Een voorkennis van de 49 technieken van Doug Lemov is een meerwaarde om te volgen.

 Een ordelijke, gestructureerde leeromgeving is een voorwaarde voor leren en differentiëren. Leerkrachten die lesgeven in een klas met 20 tot 30 kinderen worden dagelijks geconfronteerd met het nut van structuur, orde en rust in de klas. Is de klas op “orde”, dan pas ontstaat er ruimte voor bv. differentiatie. M.a.w. als er geen goed klasmanagement is dan komt een leerkracht niet tot differentiëren. Voor een goed klasmanagement moet de leerkracht beschikken over een gereedschapskist met technieken. M.a.w. de leerkracht moet fijne kneepjes onder de knie hebben om op een goede manier les te kunnen geven.

 We praten in het onderwijs vaak over het omgaan met verschillen. Het belangrijkste verschil tussen leerlingen is de tijd die ze nodig hebben om het lesdoel te bereiken. Sommige leerlingen hebben meer instructie, begeleide inoefening en voorbeelden nodig om zich de stof eigen te maken. Daarom maken we kennis met het EDI – model (= Expliciete Directe Instructie) en enkele technieken die in iedere fase van dit organisatiemodel ingezet kunnen worden.